2017-05-07, 20:25
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag reagerade på det märkliga i att åklagaren nu tycktes vara ute efter att bevisa att Linna är oskyldig, men det kanske är det enda sättet att komma ur den här knipan. Problemet verkar alltså vara att man har dömt Kaj Linna på i princip ingen bevisning alls. Det enda man har är en mystisk "indiciekedja" som ingen tycks kunna förklara på ett begripligt sätt. Eftersom ingen förstår hur "indiciekedjan" är konstruerad så kan ingen heller ifrågasätta riktigheten i den, och det här gör domen immun mot sakliga invändningar.
Statens enda chans att komma ur det hörn man har målat in sig i kanske faktiskt är att man bevisar att Linna är oskyldig, t.ex. genom att visa att Linna omöjligen kan ha befunnit sig i Kalamark vid tidpunkten för brottet. Det här låter kanske lite märkligt, men hur skall man annars tolka det Göransson sade?

Ang. min fetning i ditt citat: Ja, det är det jag är rädd för!
Jag känner till testkörningen av sträckan som killarna i podcasten "Spår" gjorde, men jag har för mig att jag även läste om en annan testkörning på senare tid, om det var något Linnas försvarare hade ombesörjt, eller? Känns det igen, och vet nån i så fall var man kan läsa om detta?
Citera
2017-05-07, 20:52
Medlem
Citat:
Ah, nu börjar jag ana vad åklagaren Jens Göransson kan ha menat med det här konstiga han sade häromdagen:
– Den viktigaste frågan är om Kaj Linna har haft möjlighet vara på plats vid brödernas gård vid åtta trots att han ringde ett samtal från Älvsbyn strax efter klockan sex på kvällen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...ambulansforare

Jag reagerade på det märkliga i att åklagaren nu tycktes vara ute efter att bevisa att Linna är oskyldig, men det kanske är det enda sättet att komma ur den här knipan. Problemet verkar alltså vara att man har dömt Kaj Linna på i princip ingen bevisning alls (dvs. att "Nils" tror att Linna kan vara gärningsmannen).

Det enda man sedan har är en mystisk "indiciekedja" som ingen tycks kunna förklara på ett begripligt sätt. Eftersom ingen förstår vad "indiciekedjan" egentligen är så kan ingen heller ifrågasätta riktigheten i den, och det här gör domen immun mot sakliga invändningar.

Statens enda chans att komma ur det hörn man har målat in sig i kanske faktiskt är att man bevisar att Linna är oskyldig, t.ex. genom att visa att Linna omöjligen kan ha befunnit sig i Kalamark vid tidpunkten för brottet. Det här låter kanske lite märkligt, men hur skall man annars tolka det Göransson sade?

Trycket är säkert stort från RÅ mot Göransson att vidmakthålla att åklagarsidan inte tappar ansiktet. Åklagaren ska utom rimligt tvivel visa att Linna var på plats i Kalamark och utförde gärningen. Jag har svårt att se att han kommer att lyckas med det. Nils berättelse är ju grunden för såväl hans fars, Bertils och Bertils fars uppfattning kring Linnas påstådda rånplaner. De kanske inte annat än litar på Nils. Men ska det räcka att bli utpekad via hörsägen? Tänk efter noggrannt vad det innebär även för dig och mig och alla andra i Sverige. Omvänd bevisbörda, DU ska bevisa att du är oskyldig, vilket självfallet i de flesta fall är helt omöjligt att göra.
Citera
2017-05-07, 21:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Tack för länken Draifos, mkt uppskattat! Man kan knappast tro att det är sant när man läser sådant som "till styrkande av Linnas ekonomi"! Vad anser man sig bevisa med att någon har dåligt ställt? Ev. kan jag se en poäng om MGM var jagad av livsfarliga borgenärer, att detta skulle kunna ses som ett otroligt tryck på vdb att snabbt skaka fram kontanter. Nu är ju inte det aktuellt vad man vet, så vad hans "ekonomi" skulle bevisa är helt obegripligt!
Något du skrev i mars, som jag tyckte var en mycket befogad frågeställning och en bra fundering, får en otäck motsats i något en docent i processrätt, Eric Bylander, sa till SR:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6598507
Det innebär alltså att HovR kan bortse från Nils' ändrade vittnesmål och fastställa domen! Kunde de så skulle de säkert -för att rädda sitt ansikte- sätta ned straffet till 12 års fängelse, så att Linna går loss direkt, men utan skadestånd. Det är dock helt otänkbart i ett mord av den här kalibern, där kan inget annat än livstid komma ifråga som straffpåföljd. Man blir ju fan livrädd för det svenska rättsväsendet.
Att ett ändrat vittnesmål med automatik skall accepteras som ett skäl för resning och/eller ändrad dom, det är inte en lämplig eller önskvärd praxis:
- lek med tanken (långsökt, må vara) att Nils kommer överens med Linna om att ändra sitt vittnesmål mot del av skadeståndet. Om detta kom till rättens kännedom skulle det inte spela någon roll vad Nils sade.
- en annan och mycket störarande tanke är möjligheten till hot av vittnen effer dom för att få dem att ändra sig. Om organiserade brottslingar kunde få fram resning då huvuvittnen ändrar sig, vem skulle då någonsin vittna mot dem? Hoten och påtryckningarna skulle kunna pågå i decennier.

Vad docenten i fråga säger är alltså helt rimligt som utgångspunkt. Nu har Linna fått resning pga huvudvittnets nedsatta trovärdighet. Det är HRs uppgift att bedöma Nils vittnesmål på nytt (HD har inte hört Nils).
Citera
2017-05-07, 21:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ah, nu börjar jag ana vad åklagaren Jens Göransson kan ha menat med det här konstiga han sade häromdagen:
– Den viktigaste frågan är om Kaj Linna har haft möjlighet vara på plats vid brödernas gård vid åtta trots att han ringde ett samtal från Älvsbyn strax efter klockan sex på kvällen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...ambulansforare

Jag reagerade på det märkliga i att åklagaren nu tycktes vara ute efter att bevisa att Linna är oskyldig, men det kanske är det enda sättet att komma ur den här knipan. Problemet verkar alltså vara att man har dömt Kaj Linna på i princip ingen bevisning alls (dvs. att "Nils" tror att Linna kan vara gärningsmannen).

Det enda man sedan har är en mystisk "indiciekedja" som ingen tycks kunna förklara på ett begripligt sätt. Eftersom ingen förstår vad "indiciekedjan" egentligen är så kan ingen heller ifrågasätta riktigheten i den, och det här gör domen immun mot sakliga invändningar.

Byt "ingen" mot "jag" så stämmer det bättre.

Fullt läskunniga som gör en ansats att läsa TR/HRs dom förstår mycket väl
indiciekedjan. De kanske inte köper en eller flera länkar, och därmed förordrar att Linna skall frias, men de förstår. Du hävdar att du inte förstår men du är inte "alla", bara en individ med svag logisk förmåga.
Citera
2017-05-07, 21:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är dom här sakerna som gör att det absolut mest sannolika är att vi har rätt GM och han heter Kaj Linna.
Citat:
- lek med tanken (långsökt, må vara) att Nils kommer överens med Linna om att ändra sitt vittnesmål mot del av skadeståndet. Om detta kom till rättens kännedom skulle det inte spela någon roll vad Nils sade.
- en annan och mycket störarande tanke är möjligheten till hot av vittnen effer dom för att få dem att ändra sig. Om organiserade brottslingar kunde få fram resning då huvuvittnen ändrar sig, vem skulle då någonsin vittna mot dem? Hoten och påtryckningarna skulle kunna pågå i decennier.
Sådana bedrövliga insinuationer för att slippa medge att man har haft fel? Tror du verkligen att åklagarsidan kommer att sänka sig till den nivån nu?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-07 kl. 22:03.
Citera
2017-05-07, 22:05
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Trycket är säkert stort från RÅ mot Göransson att vidmakthålla att åklagarsidan inte tappar ansiktet. Åklagaren ska utom rimligt tvivel visa att Linna var på plats i Kalamark och utförde gärningen. Jag har svårt att se att han kommer att lyckas med det. Nils berättelse är ju grunden för såväl hans fars, Bertils och Bertils fars uppfattning kring Linnas påstådda rånplaner. De kanske inte annat än litar på Nils. Men ska det räcka att bli utpekad via hörsägen? Tänk efter noggrannt vad det innebär även för dig och mig och alla andra i Sverige. Omvänd bevisbörda, DU ska bevisa att du är oskyldig, vilket självfallet i de flesta fall är helt omöjligt att göra.
Och vilka slutsatser drar du av domarna i målet i TR och HovR? Linna är ju helt klart dömd på just den hörsägen vari Nils och de tre andra gubbarnas påstådda samtal/vetskap om Linnas rånplaner består.

Skillnaden i nuläget är att flera utomstående parter – med omfattande exponering i medier och stort intresse från hela juristsverige – har pekat på mängder av felaktigheter och missförhållanden i handläggningen av målet och i övrigt från början till slut, fel som både direkt och indirekt legat till grund för domslutet.
Däri ingår de s.k. 'redigerade' telefonlistorna kontra originalen, att avvärjningsresan i FU-förhören sades ha gått till Piteå men sedan i rättegången till Kalamarkstrakterna, storleken på skoavtrycken från GM utanför brödernas bil på P-platsen vid Kalahatten, som 'växte' från stl. 43 till 48 plus den omständigheten att även ett annat skoavtryck talade för 2 GM, tidsåtgången för Linnas påstådda resa till brottsplatsen, de försvunna blåbyxorna som dök upp osv.
Om det inte vore onödigt plågsamt för Linna skulle jag nästan föredra en ny rättegång, där utgången bara kan bli ett frikännande, som skulle bjuda på en veritabel festmåltid av förnedrande vederläggningar från försvarets sida.
Citera
2017-05-07, 22:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Fullt läskunniga som gör en ansats att läsa TR/HRs dom förstår mycket väl indiciekedjan. De kanske inte köper en eller flera länkar, och därmed förordrar att Linna skall frias, men de förstår. Du hävdar att du inte förstår men du är inte "alla", bara en individ med svag logisk förmåga.

Ja, det är möjligt att du har rätt. Det kan naturligtvis vara jag som är korkad.
"I övre Norrland syr två åklagare ihop åtal mot Kaj Linna. De säger att det finns en "indiciekedja" som mindre begåvade personer inte kan se. I själva verket har de ingen bevisning alls, men eftersom ingen vill framstå som mindre begåvad låtsas alla om att de ser "indicierna", och åklagaren kommer till rättegången naken."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kl%C3%A4der
Senast redigerad av Draifos 2017-05-07 kl. 23:14.
Citera
2017-05-07, 22:36
Medlem
habets avatar
Vad gäller de här samtalslistorna funderar jag på Viklunds kontakter.
Han har ju själv berättat att han skulle till Piteå för att köpa knark men ingenstans i listorna finns väl några samtal som visar på sådana kontakter.

Är det inte troligt att han har haft ett kontantkort som han använt för sådant och kanske även andra typer av kontakter? Om jag förstått det hela rätt var han bevandrad med telefonteknik så han bör ha haft kunskapen om det sättet att "komma undan" spårning.
Visst fanns väl möjligheten till kontantkort även då?

Bara en tanke.
Citera
2017-05-07, 22:55
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Vad gäller de här samtalslistorna funderar jag på Viklunds kontakter.
Han har ju själv berättat att han skulle till Piteå för att köpa knark men ingenstans i listorna finns väl några samtal som visar på sådana kontakter.

Är det inte troligt att han har haft ett kontantkort som han använt för sådant och kanske även andra typer av kontakter? Om jag förstått det hela rätt var han bevandrad med telefonteknik så han bör ha haft kunskapen om det sättet att "komma undan" spårning.
Visst fanns väl möjligheten till kontantkort även då?

Bara en tanke.

Jag har tänkt samma.
Men det kan ju ha varit farsan till Nils som hade knarkkontakten, han var ju med på resan.
Citera
2017-05-07, 23:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Sådana bedrövliga insinuationer för att slippa medge att man har haft fel? Tror du verkligen att åklagarsidan kommer att sänka sig till den nivån nu?
Nope. Det skrev jag inte.

Om du gjorde en ansats till att läsa inlägget innan du reflexmässigt trycker på citera, så skulle du se att inlägget handlade om det faktum att ett ädrst vittnesmål inte med automatik kan accepteras. Det illustrerades med två exempel, inget annat.
Citera
2017-05-07, 23:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Ang. min fetning i ditt citat: Ja, det är det jag är rädd för!
Jag känner till testkörningen av sträckan som killarna i podcasten "Spår" gjorde, men jag har för mig att jag även läste om en annan testkörning på senare tid, om det var något Linnas försvarare hade ombesörjt, eller? Känns det igen, och vet nån i så fall var man kan läsa om detta?
Du behöver inte testköra. Knappa in sträckan i Google Maps (Södra (?) Visträsk-Kalamark) så ser du att det är c:a 75-90 km beroende på rutt. Linna hinner med start 18:12.

Det var precis detta som fick mig att Spår var en ren partsinlaga för Linna: de körde enligt egen utsaga på småvägar fast den rimliga och snabbaste rutten är riksvägen mot Piteå och sedan sydväst mot Kalamark. Ren desinformation som lurar den som inte kollar upp det själv. Skit på ren svenska.
Citera
2017-05-07, 23:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ja, det är möjligt att du har rätt. Det kan naturligtvis vara jag som är korkad.

Kan absolut inte uteslutas, nej.

Eller så vill du inte begripa. Eller så begriper du mycket bra men låtsas som något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in