2017-05-16, 21:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliemike
En bevistalan hade kunnat reda ut vad som hände, för icke straffmyndiga fastställs ej skuld eftersom straff inte kan utdömas.

Istället för denna bevistalan så pekar utredaren enväldigt ut bröderna som skyldiga till att ha dödat Kevin. Utan varken erkännande eller teknisk bevisning som binder bröderna till Kevin, eller tvärtom.
Polisutredningen är ett totalt rättshaveri på mer än ett plan.

Del 3 lär bli hur intressant som helst.

Ser inte att det du skriver har något med det inlägg du citerade att göra.
Citera
2017-05-16, 21:52
Medlem
Citat:
En bevistalan hade kunnat reda ut vad som hände, för icke straffmyndiga fastställs ej skuld eftersom straff inte kan utdömas.

Istället för denna bevistalan så pekar utredaren enväldigt ut bröderna som skyldiga till att ha dödat Kevin. Utan varken erkännande eller teknisk bevisning som binder bröderna till Kevin, eller tvärtom.

Bevistalan kan bara lämnas in på begäran av socialnämnd eller ett barns vårdnadshavare.
Citera
2017-05-16, 21:54
Medlem
Pappan:

– Det är många som har hört av sig till oss de senaste veckorna. Vi har fått mycket empati och positiva ord, säger han till Aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/lP0m3/pojkarnas-pappa-om-fallet-kevin
Citera
2017-05-16, 21:54
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilka »vi«. Jag har skrivit att ett alibi inte är ett alibi förrän det är prövat. Så är det. Sedan kommer du dillande med omvänd bevisbörda, pedofiler, ni och fan och hans moster.

Alibit finns inte förrän det är en del i en juridisk process. Den processen förs inte i massmedia.

En juridisk process i ett brottmål gör inga anspråk på att visa sanningen vilket många i tråden verkar tro, utan att göra en bedömning i skuldfrågan. Det är riktigt att det är juridiskt oprövat om utsagorna kring deras påstådda alibi är tillräckligt starka för att utgöra rimligt tvivel mot en åtalad gärningsman. Därför hävdar jag alltjämt att de visst kan anses ha ett alibi, som delvis är en juridisk term men också finns i det allmänna språkbruket. Detsamma gäller "skuld" som du också har argumenterat kring. Alibi betyder helt enkelt "vistelse på annan plats än brottsplatsen vid tidpunkten för ett brott".

Om du är jurist förstår jag bättre att du låser dig vid semantik.
Senast redigerad av bpjan 2017-05-16 kl. 21:57.
Citera
2017-05-16, 21:59
Medlem
Bevistalan innebär i Sverige att åklagare för en talan i domstol[1] enligt en gärningsbeskrivning där de påstår att en person gjort sig skyldig till ett brott. De åberopar bevisning för att personen begått brottet och sedan prövar rätten om personen begått den här gärningen eller inte. Bevistalan kan bara lämnas in på begäran av socialnämnd eller ett barns vårdnadshavare.
Citera
2017-05-16, 21:59
Medlem
Beatass avatar
Citat:

Sedan efter 10 år går samma polis ut i media och säger att Kevin inte dödades i en lek som spårade ur utan det var ett planerat mord av en 5 och 7-åring.

Med vilken rätt och i vilket syfte kan man undra?
Det stinker ruttet av både utredning och efterslängarna av den.
Citera
2017-05-16, 22:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
En juridisk process i ett brottmål gör inga anspråk på att visa sanningen vilket många i tråden verkar tro, utan att göra en bedömning i skuldfrågan. Det är riktigt att det är juridiskt oprövat om utsagorna kring deras påstådda alibi är tillräckligt starka för att utgöra rimligt tvivel mot en åtalad gärningsman. Därför hävdar jag alltjämt att de visst kan anses ha ett alibi, som delvis är en juridisk term men också finns i det allmänna språkbruket. Detsamma gäller "skuld" som du också har argumenterat kring. Alibi betyder helt enkelt "vistelse på annan plats än brottsplatsen vid tidpunkten för ett brott".

Om du är jurist förstår jag bättre att du låser dig vid semantik.

Jag tycker inte att man ska blanda ihop vardagsspråk och juridiskt språk när man diskuterar skuld. Speciellt inte i detta fall.

Det känns dock som du förstår min poäng.
Citera
2017-05-16, 22:00
Medlem
Journalisten Anders Johansson:

Här på fotografiet vallas en av de minderåriga bröderna i utredningen om mordet på Kevin.
Det var i stort sett den enda uppgiften som vi fick från källor.
Kommissarie Rolf Sandberg var annars den som helt styrde vilken information som som skulle lämnas ut om ärendet. /.../

Hur det gick till exakt hade vi ingen insyn i. Och det är inte mycket att säga om när det gäller en pågående förundersökning.
Men i normala fall, med vuxna misstänkta, blir delar ändå offentliga exempelvis vid häktningsförhandlingen. /.../

Jag tror inte att vi var ensamma om att hysa stort förtroende för Rolf Sandberg. Han framstod som mycket övertygande när han efter några månaders utredning kunde avslöja att de nått ett genombrott. /.../

Att bröderna utsatts för en enorm massa förhör, tidvis utan sina föräldrar, fick vi inte veta. Inte heller att den då högt ansedde psykologiprofessorn Sven Å Christianson haft en så stor roll i utredningen, att det var han som lanserat teorin att pojkarna var gärningsmän.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dKQ61/sa-kunde-broderna-pekas-ut-for-kevin-mordet--utan-insyn
Citera
2017-05-16, 22:01
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag tycker inte att man ska blanda ihop vardagsspråk och juridiskt språk när man diskuterar skuld. Speciellt inte i detta fall.

Det känns dock som du förstår min poäng.

Tack för klargörandet, då är jag med på vad du menar.
Citera
2017-05-16, 22:06
Medlem
Om den så kallade dagboken:

Men anteckningarna som Rolf Sandberg visade upp för Expressen är inte alls några dagboksanteckningar från morddagen.
Det är anteckningar, skrivna två månader senare, av pojkarnas pappa på den psykiatriska avdelning han vistades, medicinerad med narkotikaklassade preparat.
– Sandberg ”glömde” visa Expressen de första sidorna, där det framgick att de skrevs sent på natten mellan den 18 och 19 oktober, säger Dan Josefsson som läst förundersökningen, och har tillgång till anteckningarna. /.../

I dag säger pappan till SVT att han inte ens minns att han skrivit anteckningen.
– Han har varit desperat, och fabulerat ihop det här. Vi kommer i tredje delen visa hur polisen knäckte hela familjen.
– Det har de gjort med helt vidriga metoder.

Dan Josefsson säger att det faktum att Rolf Sandberg i Expressen påstår att det rör sig om ”dagboksanteckningar” är ”fruktansvärt allvarligt”.
– Han har lurat Expressen genom att inte visa dem första sidorna. Det är en demonstration av hur lite respekt han har för sanningen.
Advokat Thomas Olsson är de båda pojkarnas försvarare. Han står i regelbunden kontakt med familjen, och bekräftar att det Sandberg visat upp i Expressen inte alls är några dagboksanteckningar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/azB0O/dagboken-skrevs-langt-efter-mordet
Citera
2017-05-16, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Så visar det ju sig vara hela tiden. Men det skapar ju bara ökad osäkerhet kring de faktiska omständigheterna. Att i ett sådant läge påstå att bröderna har vad som brukar kallas ett alibi är en lögn.

De har varken Alibi eller vittnen/erkännanden som pekar ut dem. Inget är prövat juridiskt utan allt bygger på polisens uppgifter där det hittills har visats tillvägagångssätt på förhör som gör det som framkommer i dem värdelöst. Eftersom det verkar saknas teknisk bevisning som knyter dem till mordet och all sannolikhet talar emot dem som mördare får de betraktas som oskyldiga till mordet, tills (om) fler graverande uppgifter dyker upp.

RS försökte ju sig på att plocka fram en sån uppgift med "dagboken" men det visade sig vara något som var skrivet på psyket 2 månader senare än han påstod. Det spär ju på bilden av att uppgifter har tagits fram helt felaktigt från inblandade, likt Quick fallet.
Citera
2017-05-16, 22:14
Medlem
[quote=Salzsalino|60750962]
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon

Du tyckte att Christians våldtäktsdom inte va så allvarlig förut då tjejen va 13 år och "va med på de"

Efter lite "grävande" hittade jag detta inlägg av dig från 2016...

hoaxgammon
Medlem
Reg: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av TB-303
Svenska tjejer föredrar blattar rent allmänt. Jag är tveksam om det var våldtäkt, kanske 50% chans.

Håll käften jävla idiot! Det är en 13-årig flicka. 13-åriga flickor är vanligtvis inte intresserade av att ha sex. Men du har väl samma sjuka lustar som våldtäktsmannen i detta fall så fakta går väl inte in!

Senast redigerad av hoaxgammon 2016-06-19 kl. 17:35.

Ja det förklarar hennes syn på detta. Sjukt resonemang. Tidigare var det någon som hävdade att svenska rättssystemets definition av våldtäkt var överdriven och därför kunde man bortse från domen på pojken i fråga.
Senast redigerad av Roxyn 2017-05-16 kl. 22:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in