Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-14, 01:58
  #9721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Sekretessen gäller alltjämt. Anledningen till att mer visas nu beror förmodligen på flera olika saker, däribland att det - som många påpekat - rör sig om väldigt mycket material varför allt inte kunde inrymmas under dokumentärens tre timmar, samt att det finns skäl att replikera och bemöta felaktiga påståenden och spekulationer som florerar i media och fora, inte minst här.

Att Kevin skulle ha dött vid 18-tiden är inget nytt påhitt. Den arbetshypotesen fanns med inledningsvis hos polisen.

Jag vill även ta tillfället i akt och betona att även om Hjelmgren i "Kevin-fallet" skrev "Den här dagen fick man veta att minst sex personer i Dottevik hade hört skrik vid 18-tiden. En kvinna uppgav att hon trodde en annan kvinna blev misshandlad och stängde dörren då hon tyckte det lät så otäckt" (sid. 14), så tar hon i rapporten "Arvika efter Kevin" upp att de flesta vittnena beskrev det som skrik från ett barn.

Se bland annat:

  • "Det fanns vuxna i närheten som hört barn gråta och skrika vid den aktuella tidpunkten utan att titta efter varför" (sid. 6)
  • "När Kevin dog fanns det vuxna i närheten som hörde barnskrik utan att gå och se efter" (sid. 81)
  • "Flera vuxna människor hörde skrik då Kevin dödades utan att gå och se efter vad det var som hände" (sid. 82)

Källa: http://www.ninahjelmgren.com/dok/Arvika_efter_Kevin.pdf

Ibland skulle Kevin dött vid 18-tiden,ibland styrker "vittnen" att han syntes vid affär vid 18-tiden. Ja,du hör ju själv vad trovärdigt allt låter.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Varför skulle DJ behöva svara på det? Det relevanta är att hypotesen att den andra familjen gav bröderna alibi för att "hålla dem om ryggen" inte stämmer.

Hur som helst, Weine har redan kommenterat saken:



Därtill mådde familjen som bekant väldigt dåligt när det gick upp för dem att pojkarna var misstänkta för mord. De blev mer eller mindre isolerade i två års tid och flyttade därefter aldrig tillbaka till samhället Arvika:



Vi vet således relativt väl varför kontakten bröts med familjen som gav pojkarna alibi, oavsett vad DJ har att säga eller inte om saken.
Vi vet vad/varför?
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Är du helt dum i huvudet? Vittnen ser Kevin runt 18 i en butik. Barnen C och R befinner sig på en bensinstation 1758. Det handlar inte om alibi Det handlar om observationer och bekräftade uppgifter.

Vet naturligtvis inte vem du är men jag tror att du vill provocera. Eller så fick du stryk av någon av killarna när du var ung.
Där är tiden igen. Inget verkar stämma.
Citera
2017-06-14, 02:06
  #9722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Later
Du fortsätter att svamla vidare här! Ikväll verkar du gå på något med!
Sist jag tilltalade dig fick jag en varning,(tar risken ikväll) men du verkar helt besatt av dessa bröder.
En dag kanske du med inser att du hade way wrong!
Besatt av dessa bröder? Är jag den enda som skriver i tråden? Vet inte varför du fick varning,men jag vill bara ha fakta. Riktig fakta,inte sk alibi som uppger olika tider eller av någon anledning ger alibi pga bekantskap med familjen.

Kan lika gärna visa sig att du har way wrong.
Citera
2017-06-14, 02:17
  #9723
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Ibland skulle Kevin dött vid 18-tiden,ibland styrker "vittnen" att han syntes vid affär vid 18-tiden. Ja,du hör ju själv vad trovärdigt allt låter.


Vi vet vad/varför?

Där är tiden igen. Inget verkar stämma.
Det låter ju som att något hände vid 18-tiden då, och det rimligaste är väl att han först sågs vid affären och sedan dog. Vad är det som inte stämmer?
Citera
2017-06-14, 02:26
  #9724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det låter ju som att något hände vid 18-tiden då, och det rimligaste är väl att han först sågs vid affären och sedan dog. Vad är det som inte stämmer?

Det pratas om 10-20minuter hit och dit som killarna inte skulle haft tid för att vara inblandade. Därför är tiden viktig.
Därför stämmer inte allas vittnesmål.
Citera
2017-06-14, 02:39
  #9725
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Det pratas om 10-20minuter hit och dit som killarna inte skulle haft tid för att vara inblandade. Därför är tiden viktig.
Därför stämmer inte allas vittnesmål.
Vilka vittnesmål stämmer inte överens med att han sågs vid affären vid 18-tiden, och att man hörde skrik vid 18-tiden?
Citera
2017-06-14, 02:51
  #9726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vilka vittnesmål stämmer inte överens med att han sågs vid affären vid 18-tiden, och att man hörde skrik vid 18-tiden?
Vittnesmål att han redan skulle vara död vid 18-tiden.
Citera
2017-06-14, 03:11
  #9727
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Vittnesmål att han redan skulle vara död vid 18-tiden.
Nu har jag inte läst de där förhören, men det låter ju som att allt det här hände ungefär vid 18-tiden då. Min gissning är att han först sågs vid affären, sedan hördes skrik, och sedan var han död. Eller har någon vittnat om att han var död när han sågs vid affären?
__________________
Senast redigerad av Draifos 2017-06-14 kl. 03:23.
Citera
2017-06-14, 03:22
  #9728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu har jag inte läst de där förhören, men det låter ju som att han kan ha dött ungefär vid 18-tiden då. Först sågs han alltså vid affären, sedan hördes skrik, och sedan var han död. Eller har någon vittnat om att han var död när han sågs vid affären?

Som jag förstått,av flashbacks dektektiver,så finns det vittnen som sett Kevin kl 18 vid nån butik,andra vittnar om att han skulle vara död kl 18. Samtidigt är det inte fastställt när exakt han dog. Åtminstonde inte offentligt.
Allt är som sagt väldigt luddigt. Därför är killarna varken skyldiga,inblandande eller oskyldiga,för mig.

Jag sitter inte och gråter efter en vinklad dokumentär och frikänner killarna efter det.

Sen att SÅC,RS,Harryson gjorde ett värdelöst jobb är en annan femma. Annan tråd.
Citera
2017-06-14, 07:05
  #9729
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Som jag förstått,av flashbacks dektektiver,så finns det vittnen som sett Kevin kl 18 vid nån butik,andra vittnar om att han skulle vara död kl 18. Samtidigt är det inte fastställt när exakt han dog. Åtminstonde inte offentligt.
Blir nyfiken. Har jag missat något?
Källa på det fetade!?
Citera
2017-06-14, 07:29
  #9730
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
SÅC är en patologisk lögnare utan någon status i den akademiska världen.

https://www.svtplay.se/klipp/1390360...forskaren-ratt

Visst är det så att SÅC inte har någon status i den akademiska världen...längre

Också jag läste i länken "DN Debatt..." där SÅC svänger sig med många svåra ord och formuleringar
Sammanfattningsvis säger han (min tolking) att "det var inte hans fel - han är oskyldig - alla försöker sätta honom inkl hans (tidigare) doktorand
Citera
2017-06-14, 08:53
  #9731
Medlem
Jumalautas avatar
Jag kan inte förstå varför nästan alla i tråden blir så arga när man uttrycker uppfattningen att Dan Josefssons dokumentär är dålig i flera avseenden. Får man inte tycka det? Dumhet och ilska går som bekant hand i hand, är det för att majoriteten i tråden är obegåvad som känslorna svallar så när man kritiserar DJ?
Citera
2017-06-14, 09:07
  #9732
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Jag kan inte förstå varför nästan alla i tråden blir så arga när man uttrycker uppfattningen att Dan Josefssons dokumentär är dålig i flera avseenden. Får man inte tycka det? Dumhet och ilska går som bekant hand i hand, är det för att majoriteten i tråden är obegåvad som känslorna svallar så när man kritiserar DJ?

Jag blir absolut inte arg om man kritiserar DJ:s dokumentär (även om jag tycker den är välgjord). Men jag blir frustrerad när man ignorerar de fakta som han lyfter fram. "Alla" som argumeterar för barnens skuld nu gör detta med 2 huvudlinjer som jag ser det:
1. DJ/dokumentären är partisk, därför skiter vi i allt som den lyfter fram.
2. Det finns troligen massor med bevis som ingen känner till och som ingen lyft fram ännu.

Bägge dessa "försvarslinjer" är hål-i-huvud som jag ser det.
Av det som är "allmänt" känt nu så pekar allt på att DJ har helt rätt i sakfrågan och att bröderna är utsatta för ett grovt rättsövergrepp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback