Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Förövarna var icke straffmyndiga barn. Ser du verkligen inte skillnaden?
Först och främst så vill jag inte ge mig in i en diskussion kring juridik eftersom det är något jag inte behärskar.
Men när du skriver på det sättet så låter det som förövarna var "oskyldiga" barn som inte vet bättre och att man bör ha någonslags förståelse eller sympati? Visst är hela händelsen djupt tragisk för alla inblandade, även de mycket unga förövarna, men jag kan ändå inte riktigt se varför de ska behandlas annorlunda?
Barn i den åldern vet mycket väl att den typen av våld kan leda till döden!
Jag själv är bara allmänt nyfiken på deras namn och jag tror jag delar den nyfikenheten med de flesta här. (Jag tar gärna emot namn i PM och för ej informationen vidare om avsändaren vill det, men min åsikt är fortfarande att informationen bör finnas i tråden för alla att se)
Varför är så många förtegna kring deras identitet förresten? Finns det något särskilt skäl som inte har med åldern på förövarna att göra? Är deras familj "viktig/mäktig" på något vis? Jag läste nämligen i en av de länkade artiklarna att de hade haft någon sorts uppföljning i området och att flera av de bosatta ska ha sagt något i stil med att mördarnas familj var "välkomna tillbaka". Det är ett väldigt anmärkningsvärt uttalande tycker jag med tanke på det som hänt.