2017-05-15, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryliant
Frågan var om barnen var inblandade eller visste vad som hänt. Pappan svarade ja på det. Barnen var då fortfarande inte misstänkta utan tilltänkta vittnen. Huvudspåret var lite äldre barn tills de ute slutits ett efter ett.

Dessa gossar har blivit lurade till att tro det finns stora pengar att hämta, de har blivit "jagade" i månader innan de till slut ställde upp och samtidigt lämnade in ansökan om skadestånd.

Nu kommer de i stället för vara så gott som bortglömda ansvariga för Kevins död för X år sedan vara i hetluften på första sidor och samtalsämnet i många lunchrum.

Räkna med en ny artikelserie där det snyftas om hur lurade de blivit i några journalisters jakt på ryggdunk och stjärnstatus.

(tror inte nån motsäger att det i dagens mått mätt inte gick rätt till......men att de skulle vara oskyldiga/ej delaktiga i Kevins död var fel väg att gå)
Fattar du inte att det är irrelevant om de är skyldiga eller ej? Rättsskandalen ligger i hur förhören utfördes med barnen!
Citera
2017-05-15, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moretothis
Kan ni inte ta ert lilla bråk i PM? Ni håller inte med varandra, vi fattar.

OnT: Ska vi förstå det som att Svammelberg presenterar nya bevis nu, i form av dagboksanteckningar som aldrig tidigare omnämnts i utredningen? Som han dessutom har liggande hemma hos sig själv? De är ungefär lika mycket värda som ett oinspelat erkännande enligt mig.

Sen är jag kanske fördomsfull, men pappan slår mig inte som någon som för dagbok, särskilt med sin "släpp det och gå vidare"-attityd.

Det va ju inte endast dagboksanteckningar som jag förstod utan FÖRHÖR med föräldrarna som Expressen tagit del av. Sen får man tro vad man vill men detta kommer ju från FUP...
Citera
2017-05-15, 11:07
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Jag hoppas bara att han som polis har fått ut den lagligt, men vi släpper det nu. Oväsentligt
Intressant fråga. Även om han fortfarande är polis så innebär inte det fri tillgång till sekretessbelagda handlingar och framför allt inte att förvara dem i bostaden! Just det sistnämnda är oerhört anmärkningsvärt faktiskt.
Citera
2017-05-15, 11:07
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Vi ska nog inse att det finns två olika fokus här. SVT har fokus på hur Christian och Robin blev behandlade som barn. Polisen gjorde inget bra jobb med förhören.
Sandberg och många här i tråden har fokus på att lösa skuldfrågan.
Pojkarna kan ha utsats för justitiemord även om de är skyldiga. Två "sanningar" kan existera parallellt, beroende på vilket fokus man har.
Ett bekymmer är att barnens utsagor blir helt värdelösa när de utsätts för den press vi sett på tv. Ingen kan veta längre vad som är sant av det de sagt.
Citera
2017-05-15, 11:08
Medlem
moretothiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Det va ju inte endast dagboksanteckningar som jag förstod utan FÖRHÖR med föräldrarna som Expressen tagit del av. Sen får man tro vad man vill men detta kommer ju från FUP...

Finns det ens en FUP i det här fallet?
Citera
2017-05-15, 11:08
Medlem
Citat:

OnT: Ska vi förstå det som att Svammelberg presenterar nya bevis nu, i form av dagboksanteckningar som aldrig tidigare omnämnts i utredningen? Som han dessutom har liggande hemma hos sig själv? De är ungefär lika mycket värda som ett oinspelat erkännande enligt mig.

Sen är jag kanske fördomsfull, men pappan slår mig inte som någon som för dagbok, särskilt med sin "släpp det och gå vidare"-attityd.

Det är väl klart att det är gamla uppgifter som inte tas upp i dokumentären. Suck.
Citera
2017-05-15, 11:09
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Den har såklart funnits arkiverad hos både polisen och åklagarmyndigheten. Josefsson har ju fått ut uppgifterna från myndigheten. Det är bra med granskningar, men jag har hela tiden ställt mig frågande till det sätt som dokumentären är upplagd.

Jag tycker att det är synd att dokumentären bara har valt att visa delar som är till fördel i en viss riktning. Det fattar ju vem som helst att det har funnits mer uppgifter. Åklagaren valde trots allt att avsluta utredningen baserat på viss fakta i fallet. Det blir inte bra när vald information från en utredning tas upp i media utan att visa alla viktiga omständigheter.

Men du kan väl försöka ge sken av att du är normalbegåvad i alla fall? Förundersökningen har varit sekretessbelagd hela tiden, det har säkert sagts 100 ggr bara i denna tråd. DJ:s redaktion började titta på detta för flera år sedan, och har senaste året arbetat med det på heltid efter att tillslut fått tag på utredningen via en källa.

Med tanke på hur hjärnskadade Rolf som nu med desperation försöker rädda sitt skinn står och visar hur han har den sekretessbelagda utredningen utspridd i sitt hem så börjar man ju få sina aningar om vad det kan vara för sorts källa som var beredd att lämna ut den...
Citera
2017-05-15, 11:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Den uppgiften har funnits med tidigare. Om jag inte missminner mig, har det faktiskt spekulerats kring om barnens pappa var den som lyfte upp Kevin på flotten efter att barnen kommit hem och berättat vad de hade gjort. Min personliga åsikt är att SVT-dokumentären hittills har utelämnat en stor mängd detaljer som tidigare klassats som tung bevisbörda. Det känns lite som att två agendor ställs mot varandra med SVT i ena hörnet som driver sin linje och Rolf i andra hörnet som försvarar det som tidigare sagts.

Dessvärre ser jag flertalet tendenser gällande att detta kommer att hamna på en sandlådenivå inom en snar framtid och att allt arbete kommer vara menlöst. Detta är en direkt konsekvens av de båda parterna vägrar vara konsekventa med sina argument. Det går inte att bara trycka på de saker som känns spännande och utelämna andra bitar som också har stor relevans, ex. hur Kevin hamnade på flotten. Detsamma gäller förringandet av föräldrarnas roll vid mordtillfället som nästintill har bagatelliserats av SVT.

Håller med!
Det går inte att likt politiker i en debatt () bara dra fram argument som stödjer just den egna tesen. Man kan inte heller mörka något väsentligt för det inte stödjer ens tes.

Om DJ även när tredje delen visats verkligen gjort så återstår att se. Är det så är mister man förtroendet för honom.

Dock torde en återupptagen förundersökning kanske belysa det hela mer objektivt - det är bra att det sker oavsett vem som är skyldig till brottet.
Citera
2017-05-15, 11:11
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:

Det är För dumt alltså. Det tog Rolf en god tid att komma på ett försvar, han har nu ändrat sin historia vid ca varje träff med media.

Tänk om han berättat om dessa "bevis" -98 i stället!
Citera
2017-05-15, 11:11
Medlem
moretothiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Det är väl klart att det är gamla uppgifter som inte tas upp i dokumentären. Suck.

De har inte tagits upp i de rapporter som skrevs efter fallet heller. Märkligt.

Citera
2017-05-15, 11:14
Medlem
gubbroras avatar
Det är extremt förvånande att så många skribenter förväntar sig att DJs dokumentär ska vara någon form av domstol och pröva all bevisning i fallet. Dokumentären handlar enbart om att visa att bröderna pekats ut som mördare på mycket lösa grunder. Dvs att det finns skäl att hysa rimligt tvivel till deras påstådda skuld.

Uppenbarligen tycker även de rättsvårdande myndigheterna detta eftersom man tagit upp utredningen på nytt. Det finns säkert saker som talar för att bröderna skulle kunna vara skyldiga precis som det antagligen finns saker som talar för andra gärningsmän. Men SÅCs inblandning samt att ingen bevistalan skett talar starkt till deras oskuld. Sandbergs agerande att peka ut bröderna utan någon som helst rättslig prövning är djupt osmakligt och karln är direkt fäaktig när han med tiden blir allt grövre i sina påståenden.
Senast redigerad av gubbrora 2017-05-15 kl. 11:18.
Citera
2017-05-15, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugballe
För att det är så alla rättssäkra system fungerar, man är oskyldig tills man bevisats skyldig bortom rimligt tvivel!

Och de är fortfarande oskyldiga eftersom de aldrig dömts i domstol och ingen bevistalan har hållits. Så frågan varför du så gärna vill att de ska vara skyldiga är mer relevant än den motsatta.

Nej i Sverige så kan man inte dömas i en domstol om man inte är straffmyndig, därav har de aldrig dömts i en domstol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in