2017-05-15, 13:35
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
TO är brödernas försvarsadvokat, hans jobb är att biträda sina klienter inför domstolar och myndigheter och försvara dem med näbbar och klor. Är du så korkad som du ger sken av att vara?

Jag vänta fortfarande på att du ska redogöra för när skadeståndstalan lämnades in (datum)och vilka krav som framställs.

Jag tror att TO är betydligt smartare än RS. Därför har det inte lämnats in någon skadeståndstalan. Men du kan gärna motbevis mig med fakta alternativt erkänna att RS ljuger.
Citera
2017-05-15, 13:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Alla delarna av dokumentären är fortfarande inte sända än.

Det tror jag nog alla vet. Med största sannolikhet sitter programteamet nu i intensiva överläggningar om hur de ska kunna lyfta fram sina synpunkter på ett melodramatiskt sätt. Det är som en politisk debatt, inga svar bara påståenden.

De avslutande raderna i dagens Expressen-artikel är viktiga att ta fasta på:

Citat:
 Folk tror att pojkarna är dömda. De är inte dömda för något brott. Barn döms inte juridiskt i Sverige. Men de påverkades säkert av vad utredningen visade.

Jag tror även att utredningen påverkades av detta och det gör att jag fortfarande tror att vissa saker inte filtrerades genom ett juridiskt nålsöga. Min uppfattning är oförändrad. Utredningen kan ha kommit fram till vad som verkligen hände, men jag tror att det finns juridiska brister. Att det är så är inte så konstigt. De hade, hur konstigt det än kan låta nu, ett hjälpperspektiv, inte ett skuldperspektiv.
Citera
2017-05-15, 13:38
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag håller med om att det känns konstigt (i nuläget).

Men du duckar får huvudfrågan.
Vad känner vi till i fallet som pekar på barnen som gärningsmän, med tanke på att polisen själva säger ett en 3:e part måste ha varit delaktig? Men det kanske kommer fram på onsdag... Eller finns det något du har sett/känner till ang. detta?
Hittills har det inte framkommit något som tyder på att de måste ha utfört själva gärningen vad jag har sett. Men källan till den uppfattningen är DJs dokumentär.
Citera
2017-05-15, 13:39
Medlem
Ad-infinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
TO är brödernas försvarsadvokat, hans jobb är att biträda sina klienter inför domstolar och myndigheter och försvara dem med näbbar och klor. Är du så korkad som du ger sken av att vara?

Men om man som juridisk ombud går ut och säger att de inte lämnat in något skadeståndsansökan, då bör man ju tala sanning.
För det går ju väldigt snabbt att kontrollera det för den som vill och kan.

TO borde inte förnekat det så kraftigt om så var fallet. Kan jag tycka.
Citera
2017-05-15, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Det är känt sedan tidigare att förflyttningen inte har kunnat klarläggas av polisen.
då kan det mycket väl vara ett äldre barn och 7-åringen som tillsammans burit. Ngn sjuåringen kände och som han inte tordes röja, kände sig medskyldig. 10-åringen som skulle hålla koll på smågluttarna missade sjuåringen en liten stund. Inte tillräckligt länge för att misstänka att sjuåringen är skyldig till dådet, men tillräckligt för att hjälpa till att få upp Kevin på lastpallen. Och genom alla år kanske förträngt minnet, och inte vet varken ut eller in hur mycket han egentligen gjort. Du som skrev att Michael V bodde i närheten då- kan du skriva igen?
Citera
2017-05-15, 13:41
Medlem
DikTs avatar
Tycker att även detta är rätt anmärkningsvärt:

Sandberg säger i Expressen:

Citat:
Att de (frågorna, reds anm.) uppfattas som ledande är för att vi hade fått information av föräldrarna som vi ville få bekräftat.

Låter helsnurrigt.
Självklart måste de bekräfta det som föräldrarna säger att barnen har sagt, men inte med ledande frågor. Då tappar det ju värdet helt (såklart).
Citera
2017-05-15, 13:43
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tycker att även detta är rätt anmärkningsvärt:

Sandberg säger i Expressen:

Låter helsnurrigt.
Självklart måste de bekräfta det som föräldrarna säger att barnen har sagt, men inte med ledande frågor. Då tappar det ju värdet helt (såklart).

Det är en dåres försvarstal. Har han den minsta lilla kunskap om kognitiv intervjuteknik, vilket han borde ha eftersom han är kommissarie, så känner han också till risken att skapa falska erkännanden genom ledande frågor.
Citera
2017-05-15, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Prövningen görs i domstol i normalfallet. Detta var inte aktuellt här men en bevisprövning hade kunnat ske. I inget fall är det acceptabelt att en enskild polis pekar ut en skyldig utan förgående prövning.
RS hade inga som helst problem med detta, men det gällde ju i och för sig bara några barn.

Jag har egentligen ingen uppfattning i skuldfrågan. Den avgörs varken i tv eller på flashback. Den avgörs i första hand av åklagare därefter av domstol eller i bevisprövning. Det finns alla anledning att inse att utredningen är illa skött och att det knappast kan anses som att bröderna bortom rimligt tvivel är skyldiga till Kevins död.

Som du riktig skriver så är en dokumentär något som skildrar en aspekt av vekligheten. Det är precis det som DJ gör. Han skildrar om det är rimligt att peka ut bröderna som skyldiga. Han skildrar inte mordet som sådant, han skildrar inte Kevins liv

Att polisen pekade ut någon händer ganska ofta, t.ex presskonferensen från terrordådet på Drottninggatan.

I Kevin-fallet har bröderna inte nämnts vid namn. Det fanns säkert ett stort intresse när åklagaren avslutade utredningen. Beskrivningen av hur brottet gick till var det nog många som krävde att få veta, både media och allmänhet. Hade det hänt idag hade man nog gjort en bevistalan.
Citera
2017-05-15, 13:51
Medlem
JehovasFittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag hävdar inte att det är "falskt". Däremot framstår det inte som en personlig dagboksanteckning. Min gissning är att pappan av polisen i efterhand blivit uppmanad att skriva ner sina minnesbilder från morddagen och att vi ser ett utdrag ur det.

Man måste förresten tänka sig för när det gäller pappans reaktion. Vid tillfället när han ska ha fått teckningen så har han ju naturligtvis ingen aning om att Kevin är död och om han är van vid att sönerna har "livlig fantasi" så tar han det inte på allvar. Kevins död kan han ju tidigast veta om vid 21.30-tiden, eller kanske inte ens förrän dagen därpå..? Att Kevin blivit mördad vet man inte förrän tisdag morgon och först då kan pappan kanske börja fundera på vad teckningen egentligen betydde. Inte konstigt om han skulle få alla möjliga skuldkänslor och börja reagera irrationellt, vilket också de vettiga poliserna verkar ha insett. RS däremot ser det som att "alla ljuger"...
Citera
2017-05-15, 13:54
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Större barn eller en vuxen bör ha hjälpt Christian att flytta Kevin, Robin var inte blöt. Varför pressade inte RSandberg pojkarnas pappa i stället för barnen. De svaren från en vuxen hade vägt tungt.

Hur vet du att Sandberg inte pressade pappan?
Citera
2017-05-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Ur DN:

https://unvis.it/dn.se/nyheter/sverige/brodernas-advokat-jag-vet-inte-vad-han-pratar-om

Om killarna inte haft en annan advokat före TO, och nu ljuger om ett tidigare inlämnat krav, så är ju detta ännu ett bevis på att Roffe tappat det helt.

Går det då att ta något den mannen säger eller har sagt på allvar?

Och på onsdag gör toppdåren SÅC entré i tragedin...
Citera
2017-05-15, 14:01
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Det är För dumt alltså. Det tog Rolf en god tid att komma på ett försvar, han har nu ändrat sin historia vid ca varje träff med media.

Tänk om han berättat om dessa "bevis" -98 i stället!

Lokalt i Arvika har det ifrågasatts varför det äldre barnet som var där inte utreddes mer. Alltså redan då när Sandberg gick ut med att bröderna ansågs skyldiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in