2017-05-11, 11:49
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Märklig fundering. har någon drunknat så finns det vatten i lungorna och har någon strypts så lämnar det andra skador, blödningar som jag sett det refereras till här i tråden.
Leif GW borde veta bättre än att spekulera så brett.
Tänkte till efter att jag skrev och du har givetvis helt rätt.
Citera
2017-05-11, 11:50
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Ursäkta en dum fråga från en som inte hunnit läsa hela tråden men har det framkommit vad lille Kevin gjorde ensam nere vid sjön? Är det vanligt att 5-åringar lallar omkring vid öppet vatten utan vuxens sällskap?
Naturligtvis är det så att de mindre barnen är strängt tillsagda att inte leka nere vid sjön eller gå ner till badplatsen själva. De lite större barnen är det nog annorlunda med.
Men eftersom du själv varit barn så kommer du säkert ihåg att du olovligen lekt och befunnit dig på platser där dina föräldrar sagt att du inte alls fick vara.
Så svaret på frågan är: Ja, själv klart har många barn i 5-årsåldern i området varit nere vid vattnet och lekt utan tillstånd någon gång.
Citera
2017-05-11, 11:52
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Men det är ju inte bara två personer i en utredning. Den 23 september tog åklagaren över förundersökningen och han hade då det övergripande ansvaret för att man jobbade med spår som behövdes. Det var ju också åklagaren som beslutade när händelseförloppet var tillräckligt klarlagt och avslutade utredningen. Jag tror att åklagare och polisen faktiskt tyckte sig ha tillräckligt för att anse att bröderna hade varit delaktiga i Kevins död och tyckte säkert att de använde rätt metoder för att få barnen att berätta. Kunskapen var en helt annan då. Det finns nog många exempel på förhör från olika fall tillbaka i tiden som vi idag skulle tycka är upprörande. Det har förändrats väldigt mycket de senaste åren.

Lagstiftningen när det gäller barn som begått brott, som i och för dig har ändrats på sista tiden, måste man väl ändå säga var rätt svag. Det fanns möjlighet till bevistalan, med då var det mycket ovanligt. Vet inte om det används mer nuförtiden.

Åklagaren verkar inte ha varit så insatt i utredningen han ledde:

Citat:
Åklagaren Anders Manholm var förundersökningsledare under senare delen av utredningen 1998. Han var den som alltså formellt ledde den, men spaningsledaren Rolf Sandberg, som var operativt ansvarig, informerade honom bara om huvuddragen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/aklagaren-i-kevin-fallet-om-nyckelvittnet-jag-kommer-inte-ihag-nagot-alibi
Citera
2017-05-11, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Åklagaren verkar inte ha varit så insatt i utredningen han ledde:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/aklagaren-i-kevin-fallet-om-nyckelvittnet-jag-kommer-inte-ihag-nagot-alibi

Så kan det ju vara, men om man nu ska prata om ansvar så är det många som haft ansvar för olika delar, eller brustit.
Citera
2017-05-11, 11:57
Medlem
Klart Sandbaergs förhör med den lille killen var lite väl hårt, samtidigt kan jag förstå honom när han har en mordutredning som står helt still, mycket spår som de lagt ner mycket tid på som visat sig vara felaktiga, plötsligt dyker en liten kille som kan sitta på värdefull information men han bara flamsar runt och verkar inte inse allvaret.

Ja, jag hade också föreslagit att pröva en ny metod, men Sandberg tog i för hårt och det gick överstyr, resultatet blev ju knappast mer sammanhängande eller trovärdigt, nästan bara mer förvirrande.
Citera
2017-05-11, 11:59
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Så kan det ju vara, men om man nu ska prata om ansvar så är det många som haft ansvar för olika delar, eller brustit.

Ja, ett tungt ansvar ligger absolut på åklagaren som inte verkar ha agerat tillräckligt självständigt. Han blev ju senare också dömd för den olagliga avlyssningen av andra barn i utredningen.
Citera
2017-05-11, 12:02
Medlem
Salfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charliemike
Oprofessionellt i kubik. Helt desperat polis, och andra, som pressar barn hårt. Pojkarna är ju helt förvirrade och vet inte vad de ska svara för att de vuxna ska bli nöjda. Så barnen berättar lite olika versioner för att se vad som gör de vuxna glada. Barnens kroppsspråk säger precis allt om hur de upplever situationen. Beklämmande att se. Övergrepp så det förslår.
Håller med, tydligast var detta nog när Rolf på ett väldigt klumpigt sätt försökte förmå 5-åringen att säga att de äldre pojkarna han såg mörda Kevin sagt till 5-åringen att hålla tyst om det han sett. Varpå 5-åringen missförstår hans antydan och säger att de äldre pojkarna sa "håll tyst!". Så himla uppenbart att 5-åringen bara famlar förvirrat och försöker säga det han tror Rolf vill att han skall säga.

Citat:
GW filosoferar till och med kring att skadorna uppkommit i samband med olycka och, på halsen, i samband med taffliga återupplivningsförsök....

Ja och det är väl inte osannolikt, var inne på samma spår att pojken kan ha gått och kissat i vassen och snubblat i vattnet. Det kan ju förklara skadorna på framsida kropp och mellan benen samt att hans byxor var uppknäppta. Men om pojken drunknat borde de väl upptäckas i en obduktion? Rättsläkaren fann ju strypblödningar i ögonen bland annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Vad alla dessutom glömmer bort i denna soppa är att det var två 13-åringar som var huvudmisstänkta längre tid än vad bröderna var, bröderna var huvudvittnen en bit in i september.
13-åringarna har väl inga bevis mot sig förutom att de varit i närheten av platsen? Det spåret känns som en av flera inkompetenta antaganden från Rolf. Så många beslut han tagit visar, enligt mig iaf, hur djupt vatten han var ute på och hur inkompetent han var för detta fallet. Han är van att hantera småtjuvar och rattfyllon. Det har han gjort i år med inställningen att allt är som en bandymatch där han skall vinna. Han skall få tag i snattaren eller tjackisen som brutit sig in i Konsum. Han spelar tuff då och ber folk att kolla han i ögonen. Nu letar han upp de lokala bråkstakarna Marius och Magnus och pressar dem som han brukar göra det det är bus i byn.
Citera
2017-05-11, 12:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Klart Sandbaergs förhör med den lille killen var lite väl hårt, samtidigt kan jag förstå honom när han har en mordutredning som står helt still, mycket spår som de lagt ner mycket tid på som visat sig vara felaktiga, plötsligt dyker en liten kille som kan sitta på värdefull information men han bara flamsar runt och verkar inte inse allvaret.

Ja, jag hade också föreslagit att pröva en ny metod, men Sandberg tog i för hårt och det gick överstyr, resultatet blev ju knappast mer sammanhängande eller trovärdigt, nästan bara mer förvirrande.
Det går ju inte att veta på förhand vilken förhörsstrategi som är den rätta. Om pojken faktiskt visste något hade Sandbergs konfrontativa stil kanske gett resultat. Nu var utfallet dåligt och då är det lätt att hacka. Möjligtvis borde Sandberg insett tidigare än efter 40 min att det inte funkade. Vissa (kvinnor mest) verkar anse att det förhöret är att jämställa med barnplågeri eller något sådant, vilket är totalt strunt.
Citera
2017-05-11, 12:08
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana

Jag tycker inte att förhöret var så överdrivet hårt. Däremot alldeles för långt om det stämmer att det höll på i 40 minuter.
Citera
2017-05-11, 12:10
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
vette faen om DJ hade dragit igång detta projekt och släppt ut FUPen i offentligheten om där fanns oomkullrunkeliga bevis för att han inte har på fötterna....

DJ har säkert på fötterna. Även om man kan ha åsikt om hans person, är han en erkänt noggrann journalist, som gått i Hannes Råstams skola. Han har dessutom inte jobbat ensam, uta med stöd av en hel redaktion. Thomas Olsson har också gått igenom FUP och kommit fram till samma resultat.
Dessutom vet han att "Quick-laget" kommer att nagelfara vartenda ord, vilket de redan börjat göra. Det finns kanske andra också som känner sig trampade på tårna, t x Rolf Sandberg. Detta har säkert funnits med i bilden från början.
Citera
2017-05-11, 12:11
Medlem
moretothiss avatar
Att ha ett barn, en 5-åring, som huvudvittne känns som ett stort jävla skämt, särskilt när man redan visste hur otillförlitlig han var. Skulle det kunna ske idag?

När nu fallet tas upp igen, tror ni att vi kommer få ta del av FUP och liknande nån gång i framtiden?
Citera
2017-05-11, 12:14
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moretothis
Att ha ett barn, en 5-åring, som huvudvittne känns som ett stort jävla skämt, särskilt när man redan visste hur otillförlitlig han var. Skulle det kunna ske idag?

När nu fallet tas upp igen, tror ni att vi kommer få ta del av FUP och liknande nån gång i framtiden?
Inte p.g.a. att åtal väcks i alla fall. Om det inte fanns ett enda spår för 18 år sedan (förutom bröderna) så lär det knappast dyka upp något nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in