2017-05-15, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det är därför jag ställer dom, precis som en advokat skulle göra. Du ger intryck av att tro att polis och åklagare är sanningssägare och att deras påståenden inte kan/får ifrågasättas.

Jag får tacka för din omtanke om mig men jag tror nog att du bör fokusera på hur du uttrycker dig och hur du kan uppfattas. Det finns tveklöst en del för dig att arbeta med innan du självpåtaget ger råd åt andra

Men hur var det med dokumentären din pajas, var kan man se den och vilken bäring har den på Kevin-fallet?

Du ger intryck av att DJ och barnen är sanningssägare. Poliser och åklagares påståenden får naturligtvis ifrågasättas. Belägg för dessa påståenden finns alltid i form av bevis och objektiva prövanden som har gjorts under en lång och övervägande utredning. Dokumentären visas i tre delar och den har du knappast kunnat undgå då du och dina grottmänniskor till följeslagare har diskuterat det flitigt under veckorna som har gått med utgångspunkt att barnen är oskyldiga.

(Innan du påstår att det inte är en dokumentär så kan jag upplysa dig med att en dokumentärfilm är en film som dokumenterar en aspekt av verkligheten. )
Citera
2017-05-15, 13:19
Medlem
gubbroras avatar
Enligt TO finns det ingen som helst sanning i RS påstående om att en skadeståndstalan lämnats in.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/brodernas-advokat-jag-vet-inte-vad-han-pratar-om/

Om TO talar sanning så ljuger RS vilket gör resten av hans påståenden i expressen som mindre trovärdiga
Citera
2017-05-15, 13:20
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men om man tror att en äldre person var inblandad - äldre barn eller vuxen - bl a för att placera kroppen. Skulle man verkligen, precis som du säger, nöja sig med det och ändå anse att en 7-åring är mördare och sedan stänga utredningen??
Borde man inte mer aktivt leta efter den personen? Han kan ju trots allt varit mer delaktigt än man trott?

Precis min poäng
Varför har man gjort så?
Hoppas det framkommer i del 3.
Citera
2017-05-15, 13:20
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Älskar hur ni försöker att framställa material som klart och tydligt är ur FUP som falskt.

En skriftlig redogörelse i samband med förhör kan mycket väl läggas in i fup. Det är fortfarande ingen dagboksanteckning.
Citera
2017-05-15, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Älskar hur ni försöker att framställa material som klart och tydligt är ur FUP som falskt.

Jag hävdar inte att det är "falskt". Däremot framstår det inte som en personlig dagboksanteckning. Min gissning är att pappan av polisen i efterhand blivit uppmanad att skriva ner sina minnesbilder från morddagen och att vi ser ett utdrag ur det.
Citera
2017-05-15, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
(---)Sandberg till Expressen
Håller med om frågan kring hur man kunde stänga utredningen och peka ut barnen med detta gigantiska frågetecken?

Detta diskuteras som sagt ganska ingående i slutet av P3-dokumentären, av Sandberg och andra. Jag tolkar det som att man insett att det är omöjligt att få reda på något mer om denna "hjälpare". Eventuellt vet man vem det är, men kan omöjligt väcka ett åtal. Därmed låter man den stenen ligga.

Kan hålla med om att det är en märklig lucka. Om inte annat borde man kunnat ge ett rakare svar på var man valt att avsluta det spåret.
Citera
2017-05-15, 13:25
Medlem
Ad-infinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag hävdar inte att det är "falskt". Däremot framstår det inte som en personlig dagboksanteckning. Min gissning är att pappan av polisen i efterhand blivit uppmanad att skriva ner sina minnesbilder från morddagen och att vi ser ett utdrag ur det.

"Det han kallar för dagbok är ett dokument som upprättats vid ett helt annat tillfälle, det är inte en redogörelse i realtid. "

http://www.dn.se/nyheter/sverige/brodernas-advokat-jag-vet-inte-vad-han-pratar-om/
Citera
2017-05-15, 13:26
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Enligt TO finns det ingen som helst sanning i RS påstående om att en skadeståndstalan lämnats in.

Om TO talar sanning så ljuger RS vilket gör resten av hans påståenden i expressen som mindre trovärdiga
"Thomas Olsson säger om uppgifterna:

– Så kommer nog argumentationen i det här fallet se ut nu under lång tid framöver, att man för fram olika omständigheter som skulle kunna vara komprometterande. Men har man förhört människor mellan 30 och 40 gånger så är det klart att det finns uppgifter man kan peka på och ifrågasätta. Men grundfrågan är ju fortfarande vad uppgifterna kan tillmätas för bevisvärde. Det han kallar för dagbok är ett dokument som upprättats vid ett helt annat tillfälle, det är inte en redogörelse i realtid."
Citera
2017-05-15, 13:27
Medlem
Ur DN:

Citat:
Rolf Sandberg är mycket kritisk till de medieuppgifter som framkommit om Kevinfallet de senaste veckorna. Han menar bland annat att SVT och journalisten Dan Josefsson, som liksom DN granskat fallet, driver en agenda.

I artikeln säger Sandberg:
”Hade jag då vetat att pojkarna via advokat hade lämnat in skadeståndsanspråk i januari, då förstår man vad Josefsson implementerat och vad han vill att pojkarna ska säga. Det är inga konspirationsteorier, det är vanligt sunt förnuft.”
”Vad menar du?” frågar journalisten från Expressen.
”Dan Josefsson hade ju försökt få kontakt med dem i ett och ett halvt år och sedan till slut lyckats övertyga dem. Och hur lyckades han med det? Det är ju ganska lätt att räkna ut”, svarar Sandberg.

Brödernas advokat Thomas Olsson säger till DN att uppgifterna om ett skadeståndskrav inte stämmer.
– Det stämmer inte. Jag vet inte vad han pratar om. Det ligger ingen som helst substans i det. Den inställningen vi har redovisat är att vi i första hand vill få den här granskningen genomförd och ett beslut att bröderna avskrivs från utredningen. Därefter kommer vi i så fall att titta närmare på vilka konsekvenser det kan få. Men i den delen har vi ju inte tagit ställning och inte fattat några beslut eller gjort några åtgärder.

Rolf Sandberg lyfter i Expressenintervjun också upp vad han kallar dagboksanteckningar som brödernas pappa gett polisen. Av dem framgår att den äldste brodern, samma dag Kevin hittades död, bland annat ritat en teckning över var i vattnet fyraåringen låg, samt att styvmamman och pappan avfärdade sjuåringens vittnesmål.

Thomas Olsson säger om uppgifterna:
– Så kommer nog argumentationen i det här fallet se ut nu under lång tid framöver, att man för fram olika omständigheter som skulle kunna vara komprometterande. Men har man förhört människor mellan 30 och 40 gånger så är det klart att det finns uppgifter man kan peka på och ifrågasätta. Men grundfrågan är ju fortfarande vad uppgifterna kan tillmätas för bevisvärde. Det han kallar för dagbok är ett dokument som upprättats vid ett helt annat tillfälle, det är inte en redogörelse i realtid.

https://unvis.it/dn.se/nyheter/sverige/brodernas-advokat-jag-vet-inte-vad-han-pratar-om
Citera
2017-05-15, 13:27
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Du ger intryck av att DJ och barnen är sanningssägare. Poliser och åklagares påståenden får naturligtvis ifrågasättas. Belägg för dessa påståenden finns alltid i form av bevis och objektiva prövanden som har gjorts under en lång och övervägande utredning. Dokumentären visas i tre delar och den har du knappast kunnat undgå då du och dina grottmänniskor till följeslagare har diskuterat det flitigt under veckorna som har gått med utgångspunkt att barnen är oskyldiga.

(Innan du påstår att det inte är en dokumentär så kan jag upplysa dig med att en dokumentärfilm är en film som dokumenterar en aspekt av verkligheten. )

Prövningen görs i domstol i normalfallet. Detta var inte aktuellt här men en bevisprövning hade kunnat ske. I inget fall är det acceptabelt att en enskild polis pekar ut en skyldig utan förgående prövning.
RS hade inga som helst problem med detta, men det gällde ju i och för sig bara några barn.

Jag har egentligen ingen uppfattning i skuldfrågan. Den avgörs varken i tv eller på flashback. Den avgörs i första hand av åklagare därefter av domstol eller i bevisprövning. Det finns alla anledning att inse att utredningen är illa skött och att det knappast kan anses som att bröderna bortom rimligt tvivel är skyldiga till Kevins död.

Som du riktig skriver så är en dokumentär något som skildrar en aspekt av vekligheten. Det är precis det som DJ gör. Han skildrar om det är rimligt att peka ut bröderna som skyldiga. Han skildrar inte mordet som sådant, han skildrar inte Kevins liv
Citera
2017-05-15, 13:28
Medlem
Citat:

TO är brödernas försvarsadvokat, hans jobb är att biträda sina klienter inför domstolar och myndigheter och försvara dem med näbbar och klor. Är du så korkad som du ger sken av att vara?
Citera
2017-05-15, 13:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
DJ kan ju inte gärna ha någon uppfattning om vad som hänt nere vid vattnet eftersom han har förklarat för hela svenska folket att pojkarna inte var där. De hade "vad som brukar kallas ett alibi".

Jag håller med om att det känns konstigt (i nuläget).

Men du duckar får huvudfrågan.
Vad känner vi till i fallet som pekar på barnen som gärningsmän, med tanke på att polisen själva säger ett en 3:e part måste ha varit delaktig? Men det kanske kommer fram på onsdag... Eller finns det något du har sett/känner till ang. detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in