2017-05-12, 18:47
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaffeljarn
Den aktuella morddagen var det "i alla fall tre (!!) pedofiler som hade varit i kontakt med Kevin".... det säger alltså RS i programmet Ondskan, som länkades tidigare. Man tror ju knappt vad man hör. Hur kunde de avföras då...
Tror du på det där överhuvudtaget? Någonstans måste man sortera det man hör så att det åtminstone faller inom rimlighetens gräns.
Citera
2017-05-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyfie
Du talar ju emot dig själv. Precis som du säger, så lär man minnas om man var i 7-årsåldern och begick mord. Om man är skyldig lär man således knappast svara; "Jag minns inte", utan ljuga och säga "Nej, det var inte jag som gjorde det."

Talar emot mig själv? Hur tänker du nu? Om man begår ett mord (olycka eller inte) när man är 7,8 år så "minns man inte". Lätt att skylla på sin ålder och därför sk inte minnas. Visst,man kan neka,men killarna "minns inte". Bara en sån sak är skumt.

Om man inte orsakade någons död i den åldern,så blånekar man. För en sån grej minns man,det garanterar jag.
Citera
2017-05-12, 18:50
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Tror du på det där överhuvudtaget? Någonstans måste man sortera det man hör så att det åtminstone faller inom rimlighetens gräns.

Inte för att jag vill ta den där rapporten i försvar - men jag gissar att du aldrig varit i Dottevik?

När de började utreda Helenmordet i Hörby, fann man 9 olika möjliga gärningsmän på platsen för försvinnandet (vid samma tid), dömda sexualbrottslingar o d. Det var ingen av dem - det var en tidigare odömd Uffe O... just sayin'.
Citera
2017-05-12, 18:55
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
OM det är sant att pappan knycklade ihop teckningen - varför? Det är ju att tydligt visa att "jag tror inte på dig". Oavsett om sönerna är skyldiga eller oskyldiga, man ska ta barn på allvar. Visade dig sig sedan att de ljugit, då fick man ta ett samtal om det efteråt, när detta framkommit.

OM det stämmer, det som bröderna berättat, att det inte skulle pratas om - varför? Varför tysta ner? Oavsett om bröderna var skyldiga eller inte så måste man lyssna på deras tankar, bekräfta dem. Om nu föräldrarna inte ville/orkade el dyl prata om detta med sina söner, fick barnen prata med någon annan? Oavsett om de var skyldiga eller oskyldiga, så måste det ha varit hemskt för dem att få gå med detta inom sig under så många år, utan att få prata med något om sina tankar och känslor. (Om de nu inte hade tillgång till det.)

Har det kommit fram någon förklaring till varför (om det nu var så) barnens kläder (byxor?) var blöta? Om de inte varit vid vattnet, hur kunde kläderna i så fall ha blivit blöta? Finns annan förklaring?
Pappan är ju en väldigt simpel människa. Hans överväganden skall inte överdrivas.
Citera
2017-05-12, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
SÅC drar sig inte från att blåljuga. Läs exempelvis här: http://www.psykologforbundet.se/Psykologtidningen/Arkiv-artiklar/Debatt-2014/Dan-Josefsson-om-Quick-debattenbrSven-A-Christianson-forfalskar-sin-egen-historia/

Originalintervjun med SÅC hittar du här: http://www.psykologforbundet.se/Nyheter-LISTA/Nyheter/Pskologiprofessor-Sven-A-Christiansen/

Ett citat:

"Sven Å Christianson var bevisligen den som gav vetenskaplig legitimitet till den absurda idén att ”seriemördaren” Thomas Quick trängt bort minnena av sina brott. Det är tragiskt att han idag försöker slippa undan detta tunga ansvar genom att förfalska sin egen historia. Särskilt med tanke på att han fortfarande är ansvarig för kurserna i rättspsykologi vid Stockholms universitet. Om han i undervisningen vilseleder studenterna på samma sätt som han i intervjun försöker dupera Psykologtidningens läsare så är det naturligtvis mycket allvarligt. I så fall är professor Sven Å Christianson ännu 2014 ett minst lika stort hot mot Stockholms universitets integritet och trovärdighet som han var under Quickåren."
Citera
2017-05-12, 18:56
Medlem
DikTs avatar
Hoppas verkligen att detta med blöta kläder/teckningen är med i nästa avsnitt.

OM det är som det sägs från polis/SÅC dvs att det var pappan som sa till polisen att pojken hade blöta kläder och ritade "busbråket" med Kevin, och att detta skedde samma kväll innan det var känt att han var död, då finns det substans i fallet (även om det är många frågetecken/fel/brister kvar).

Men - jag ger mig f-n på att källan till dessa uppgifter visar sig vara barnen...
Citera
2017-05-12, 18:57
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

OM det är som det sägs från polis/SÅC dvs att det var pappan som sa till polisen att pojken hade blöta kläder och ritade "busbråket" med Kevin, och att detta skedde samma kväll innan det var känt att han var död, då finns det substans i fallet (även om det är många frågetecken/fel/brister kvar).

Men - jag ger mig f-n på att källan till dessa uppgifter visar sig vara barnen...
Barnen kan ju inte vara källan till att pappan ritat av Cs teckning. Pappans teckning skall enligt uppgift finnas i FU.
Citera
2017-05-12, 19:00
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Barnen kan ju inte vara källan till att pappan ritat av Cs teckning. Pappans teckning skall enligt uppgift finnas i FU.

Nej det låter märkligt. Hoppas vi får klarhet i detta.
Citera
2017-05-12, 19:02
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Inte för att jag vill ta den där rapporten i försvar - men jag gissar att du aldrig varit i Dottevik?

När de började utreda Helenmordet i Hörby, fann man 9 olika möjliga gärningsmän på platsen för försvinnandet (vid samma tid), dömda sexualbrottslingar o d. Det var ingen av dem - det var en tidigare odömd Uffe O... just sayin'.
Ja jo, men om det skulle vara så peddofett över hela landet så börjar man ju undra.

Saken är att hela denna tråden bygger på gamla vittnesmål och amatördeckare som tolkar vad de läst och hört. Inget annat.
Jag skulle sätta mitt huvud på att bröderna är skyldiga, om det inte vore för att SÅC är inblandad.
Han ger hela fallet ett stort tvivel pga hans historia i rättsfall. Han -enbart, gör att jag tvivlar på att utredningen är korrekt gjord.
Synar man hans uttalanden och efterkonstruktioner så läser man hyfsat lätt av honom.
Quick-laget är untouchable -trodde de.
Citera
2017-05-12, 19:10
Medlem
hyfies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Talar emot mig själv? Hur tänker du nu? Om man begår ett mord (olycka eller inte) när man är 7,8 år så "minns man inte". Lätt att skylla på sin ålder och därför sk inte minnas. Visst,man kan neka,men killarna "minns inte". Bara en sån sak är skumt.

Om man inte orsakade någons död i den åldern,så blånekar man. För en sån grej minns man,det garanterar jag.

Du använder fel referensramar. Frågar jag dig, som har levt ett helt vanligt liv skonad från dödsfall av det här slaget i din närhet, mordutredningar och slutligen mordanklagelser, om du dödade någon när du var 7 år gammal; så kommer du med enkelhet blåneka eftersom du har ett klart minne av att så ej har skett.

Men du kanske förstår att situationen är lite annorlunda här...? Verkar dock inte så.
Citera
2017-05-12, 19:12
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

Enligt en rapport skriven på uppdrag av länspolisen i värmland så är det inte klarlagt att kläderna var blöta. Känns som om JÅC tog i lite väl i intervjun i nyhetsmorgon. (Kan man förvänta sig att han skall hålla sig till sanningen? )

Sid 46
Citat:
att Kevin ramlat i och att de försökt hjälpa honom upp men misslyckats. Därav att sjuåringen sedan sa att han bytte kläder därför att de var blöta. Men det är inte alls säkert att kläderna han bytte och slängde i tvättkorgen innan de åkte och fiskade var blöta.

En annan intressant sak jag hittade på bara någon minuts bläddrande i dokumentet:

Sid 46
Citat:
När de försäkrat sig om att han var död, släpade bröderna Kevin hängande mellan sig mot en sten, där de stannade för att vila.
Sid 18
Citat:
Man upptäckte dock inga släpspår, varken på marken eller på Kevins kropp, det fanns inga
överhudsavskrapningar.
Citera
2017-05-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Ja jo, men om det skulle vara så peddofett över hela landet så börjar man ju undra.

Saken är att hela denna tråden bygger på gamla vittnesmål och amatördeckare som tolkar vad de läst och hört. Inget annat.
Jag skulle sätta mitt huvud på att bröderna är skyldiga, om det inte vore för att SÅC är inblandad.
Han ger hela fallet ett stort tvivel pga hans historia i rättsfall. Han -enbart, gör att jag tvivlar på att utredningen är korrekt gjord.
Synar man hans uttalanden och efterkonstruktioner så läser man hyfsat lätt av honom.
Quick-laget är untouchable -trodde de.

Vad är det som talar för att småpojkarna är skyldiga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in