Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-16, 01:39
  #1
Medlem
Renspluggs avatar
Jag anser att Aktuella brott och kriminalfall börjar bli lite vildvuxet, det är ett av Flashbacks mer intressantare forum enligt min mening, men nu på senare tid så har jag börjat fundera på någon slags uppdelning av det forumet. Spontant så skulle jag själv vilja dra en gräns vid Dalälven men jag erkänner att det kommer att dra på sig kritik av gnällande Gävlebor som anser sig tillhöra Stockholm.

Nu tycker jag att moddarna där gör ett kanonjobb för att hålla ordning, i alla fall på mig. Men jag vill väcka tanken om en länsvis uppdelning. Som ni läser är den här tanken ingalunda genomkokt (Läs, genomtänkt hos mig) Men jag funderar på om det skulle göra det hela mer rättvist om vart i landet problemen förekommer men även tillåta att mindre problemfyllda ändar av vårt avlånga land skulle slippa försvinna i Skånebruset. Jag erkänner då direkt att vissa delar med den uppdelningen skulle framstå som aptråkiga men jag vill hävda att man där då kunde börja ge sig på lokala element lite mer direkt. Inte bara det vanliga flåbuset men även att politiker och tjänstemän kunde ges en mer direkt granskning. (Det finns forum för det, jag vet)

Med det sagt så undrar jag nu över om Aktuella brott och kriminalfall kan delas upp och i så fall vilket det bästa sättet är att göra det på.
Citera
2015-10-16, 08:25
  #2
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jamen det är faktiskt inte världens sämsta idé! Det skulle vara bra att ta några län i stöten. Typ här i Norrland så är det ju otroligt stor skillnad på Gävle och Kiruna och de flesta av dem som bor där skiter ju lite i varandra.

Man skulle exempelvis kunna ha Götaland, Svealand, Södra Norrland och Norra Norrland. Dock så behöver man ju då även skriva ut exakt vilka län som ingår i vad, de flesta kan nog inte det utantill.

Ett annat alternativ för att sortera som jag har funderat litr snabbt på ibland vore att ha olika kategorier. Till exempel finns det många trådar som hamnar i någon typ av mellanläge mellan I&I och ABoK (brott med rasistiska motiv eller brott begångna av nyanlända, exempelvis IKEA-mordet). Sexualbrott och kvinnoöverfall. Vissa handlar om misstänkt gängrelaterade brott. Andra är helt enkelt mord. Kategorierna är många. Oklart om det bara skulle bli virrigt. Men en uppställning skulle kunna vara:

ABoK Mord
ABoK Övriga våldsbrott
ABoK Integration & Invandring
ABoK Rån och inbrott
ABoK Bedrägeri
ABoK Övrigt
Citera
2015-10-16, 17:16
  #3
Medlem
Alla brott begås ju inte i Sverige. Det är inte vanligt men det händer att trådar om brott som inte har någon anknytning till Sverige alls skapas, t ex (FB) Tandläkare sköt lejonet Cecil för 400 000 kronor, så det är nog bättre med en uppdelning på brottets typ.

När ett brott inte längre är aktuellt så flyttas väl tråden till Kriminalhistoria? Där är nu t ex (FB) Tråden om Josef Fritzl, Amstatten, Österrike, trots att den skapades samma dag som brottet uppdagades. Däremot är tråden (FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid fortfarande i Aktuella brott och kriminalfall fast det är nu mer än fem år sen brottet upptäcktes.
Citera
2015-10-16, 17:34
  #4
Medlem
Axells avatar
Jag är också av den åsikten att ABK är i behov av någon form av uppdelning (och även I&I). Sen om det är bäst med att låta det delas upp i geografiska delforum eller om det ska ha med brottets karaktär att göra vet faktiskt inte jag. U&E delades ju upp i geografiska delforum nyligen, hur tycker ni som brukar hänga där att det har fungerat?
Citera
2015-10-16, 17:45
  #5
Medlem
SilentVictorys avatar
Njaaaa, som det är nu är det rätt trevligt att bara klicka sig in på ABoK och kika igenom trådarna utan att behöva klicka sig runt i olika underforum.

De flesta trådar som har något skriv- eller läsvärde engagerar ju alla skribenter som intresserar sig inom området, oavsett bostadsort.

UE forat fungerar ju på så sätt att en som bor och rör sig i Norrland har ju knappast något intresse i att diskutera i aktiva trådar som rör områden eller föremål i Skåne till exempel.

Ett mord i Norrland engagerar ju skribenter oavsett geografiskt läge, därav vore en uppdelning onödigt i mitt tycke. Mycket lättare att som det är nu endast klicka sig in i forumet och kika igenom listan på aktiva trådar.

Jag röstar nej till detta.

Däremot skulle jag kunna gå med på en uppdelning med inrikes resp. utrikes.
Citera
2015-10-16, 18:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jamen det är faktiskt inte världens sämsta idé! Det skulle vara bra att ta några län i stöten. Typ här i Norrland så är det ju otroligt stor skillnad på Gävle och Kiruna och de flesta av dem som bor där skiter ju lite i varandra.

Man skulle exempelvis kunna ha Götaland, Svealand, Södra Norrland och Norra Norrland. Dock så behöver man ju då även skriva ut exakt vilka län som ingår i vad, de flesta kan nog inte det utantill.

Ett annat alternativ för att sortera som jag har funderat litr snabbt på ibland vore att ha olika kategorier. Till exempel finns det många trådar som hamnar i någon typ av mellanläge mellan I&I och ABoK (brott med rasistiska motiv eller brott begångna av nyanlända, exempelvis IKEA-mordet). Sexualbrott och kvinnoöverfall. Vissa handlar om misstänkt gängrelaterade brott. Andra är helt enkelt mord. Kategorierna är många. Oklart om det bara skulle bli virrigt. Men en uppställning skulle kunna vara:

ABoK Mord
ABoK Övriga våldsbrott
ABoK Integration & Invandring
ABoK Rån och inbrott
ABoK Bedrägeri
ABoK Övrigt



Det måste vara svårt att som TS välja en av dessa, innan man vet mer om det eventuella brottet.
Citera
2015-10-17, 01:40
  #7
Medlem
Renspluggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ett mord i Norrland engagerar ju skribenter oavsett geografiskt läge, därav vore en uppdelning onödigt i mitt tycke. Mycket lättare att som det är nu endast klicka sig in i forumet och kika igenom listan på aktiva trådar.

Jag undrar om det inte rör sig om spekaktuläriteten i mordet som är mer intressant, Det handlar dock om fler faktorer än så som gör ett mord intressant, oavsett regional uppdelning som jag nästan förespråkar. Ofta är det så enligt mig att en tidning skriver en artikel då för att reportern eller redaktören vet vad som lockar läsarna. Jag själv kan gå in på en lokal tingsrätt och sedan börja rapa upp målnummer i Abok, men för att verkligen locka läsare till det här fallet så måste jag veta vad jag gör. (Och det gör jag inte men jag är villig att bråka om saken, i alla fall i den här tråden)

Jag vet inte jag. Men i ett forum för rättsfall i mitt län så skulle jag inte behöva söka så mycket. Första sidan skulle vara fylld av de senaste våldtäkterna, inbrotten och morden lite beroende på vad min lokalblaska väljer att skriva om. Rätt så många trådar om lokala sammanslutningar av yngre förmågor som jag borde hålla mig borta från. Ett lokalt skvallerforum helt enkelt där man kan skriva anonymt och för alla. (Motsatsen är väl facebookgrupperna med lokal brottsinformation som samverkansgrupperna där folk går i taket för ett enkelt men praktiskt personnummer)

Nej som sagt, Aktuella brott och kriminalfall är i mitt tycke ypperligt välskött. Men jag funderar på om det inte kan brytas upp i mindre delar för att passa min lokalpatriotism.
Citera
2015-10-17, 20:28
  #8
Medlem
Politice-Rectams avatar
Jag skulle själv bryta loss delfora som har med brott att göra från Samhälle, för nu har hälften av delforumen under rubriken något med brott att göra.
Citera
2015-10-20, 19:48
  #9
Medlem
Jag skulle vilja se ett system där man när man går in på Aktuella brott och kriminalfall både ser en lista över alla ämnen inom Sverige och länkar till underforum för varje specifikt landskap/län/enskild region.
__________________
Senast redigerad av TheWindCriesMary 2015-10-20 kl. 19:50.
Citera
2015-12-02, 21:28
  #10
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Jag skulle vilja se ett system där man när man går in på Aktuella brott och kriminalfall både ser en lista över alla ämnen inom Sverige och länkar till underforum för varje specifikt landskap/län/enskild region.


Eftersom den här - (FB) Masskjutning i Los Angeles 2/12 2015 och (FB) 19-årig inbrottstjuv dog i skorstenen - Husägaren startade brasa
...och många fler så finns det ett tydligt underlag för att göra ett subforum för just utländska brott
Eller hur?
Citera
2015-12-04, 12:22
  #11
Medlem
GlennertOs avatar
Det jag tycker skulle kunna vara bra är, om man delar upp forumet "Aktuella brott och kriminalfall" i två underavdelningar så att man får en sådan avdelning för brott begångna i Sverige och en annan för brott begångna utomlands. Man skulle då, förslagsvis, kunna kalla den ena delen för "Aktuella brott och kriminalfall i Sverige" och den andra "Aktuella brott och kriminalfall utomlands".
Citera
2015-12-10, 02:01
  #12
Medlem
Maulcas avatar
Det skulle vara trevligt med en ordnad struktur i Aktuella Brott och Kriminalfall.

Mitt förslag:
När nytt ämne postas skall ovillkorligen följande finnas med i tråden;
Brottsplats-Händelse-Datum i den ordningen eller omvänt. Som någon annan föreslagit länsvis indelning.

T.ex.
Stockholm: Våldsamt upplopp vid Stockholms Stadshus 20151210
20151210 Våldsamt upplopp vid Stockholms Stadshus


Vidare skulle det vara trevligt med en sammanfattning i de fall typ som i Lisa Holm. som tenderar att dra iväg på sådär ett par hundra uppemot flera tusen trådinlägg; det är mycket tramsinlägg i många trådar. Det viktiga måste ändå vara att informationen har relevans i tråden. Man kan skicka PM om man har en fråga istället för att fylla en tråd med oväsentlig information.

Forumet ligger många av oss varmt om hjärtat. Ibland är det av tidsbrist svårt att hinna med att bevaka alla mål och förhandlingar, då är det gott att veta att det finns duktiga FB:are som kompletterar och är hjälpsamma.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback