2017-04-27, 22:03
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Spår som i DNA? Källan till den uppgiften?

Det är svårt och kanske omöjligt att hitta så gamla artiklar. Men här är en som åtminstone skulle få mig att bli rädd. Jag minns själv att det stod att man "hade säkrat mannens DNA". Vilken tidning det var minns jag inte.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10452479.ab
Citera
2017-04-27, 22:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Spår som i DNA? Källan till den uppgiften?
Vet inte om det var just uppgifterna om just DNA, men Linna fick tydligen via artiklar på nätet klart för sig att han var eftersökt. Han säger att han anade att gärningsmannen kunde ha tappat eller placerat något föremål som tillhörde honom på brottsplatsen. Det var den enda förklaringen han kunde tänka sig till att han var efterlyst. Som jag förstod det hade han alltså inte ännu kännedom då om att "Nils" och "Bertil" hade pekat ut honom som gärningsman. Min källa är en intervju med Linna, antagligen i podcasten "Spår". Någon annan som har hört intervjun kan säkert bekräfta (och korrigera mig).

Citat:
Den sammanlagda styrkan av indiciekedjan.
Kom igen nu 'Sommarsemestern', en eller ett par starka punkter i bevisuppgiften borde du rimligen kunna nämna: (FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-04-27 kl. 22:54.
Citera
2017-04-27, 22:10
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Det är svårt och kanske omöjligt att hitta så gamla artiklar. Men här är en som åtminstone skulle få mig att bli rädd. Jag minns själv att det stod att man "hade säkrat mannens DNA". Vilken tidning det var minns jag inte.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10452479.ab

Aftonbladet, din länk, skrev att en källa berättade att polisen säkrat <spår som med hjälp av DNA-teknik kan fälla en gärningsman>. Det kan vara så att Kaj Linna tolkat tidningarna till sin fördel för att få bortförklaringen i utlandet att låta mer trovärdig.

Det verkar inte bättre än att polisen inte alls sagt i media att man hittat DNA som kommer från honom.
Citera
2017-04-27, 22:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Aftonbladet, din länk, skrev att en källa berättade att polisen säkrat <spår som med hjälp av DNA-teknik kan fälla en gärningsman>. Det kan vara så att Kaj Linna tolkat tidningarna till sin fördel för att få bortförklaringen i utlandet att låta mer trovärdig.

Det verkar inte bättre än att polisen inte alls sagt i media att man hittat DNA som kommer från honom.
Lägg av med skitsnacket nu om du inte är intresserad av att leta fakta själv. Kolla på den här intervjun, han kanske förklarar där:

http://www.krisvagenut.se/2017/01/26...len-i-sverige/
Citera
2017-04-27, 22:16
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:

Som jag sa. Alla artiklar går inte att googla upp. Det finns ofta en anledning till det. Mitt minne sviker mig dock inte. Raden "vi är så säkra man kan bli på att det är han" har jag läst.
Citera
2017-04-27, 22:16
Medlem
Presskonferens imorgon?

Antar att någon kommer beställa FUPen?
Citera
2017-04-27, 22:19
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Presskonferens imorgon?

Presskonferens imorgon? Källa?
Citera
2017-04-27, 22:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Det verkligt intressanta hade ju varit att få se förundersökningen kring det som inte rör Linna. Där finns tydligen både vita bilar, polacker och andra alternativa gärningsmän, men den lär ju aldrig bli offentlig. FUP som rör Linna kommer knappast att innehålla något intressant alls.
Senast redigerad av Draifos 2017-04-27 kl. 22:25.
Citera
2017-04-27, 22:28
Medlem
Hur bra har de kollat upp Nils pappa? Ger mig fan på att det är han
Citera
2017-04-27, 22:31
Medlem
habets avatar
Citat:
Jag tror inte du sagt att du var orolig. Det var min tolkning. Men uppenbarligen fann du något negativt med det hela. Vilket är ett mer passande ord?

Du är en riktigt hal jävel du, nu förvränger du innehållet i inläggen igen.
Sanningen är att du körde med en ren lögn, jag hade ö.h.t. inte tagit upp något om någon flytt av huvudförhandlingen innan åklagaren blev sjukskriven!

Citat:
Det som gör teorin plausibel är styrkan i indiciekedjan. Brist på andra sannolika alternativ. Hur många som hovrätten vill avfärda innan Kaj Linna kan dömas en andra gång vet inte jag.

För en gångs skull använder du dig av korrekt terminologi. Högsta domstolen har bedömt att huvudvittnet är <mindre trovärdig nu än då det begav sig>. Något annat har Högsta domstolen inte sagt.

Och det fortsätter i samma anda. Du svarar fortfarande med nonsenssvar. Det finns INGET i den indiciekedja som åklagaren lade fram/lägger fram som säger att det måste vara någon ur den "mindre kretsen" som är skyldig. Finns det något sånt så skriv då vad det är för det är det jag frågar dig om men som du hela tiden undviker att svara på.
Att indiciekedjan i sig är nonsens är en annan sak, indiciekedjan är skapad för att sätta dit Linna. De övriga 3 (2 enligt dig) är endast en fasad för just det ändamålet, därmed inte sagt att de inte är inblandade, MV är det garanterat.
Finns hur många sannolika alternativ som helst där någon annan kan vara inblandad.
Citera
2017-04-27, 22:39
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Presskonferens imorgon? Källa?

Knappast troligt, då skulle det stå på Åklagarmyndighetens hemsida. Det gör det inte.
Citera
2017-04-27, 22:45
Medlem
LeeVans avatar
Har nu lyssnat på podcasten – Spår.

Där omtalas två brandsläckarförsäljare, viket för mig var helt ny information. Det som omgående slår en är ju att de råkar befinna sig i exakt samma bransch som den först huvudmisstänkte. Deras påhälsning i bygden råkar dessutom infinna sig dagen före rånmordet.

Kan någon som är bättre påläst än mig reda ut begreppen här? Är dessa herrar ordentligt utredda, då även utifrån eventuella kopplingar till Bertil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in