Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Jo jag såg det inslaget jag med för massor av år sedan. Rätt kul att de försökte framställe honom som en schysst kille som polisen hade varit dum emot. Minns särskilt att de hade filmat honom och hans vänneer och sa något i stil med "här umgås han nu med sina vänner bla bla" och de filmade var samtliga som brukade roade sig med att sparka ner oskyldigt folk på stan på helgerna.
Så han var ju definitivt ingen schysst kille på den tiden, men att plocka in honom för mordet på Kevin var kanske inte direkt korrekt gjort av polisen.
Vet du något om de som dömdes för mordet?
Nej, sekretessen var benhård. Minns att jag sett deras namn nån gång men kommer tyvärr inte ihåg.
Några polare till mig var faktiskt inne på förhör (de var i 18 -20 års åldern då) ang. mordet. De hade spelat pick-up basket på en plan vid Dotteviksskolan c:a 1,5 timme innan mordet begicks. Planen ligger ett par hundra meter från mordplatsen. De hörde av sig till polisen när text-tv hade en flash om att några killar i övre tonåren hade setts vid planen och att polisen sökte dem. Dock hade ingen av dem sett Kevin eller förövarna.
Som kuriosa kan jag nämna att "hårdingen" Marius åkte på rejält med stryk utanför en krog i Arvika för c:a fem år sen. Han var senare målsägande i rättegången.
Den som fick mest uppmärksamhet var dåvarande chefen för polisen i Arvika, komissarie Rolf Sandberg. Sandberg skröt brett och vitt i alla media hur man "lirkat och lockat" (b la grillade man korv med de misstänkta) fram bekännelse ur småglina. Sandberg fick senare vara radiovärd i P1:s "Sommar", hans program handlade mest om hur tacksam han var för sin frikyrliga uppfostran i Norrland, samt mer skryt om Kevin-fallet. Han gjorde sig senare känd för att vilja stänga ner Arvikafestivalen eftersom där förekom "droger och droghandel". Detta gillades INTE av majoriteten av Arvikaborna eftersom festivalen kommit att bli nått av Arvikas reklampelare nr. 1.