Jag med flera har påpekat det tidigare, men det är mycket anmärkningsvärt att pojkarna pekades ut som skyldiga och att förundersökningen lades ner trots att polisen visste att pojkarna inte kan ha flyttat på Kevins kropp.
I dag säger Sandberg:
Citat:
– Det gick mycket folk där vi hittade kroppen men vi hittade inga släpmärken. I förhör beskriver barnen hur de forslade Kevin men jag tror inte att lille Robin... han borde inte ha orkat. Ungarna har själva sagt att de klarade det, men Robin var inte blöt. Bara Christian. Ingenstans säger någon att Robins kläder var blöta. Hypotetiskt borde Robin också blivit blöt om han hjälpte till. Jag tror att en tredje person, en vuxen eller ett stort barn, har hjälpt till att flytta kroppen.
Andra poliser och tekniker konstaterade samma sak i den numer bortplockade P3-dokumentären.
Om en tredje person varit inblandad torde denna lika väl kunnat vara gärningsmannen. Sandberg väljer att tro på att 5-årige Robin ska ha dödat Kevin, men tror att han ljuger när han erkänner att han var med och flyttade på kroppen. Tyvärr kan denna selektiva inställning till vad bröderna sagt vara huvudanledningen till att de pekades ut som skyldiga.
Hur kunde polisen bara låta det bero att de misstänkte att en tredje, äldre person var inblandad?