2017-05-11, 21:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Ja, och därför skrämmande att se honom sitta i förhöret. Är vi oeniga där?

Om du avser det förhör som Rolf Sandberg höll med femåringen så menar jag att det var rent plågsamt att ta del av.
Senast redigerad av LeeVan 2017-05-11 kl. 21:34.
Citera
2017-05-11, 21:21
Bannlyst
Var det samma dag som Kevin mördades som han hade frågat en tant om att få en macka?
Citera
2017-05-11, 21:27
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
för de visste INTE, när och hur kevin dödes håll polisen för sig själv, just att få så objektiva vittnesmål som möjligt, till att börja med
och sen hakar de upp sig på 5åringens uppenbarliga fantasier/traumabearbetningar
de frågar vad han sett? han vill hjälpa till och ger olika teorier... 5åringar vill vara hjälpsamma och till lags...

Just så.
Men viss skugga faller ändå över pojkarnas föräldrar som lät sig brytas ner av polisens obönhörliga manglande, i den masshysteri som rådde i Arvika.
Polisen krävde en syndabock, och passerade hundhuvudet till alla Arvikabor som kunde tänkas ta emot det. Till slut hamnade det hos den familj som var för psykologiskt svaga för att tacka nej.

RS och SÅCs stora bedrift var inte att lura i dessa småbarn att de var skyldiga till mord. Den stora bedriften var att vända deras egna jävla föräldrar mot sina barn.

Dessa föräldrar måste ha obeskrivlig ångest idag.
Citera
2017-05-11, 21:29
Medlem
bpjans avatar
Av ren nyfikenhet, hur ser Kevins pappas alibi ut? Finns det några kända uppgifter om det?
Citera
2017-05-11, 21:42
Medlem
simonvps avatar
En utredning som påminner om poliskåren från ett halvbra South Park-avsnitt.

Kan man förresten göra som polisen gjorde och ta in pojkarna på förhör igen, trots att de hade alibi på morddagen? Bryter man inte mot några grundläggande regler då eller har jag missat något?
Citera
2017-05-11, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
Detta dåd har jag av någon anledning inte lagt på minnet, men när jag läser om det känns det hemskt. Dels att något dylikt kan hända och dels att förövarna klarade sig utan straff.
Båda barnen skulle naturligtvis ha avrättats. Något annat lämpligt straff finns inte. Detta är dock en ståndpunkt som inte accepteras i dagens dekadenta samhälle.

Citat:
Ursprungligen postat av Irrblossa
På något vis tycker jag alltid att det ska vara ett sånt skyddande av varenda brottsling...
Visst är barn som begår brott, mer känsligt än vuxna...men ändå...

Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Outa dem, kom igen FB!

Citat:
Ursprungligen postat av asaft
hemskt, jag tror inte att dom gjorde det med flit, men det är fortfarande hemskt och dom 2 pojkarna som dödade honom bör få samma dos

Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
Ja absolut, det tycker jag. Varför inte?

Om du läser tillbaka i de länkade artiklarna så är det inte fråga om "oskyldiga gulliga barn" som inte visste vad de gjorde. De slog ihjäl en liten pojke!

I alla trådar i krimforumet spekuleras det kring förövarens identitet och så fort man vet vem som är skyldig till brottet så finns namnet att läsa i tråden. Jag kan inte se varför det ska vara annorlunda i detta fall? Dessutom heter de säkert något annat idag.

Många som ville hämnas eller döda dessa bröder tio år efter mordet, nu tio år senare får dom alla veta att dom hatat oskyldiga hela tiden. Med facit i hand kan jag inte annat än skratta och gråta åt dessa människor. Hoppas att dom som letat upp och trakasserat bröderna har fått sig en riktig kalldusch.
Citera
2017-05-11, 22:02
Medlem
varför skulle inte vara dom som har gjort det.att polis pressa dom det är inte ovanlig på den tiden.det går ju inte jämföra hur det är nu.det är för 20 års sen.det finns ju inga bevis.det är barn vi pratar om .ock dom inte kommer ihåg någon.och tv har inte visat allt som finns om dom.det är så dumt av tv att visa det här.dom kommer må sämre när allt är över.
Citera
2017-05-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superfluent
Alltså, om vi börjar med femåringar, så lever dom i en värld som till inte oansenlig del är uppbyggd av fria fantasier, dom har osynliga kompisar, säger att dom flugit till månen osv för en stor del av deras vardag handlar om att fantisera. Det vet alla som har barn i den åldern eller kommer ihåg hur ens barn var i femårsåldern. Även vid sju års ålder så är hjärnan inte mogen och kontrollsystemet, som hjälper till att avgöra huruvida minnet är självupplevt eller minnesbilder som skapats av att någon annan berättat eller visat saker, är inte uppe på bana fullt ut och därför är det inte alls osannolikt att bröderna idag har en massa minnesbilder och fragment runt mordet som uppkommit då man vallat dem, ställt ledande frågor i förhör, eller för den delen från intet ont anande socarbetare och psykologer som försökt hjälpa till att "få bröderna på rätt köl igen" efter att dom konstaterats som gärningsmän, i tron att dom de facto mördat Kevin.

Hade dom gjort det så hade dom ganska säkert haft rätt tydliga minnesbilder av det, men om dom inte upplevt det så är den här typen av svävande svar, att det "inte känns som att dom gjort det" ganska förståeligt då dom torde ha en massa minnesfragment av döda barn, pinnar som trycks mot halsar osv som dom inte riktigt kan pussla ihop till en helhet -det stämmer helt enkelt inte överens med hur andra, självupplevda minnen ser ut, men dom finns lik förbannad där och gnager.

Genom ditt första stycke förklarar du varför man inte bara kan avfärda att ett barn har varit delaktig i eller bevittnat ett brott för att den säger God Jul och kniv. Att barn blandar fantasier med verkliga saker borde inte vara någon nyhet för någon.
Citera
2017-05-11, 22:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2323
varför skulle inte vara dom som har gjort det.att polis pressa dom det är inte ovanlig på den tiden.det går ju inte jämföra hur det är nu.det är för 20 års sen.det finns ju inga bevis.det är barn vi pratar om .ock dom inte kommer ihåg någon.och tv har inte visat allt som finns om dom.det är så dumt av tv att visa det här.dom kommer må sämre när allt är över.
Vi hade häxbränningar en gång i tiden också -- ofta med barnvittnen - självklart var det frågan om riktiga häxor som utövade trolldom .. För samhället var ju annorlunda då, ingen rättssäkerhet alls -- så alltså var de skyldiga...

Eller hur menar du att en bristande rättssäkerhet skulle tala för pojkarnas skuld?
Citera
2017-05-11, 22:20
Medlem
Det är för mig obegripligt hur någon normalbegåvad person kan hävda att barnen är skyldiga.

Jag har inte läst hittat ett enda vettigt argument för detta i hela tråden.

Kan någon försöka övertyga mig? Har jag missat något? Jag är genuint intresserad.
Citera
2017-05-11, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenSvartaListan
Det är för mig obegripligt hur någon normalbegåvad person kan hävda att barnen är skyldiga.

Jag har inte läst hittat ett enda vettigt argument för detta i hela tråden.

Kan någon försöka övertyga mig? Har jag missat något? Jag är genuint intresserad.

Har du inte sett dokumentären? Vilka bevis finns det för att de är skyldiga enligt dig? Obs! Byskvaller är inte bevis eller fakta!
Citera
2017-05-11, 22:28
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Just så.
Men viss skugga faller ändå över pojkarnas föräldrar som lät sig brytas ner av polisens obönhörliga manglande, i den masshysteri som rådde i Arvika.
Polisen krävde en syndabock, och passerade hundhuvudet till alla Arvikabor som kunde tänkas ta emot det. Till slut hamnade det hos den familj som var för psykologiskt svaga för att tacka nej.

RS och SÅCs stora bedrift var inte att lura i dessa småbarn att de var skyldiga till mord. Den stora bedriften var att vända deras egna jävla föräldrar mot sina barn.

Dessa föräldrar måste ha obeskrivlig ångest idag.

Så tänker jag också. Föräldrarna var lätta att bryta ner när Sandberg väl fått korn på dem, men till deras försvar finns Milgrams och Aschs experiment som visar hur en auktoritet i vit rock kan beordra en majoritet försökspersoner att de facto ta livet av en människa, eller att tvivla på sina egna (korrekt varseblivna) sinnen när grupptrycket säger något annat (grovt felaktiga varseblivningar).

Milgram
https://sv.wikipedia.org/wiki/Milgrams_lydnadsexperiment#Resultat

Asch
http://www.mindspark.se/blog/?p=519

Så hur lätt kan det ha varit att stå emot en polisutredare som är fast besluten att fälla ens barn, kosta vad det kosta vill?
Mardröm.
Senast redigerad av Passepartout 2017-05-11 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in