Citat:
Ursprungligen postat av
Lawenforcement
Trycket är säkert stort från RÅ mot Göransson att vidmakthålla att åklagarsidan inte tappar ansiktet. Åklagaren ska utom rimligt tvivel visa att Linna var på plats i Kalamark och utförde gärningen. Jag har svårt att se att han kommer att lyckas med det. Nils berättelse är ju grunden för såväl hans fars, Bertils och Bertils fars uppfattning kring Linnas påstådda rånplaner. De kanske inte annat än litar på Nils. Men ska det räcka att bli utpekad via hörsägen? Tänk efter noggrannt vad det innebär även för dig och mig och alla andra i Sverige. Omvänd bevisbörda, DU ska bevisa att du är oskyldig, vilket självfallet i de flesta fall är helt omöjligt att göra.
Och vilka slutsatser drar du av domarna i målet i TR och HovR? Linna är ju helt klart dömd på just den hörsägen vari Nils och de tre andra gubbarnas påstådda samtal/vetskap om Linnas rånplaner består.
Skillnaden i nuläget är att flera utomstående parter –
med omfattande exponering i medier och stort intresse från hela juristsverige – har pekat på mängder av felaktigheter och missförhållanden i handläggningen av målet och i övrigt från början till slut, fel som både direkt och indirekt legat till grund för domslutet.
Däri ingår de s.k. 'redigerade' telefonlistorna kontra originalen, att avvärjningsresan i FU-förhören sades ha gått till Piteå men sedan i rättegången till Kalamarkstrakterna, storleken på skoavtrycken från GM utanför brödernas bil på P-platsen vid Kalahatten, som 'växte' från stl. 43 till 48 plus den omständigheten att även ett annat skoavtryck talade för 2 GM, tidsåtgången för Linnas påstådda resa till brottsplatsen, de försvunna blåbyxorna som dök upp osv.
Om det inte vore onödigt plågsamt för Linna skulle jag nästan föredra en ny rättegång, där utgången bara kan bli ett frikännande, som skulle bjuda på en veritabel festmåltid av förnedrande vederläggningar från försvarets sida.