2017-05-11, 11:34
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
10-åringens vittnesmål ensamt kanske inte ska tillmätas för stor tyngd, men hans mamma som haft koll på barngruppen genom fönstret intygar att bröderna inte har stuckit iväg.

Det håller jag helt och hållet med om.

Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Nej precis. Gud Jul är det enda som en sådan liten knatte kan säga i en sån situation.
Sjuåringen har pressats det vet vi, det kan väl vara bra att komma ihåg att det var Roffe i egen hög person som först föreslog för den mindre pojken att hans storebror varit nere vid vattnet. Det var väl när de misslyckats med att knäcka trettonåringarna som de återvände till att förhöra bröderna. Som inte var det minsta misstänkta från början. Det är alltså inget konstigt att vi inte sett så många förhör med sjuåringen ännu men det kommer väl i nästa avsnitt när han blir huvudmisstänkt.

Exakt min tanke/teori också. När det inte fungerade med 13-åringarna så försökte man med de redan involverade yngre barnen.
Citera
2017-05-11, 11:38
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Men du. Om du har information som du anser vara av värde för att bevisa pojkarnas skyldighet till mord så får du minsann visa de bevisen. Du kan inte hävda både det ena och andra och sedan säga att du vet mer än vad du vill skriva här. Antingen berättar man vad man vet eller också är man tyst annars anses man inte vara särskilt pålitlig.
Anmärkningsvärt hur de i tråden med olika former av lokalförankring så aggressivt hävdar syskonens skuld utan att göra minsta försök att styrka tesen med fakta.. Men det är klart, om jag trodde att farbror blå skulle komma och knacka på och riva upp gamla sår från byggden och rent av ställa obehagliga frågor skulle jag nog också försöka slå ifrån mig...

Jag är rätt säker på att flera som bodde i trakten vid tiden vet vad som hänt och vem som egentligen hade ihjäl Kevin
Citera
2017-05-11, 11:39
Medlem
SvartaPestens avatar
Jag kunde inte tänka mig att förhören med pojkarna var så katastrofala som de faktiskt var.

Det är helt uppenbart att 5-åringen inte förstår något av sammanhanget eller syftet med utfrågningen. Han ger 1000 olika svar och fabulerar ofta. Förhörsledaren uppmuntrar vissa typer av svar som han tycker stödjer den hypotes han har. Han är helt ointresserad av att falsifiera hypotesen vilket är lika viktigt. De allra flesta svaren pojken ger tyder på att han inget vet. Barn i den åldern har svårt att skilja fantasi från verkligheten. Pojken förstår dock tillslut att han måste svara på ett visst sätt för att förhörsledaren skall bli nöjd och katastrofen är ett faktum. Hur kunde förhörsledaren ens tänka tanken att pojkarna skulle vara skyldiga mot bakgrund av deras alibi?

Den där Arvikasnuten är ett skämt och jämför, precis som någon tidigare påpekat, en mordutredning med en bandymatch. Man måste våga chansa, gå på intuition och spela högt.

Jag får dessutom intrycket av att dessa pojkar knappast är normalbegåvade. Säkerligen uppfyller de inte kriterierna för lindrig intellektuell funktionsnedsättning men bör i alla fall befinna sig en standardavvikelse från genomsnittet i termer av intelligens. Ett massivt underläge och ingen möjlighet att få stöd av en förälder.

Jag är ödmjuk inför att jag inte vet något om vem som mördade Kevin eller om bröderna var skyldiga. Men jag är helt övertygad om att man inte kan dra några slutsatser överhuvudtaget av förhören med bröderna.
Senast redigerad av SvartaPesten 2017-05-11 kl. 11:43.
Citera
2017-05-11, 11:40
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Det håller jag helt och hållet med om.

Jag får inte ihop en tänkt tidslinje heller. Fattar inte hur 5-åringen ska ha hunnit bevittna/delta i ett eventuellt mord.

Ur http://www.dn.se/nyheter/sverige/kevinfallet-nyckelvittnen-gav-pojkarna-alibi/ :

Citat:
Enligt Rikskriminalens rapport sågs Kevin sista gången i livet vid 17.30-tiden söndagen den 16 augusti.

Citat:
I förhör berättar pappan att barnen gick ut för att leka på gården efter middagen, vid 17-tiden. En halvtimme senare kom 5-åringen och en av småsystrarna in och lekte i lägenheten fram till avfärd för fisketuren.

Om man nu ska väldigt snäll här och tolka "17-tiden" som 10-15 minuter över 17 ger det fan inte mycket tid för femåringen och sjuåringen att gå och mörda femåringens bästa kompis. Femåringen är ju tillbaka inuti lägenheten någonstans kring 17.30-17.45 enligt ovan. Detta tillsammans med att 10-åringen och hans mamma intygar att bröderna inte åkt ner till sjön, tja..

Dom verkar inte ens kunna placeras på platsen vid rätt tidpunkt?
Citera
2017-05-11, 11:41
Medlem
DikTs avatar
Det som stör mig mest är den totala avsaknad av logik i den "officiella" förklaringen.

Om man utgår från förklaringen att barnen berättade att hade dödat Kevin när de kom hem (med teckning på "busbråket" etc) då är det viss logik i att alla närvarande ljuger om detta för att skydda barnen. Varför i h-vete skulle då föräldrarna frivilligt köra in sina barn till polisen en vecka senare för att börja berätta!?

Om barnen bara berättade att de hade sett något, och att de kunde vara vittnen, varför skulle föräldrarna då ljuga om detta för polisen?

Allt (som är känt nu) tyder på att barnen bara sa något efter en vecka och då som fantasi/bearbetning av det som hade hänt deras kompis.
Senast redigerad av DikT 2017-05-11 kl. 11:46.
Citera
2017-05-11, 11:41
Medlem
För att antagligen svara på min egen fråga angående familjens bostad vid tiden så är husen med gården som syntes i gårdagens program Björns väg 1 och 5, ca 500 m från där Kevin hittades.

https://goo.gl/maps/qGhbETJDhqA2
Citera
2017-05-11, 11:42
Medlem
Citat:

Jag är rätt säker på att flera som bodde i trakten vid tiden vet vad som hänt och vem som egentligen hade ihjäl Kevin

Ja det är väldigt troligt att flera känner till sanningen, såvida han helt enkelt inte drunknat och skadorna uppkom vid olycka/återupplivningsförsöken eller tidigare.
Citera
2017-05-11, 11:45
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Ursäkta en dum fråga från en som inte hunnit läsa hela tråden men har det framkommit vad lille Kevin gjorde ensam nere vid sjön? Är det vanligt att 5-åringar lallar omkring vid öppet vatten utan vuxens sällskap?
Citera
Medlem
Men det är ju inte bara två personer i en utredning. Den 23 september tog åklagaren över förundersökningen och han hade då det övergripande ansvaret för att man jobbade med spår som behövdes. Det var ju också åklagaren som beslutade när händelseförloppet var tillräckligt klarlagt och avslutade utredningen.

Jag tror att åklagare och polisen faktiskt tyckte sig ha tillräckligt för att anse att bröderna hade varit delaktiga i Kevins död och tyckte säkert att de använde rätt metoder för att få barnen att berätta. Kunskapen var en helt annan då. Det finns nog många exempel på förhör från olika fall tillbaka i tiden som vi idag skulle tycka är upprörande. Det har förändrats väldigt mycket de senaste åren.

Lagstiftningen när det gäller barn som begått brott, som i och för sig har ändrats på sista tiden, måste man väl ändå säga var rätt svag. Det fanns möjlighet till bevistalan, med då var det mycket ovanligt. Vet inte om det används mer nuförtiden.

Citat:
I ett inledande skede säger han: "Det var inte så många som trodde på barnspåret men som tur var så kunde ju jag bestämma själv". Han är inte bara obekväm utan lite, eller ganska mycket korkad, som öppet erkänner att teorin om att barn begått mordet på Kevin inte delades med någon eller iaf många

Jag blir mer och mer övertygad om att Rolf valde barnspåret för att han visste att protokollet då aldrig skulle bli offentligt. Han visste också att han i media inte behövde säga så mycket mer än att det var barn. Han riktade in sig på flera olika barn men barnen i 13-års åldern var svårare att styra och därför passade Robin och Christian bättre in i hans plan. När han förhör Robin klarade jag knappt av att titta utan att det knölt sig i magen. Jag både skäms och blir förbannad. Har själv en 5-åring och vet hur det är att försöka lista ut vem som började bråket och vad som skedde under bråket på förskolan. Stackars lilla Robin svarar enbart vad han tror att Rolf vill höra och fy satan vad den lilla killen måste ha känt ångest under det förhöret.

Det här med "Vet inte" som Robin ofta säger känner jag väl igen. Det säger min son ofta när han är rädd att svara fel på en fråga jag ställer. Det är just därför man ska ställa så få frågor som möjligt och i stället låta barnen berätta öppet om vad de sett/hört/varit med om.

Ingrid Harrysson. Kan inte låta bli att känna att den kvinnan är lite "bakom". Det känns inte alls som om hon har alla hästar i hagen. Hävdar inledningsvis att hon "fick en feeling" och det gör mig bara förbannad. Ställer precis som Rolf ledande frågor: "Sa han det direkt då när han kom att Kevin var död eller när sa han det?" frågar hon Christian i förhör och Christian svarar: "Han sa det direkt". Det korrekta hade varit att fråga: "När berättade Robin detta för dig?".

Total inkompetens och ignorans alltså.

Till sist vill jag säga att SVT faller lite när de använder 10-åringen som ett bra vittne att bevisa motsatsen. En 10-åring är inte ett lämpligt vittne. Han berättar att hans mamma sagt åt honom att hålla reda på barnen för att han var äldst. Om Robin faktiskt hade försvunnit iväg under tiden så är det möjligt att tioåringen inte vill säga det eftersom att han är rädd att hans mamma ska bli arg för att han inte höll reda på de mindre barnen. Detta ska väl förvisso ändå nämnas men jag anser inte att man bör lägga någon större energi på det.

Som förälder hade jag förövrigt krävt förhörsprotokollet eller åtminstone de delar som involverade mina barn. Dessa föräldrar borde ha kämpat mer för sina barn och inte litat blint på polisen, framförallt när de nu hävdar att de alltid tvekat på domen. Med det sagt så vill jag inte skuldbelägga föräldrarna, de har säkert gjort vad de tror har varit bäst för sina barn.
Senast redigerad av Pynkis 2017-05-11 kl. 11:50.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
GW filosoferar till och med kring att skadorna uppkommit i samband med olycka och, på halsen, i samband med taffliga återupplivningsförsök....
Märklig fundering. har någon drunknat så finns det vatten i lungorna och har någon strypts så lämnar det andra skador, blödningar som jag sett det refereras till här i tråden.
Leif GW borde veta bättre än att spekulera så brett.
Citera
2017-05-11, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Ursäkta en dum fråga från en som inte hunnit läsa hela tråden men har det framkommit vad lille Kevin gjorde ensam nere vid sjön? Är det vanligt att 5-åringar lallar omkring vid öppet vatten utan vuxens sällskap?

Socialt utsatt område, ungarna drev vind för våg. Speciellt Kevin som var vanvårdad beskrivs ha sprungit runt utan uppsikt.
Citera
2017-05-11, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Det här med att mamman påstår sig hela tiden haft uppsikt över barnen på gården funderar jag lite över. För det är ju inte direkt så att det var två enormt små barn som var ute, utan en femåring och en sjuåring. Vad fick mamman att notoriskt titta ut genom fönstret, var det ofta bråk mellan pojkarna eller? Nog kan två barn i den åldern lämnas utan uppsikt ett bra tag, särskilt om de är två för då kan ju den ena lätt komma in och larma om den andra gjort illa sig.

Nej, jag tvivlar på att man har 100% uppsikt över så stora barn.

För det första, det var de besökandes mamma som ville ha uppsikt efter sin 4-åring, sedan var området ett område som beboddes av kvinnomisshandlare, alkoholister, knarkare, mentalt störda individer, alla sunda människor håller koll på sina ungar där det bor ett skumt klientel.

Jag själv bor på ett område där vi har mycket skumt folk lite överallt, jag ser dagligen föräldrar som står uppe i fönstren och kollar in sina ungar lite då och då när de leker på gården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in