2017-05-11, 13:07
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genombrott
Kan någon förklara för mig varför det snackas otroligt mycket om detta fall nu?

Jag tittade på avsnittet på SVT play men jag förstår inte. Det är inte säkert att grabbarna gjorde detta, är det allt? Finns det någon ny misstänkt?

Någon får gärna upplysa mig eller länka till en sammanfattning. Pallar inte läsa hundratals sidor..

Vadå var det allt? Sätt dig själv in om du skulle bli anklagade och "dömt" för mord när du var 5år och sedan 20år senare efter socialtjänst och misstankar från andra visar det sig att hela din uppväxt varit en hel enda bluff.

Deras uppväxt har i varjefall inte varit normal.

Samma sak alla anhöriga. Mamman fick ju läggas in på psyket på grund av detta. Jag minns inte om de blev omplacerade men var fallet så är detta en katastrof på individnivå.
Citera
2017-05-11, 13:10
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGUllhammar
Det är han ju annars hade dom väl inte anlitat honom då hade man ju lika gärna kunnat anlita en schimpans från Kolmården istället som expert.
Man var på ropet vid den tiden och hans trolleri hade inte avslöjats. Det gjorde den först när Thomas Quick tog tillbaka sina erkännanden och Dan Josefssons vän och kollega Hannes Råstam gjorde ett antal dokumentärer som ledde till att Quicj fick resning och friades från alla morden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Ni behöver inte spekulera i varför polisen gjorde som de gjorde. Svaret är enkelt.
Sven Åke Christiansson. Det är allt som behöver sägas.

Mycket farlig man, mycket.

Nä nu förenklar du. Ända fram tills nu har väl SÅC inte varit inblandad alls.
Citera
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Anmärkningsvärt hur de i tråden med olika former av lokalförankring så aggressivt hävdar syskonens skuld utan att göra minsta försök att styrka tesen med fakta.. Men det är klart, om jag trodde att farbror blå skulle komma och knacka på och riva upp gamla sår från byggden och rent av ställa obehagliga frågor skulle jag nog också försöka slå ifrån mig...

Jag är rätt säker på att flera som bodde i trakten vid tiden vet vad som hänt och vem som egentligen hade ihjäl Kevin

Jag anser väl i helhet att ingen kan hävda varken det ena eller det andra. Däremot borde vi vara tämligen överens om att utredningen gått helt fel till och inte minst förhören med bröderna. För att någon ska kunna dömas för ett så grovt brott i Sverige så krävs det väl ändå att det är ställt utom all rimlig tvivel att gärningsmannen har utfört brottet? Denna regel borde man då ta ännu hårdare på när man misstänker att det är barn som är inblandade.

Jag är också helt övertygad om att det finns fler människor som vet mer om den här tragedin.

Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Men det är ju inte bara två personer i en utredning. Den 23 september tog åklagaren över förundersökningen och han hade då det övergripande ansvaret för att man jobbade med spår som behövdes. Det var ju också åklagaren som beslutade när händelseförloppet var tillräckligt klarlagt och avslutade utredningen.

Jag tror att åklagare och polisen faktiskt tyckte sig ha tillräckligt för att anse att bröderna hade varit delaktiga i Kevins död och tyckte säkert att de använde rätt metoder för att få barnen att berätta. Kunskapen var en helt annan då. Det finns nog många exempel på förhör från olika fall tillbaka i tiden som vi idag skulle tycka är upprörande. Det har förändrats väldigt mycket de senaste åren.

Lagstiftningen när det gäller barn som begått brott, som i och för sig har ändrats på sista tiden, måste man väl ändå säga var rätt svag. Det fanns möjlighet till bevistalan, med då var det mycket ovanligt. Vet inte om det används mer nuförtiden.

Givetvis är det inte bara två personer inblandade i utredning och självklart bär åklagaren skuld för beslutat också. Det här var ett väl uppmärksammat fall som man ganska snabbt insåg inte skulle lösas och det var otänkbart. Det var också därför som åklagaren köpte teorin med barnspåret så länge de kunde gå ut till media och ge något besked. Det var ju enklare att lägga skulden på två små barn en och erkänna att man inte kunde besvara frågorna om vem och varför Kevin blev bragd om livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Klart Sandbaergs förhör med den lille killen var lite väl hårt, samtidigt kan jag förstå honom när han har en mordutredning som står helt still, mycket spår som de lagt ner mycket tid på som visat sig vara felaktiga, plötsligt dyker en liten kille som kan sitta på värdefull information men han bara flamsar runt och verkar inte inse allvaret.

Ja, jag hade också föreslagit att pröva en ny metod, men Sandberg tog i för hårt och det gick överstyr, resultatet blev ju knappast mer sammanhängande eller trovärdigt, nästan bara mer förvirrande.

Hur i hela friden ska en 5-åring förstå allvaret i en sådan situation? Min 5-åring fattar fortfarande inte att han inte ska hoppa i soffan trots att han vid ett tillfälle ramlade ned och fick föras till sjukhus med ambulans. När jag pratar om döden med min son så förstår han å ena sidan att den som dör inte längre finns men å andra sidan undrar han varför man inte bara kan ringa till den döda.
Citera
2017-05-11, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja, föräldrarna var uppenbarligen svaga, sköra, initiativlösa och lättpåverkade, och med stark tilltro till auktoriteter. En frisk medelklassförälder hade aldrig någonsin i helvetet gått med på att barnen blir behandlade som skedde.

Rolf Sandberg var en frustrerad karriärist som ville göra mål och som tänkte mest på vad chefer och media skulle tycka. Ungarna var ett lätt byte för honom.
Säger varken med eller emot det du säger, men kan väl tilläggas att folk generellt hade mer tilltro till samhället för 20 år sedan, och ännu mer ännu längre tillbaka i tiden.
Citera
2017-05-11, 13:17
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Ändra fram till nu är bröderna bara tänkta vittnen. Antar att det är SÅC som ändrar på detta. Vi får se nästa vecka.
Citera
2017-05-11, 13:18
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Precis och Sandberg hade kört fast fullständigt, så han bad en bön och Gud sände Messias SÅC till honom och han öppnande himlens portar igen dvs barnspåret raka vägen till Christian och Robin. Där är vi idag med dokumentären
Citera
2017-05-11, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ändra fram till nu är bröderna bara tänkta vittnen. Antar att det är SÅC som ändrar på detta. Vi får se nästa vecka.

Det var 13 åringarna som var huvudmisstänkta i nästan två månader.
Citera
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Förstår också de försökte pröva nåt nytt och det kanske blev lite väl hårt men som sagt Robin hade ju sett saker och det va värdefullt.

För mig är det obegripligt att man ens fortsatte att förhöra Robin efter första förhöret då han berättar att han såg någon sticka en kniv i Kevins mage. Redan där borde de ha förstått att Robin mest troligt inte såg någonting alls.

Det skulle kunna vara så enkelt att lilla Robin hört de vuxna samtala. Han har förstått att Kevin är död, han hör föräldrarna alternativt andra vuxna prata om att Kevin har blivit mördad. Han har tidigare sett, eller vid aktuell tidpunkt råkat se ett program på TV där någon har blivit huggen med en kniv i magen. För ett barn kan det då tolkas som att blir man mördad, ja då är det med en kniv i magen.

Kanske drömmar han någon av nätterna om Kevin. Han drömmer att Kevin får en kniv i magen och dör, berättar historien för sina föräldrar och sedan är karusellen igång. Det finns en oändlig massor med förklaringar på varför Robin sagt som han har sagt. Det minst troliga alternativet är att han varit med och mördat Kevin.

När jag gick i förskoleklass, eller Lekis som det hette då, då var jag 5-6 år. På min farmors arbete jobbade en dam som hette Mona-Lisa som jag besökte flera gånger. När vi i skolan började prata om Leonardo Da Vincis verk Mona Lisa informerade jag mina klasskamrater om att den där Mona Lisa, hon jobbade minsann på min farmors jobb!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mythknaeckarn
Ingen vettig människa med kunskap om psykologi eller polisförhör tycker att det är vettigt att förhöra ett barn 30 ggr

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barnforhor

Psykologförbundets ordförande är också mycket kritisk till Sven Å:s metoder.

Inte ETT barn 30 gånger. Ca 15 förhör var, och då får man väl dela upp det på vittnes -och misstänktförhör.
Citera
2017-05-11, 13:21
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
blablabla

Min stavning är det alldeles utmärkt med. Ditt tafatta försök till projicering är ytterligare ett säkert tecken på en lågbegåvad person.
Citera
2017-05-11, 13:22
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

Det sägs rakt ut i dokumentären att det är Christianson som säger att pojkarna vet mer än de berättar och att de förmodligen är skyldiga. Det är odiskutabla fakta att den gode professorn klampar in med sin docka och förutbestämda mening att bröderna är mördare. Han är till största del orsaken till allt detta lidande och förvirring. Man tillskrev karln gudalika förmågor att lösa svåra mord vid denna tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in