2017-03-20, 10:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SVT Newsflash: Åklagaren går vidare med åtalet.

Tillägg: SVT Nyheter Norrbotten: Åklagaren vill se en ny rättegång mot Kaj Linna
Citat:
– Det här innebär att jag utgår ifrån att det blir en prövning i hovrätten på de dagar som är preliminärt bokade i maj. Jag åberopar samma bevisning som den ursprungliga åklagaren hade i tingsrätten och hovrätten, både muntlig och skriftlig. Bevisningen kommer att kompletteras när den pågående förundersökningen är klar. Bland annat analyseras den trafik och de telefonuppkopplingar som gjordes då. Vilka ytterligare kompletteringar som är att vänta kan jag inte gå in på förrän förundersökningen är klar, säger kammaråklagareJens Göransson i ett pressmeddelande.

Huvudförhandlingen ska preliminärt starta den 9 maj och pågå i fem dagar under två veckors tid. Det var i december förra året som Kaj Linna beviljades resning.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2017-03-20 kl. 10:26.
Citera
2017-03-20, 10:25
Medlem
Han tänker tydligen löpa linan ut.

https://www.aklagare.se/nyheter-pres...540C011448F850

Citat:
Kammaråklagare Jens Göransson har idag lämnat in en preliminär bevisuppgift och yttrande till hovrätten för övre Norrland. Åklagaren har idag formellt motsatt sig den dömda personens ändringsyrkanden, vilket innebär att avsikten är att låta rätten pröva ärendet på nytt.

Citera
2017-03-20, 10:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Yttrandet: https://www.aklagare.se/globalassets...2a-1440-04.pdf
Citat:
Till efterkommande av hovrättens föreläggande får jag anföra följande.
NNs ändringsyrkanden bestrids.

Såsom preliminär bevisuppgift kan jag i detta skede ange att jag åberopar
samma bevisning som tidigare åberopades i tingsrätt respektive hovrätt med
angivna bevisteman. Den kompletterande förundersökning som nu pågår är
ännu inte klar. Jag kan dock redan nu förutskicka att bevisningen kommer att
kompletteras, vilket, om inget oförutsett inträffar, kommer att ske så snart det
kan ske och i sådan tid att den preliminärbokade huvudförhandlingstiden skall
kunna hållas.

Inom ramen för den kompletterande förundersökningen ingår att utreda och
analysera relevant telefontrafik och relevanta uppkopplingar bl.a. de som
försvaret omnämner i inlagan 170312. Arbetet med detta är ännu inte klart och
jag kan därför för närvarande inte lämna besked om eventuellt vitsordande i
begärt hänseende. Jag kommer däremot att lämna detta besked till försvaret så
snart jag får del av det material jag inväntar.

Jens Göransson
Citera
2017-03-20, 10:37
Medlem
Harrfenas avatar
Live på svt:
http://www.svtplay.se/video/12904100...r-20-mar-10-15

Man kan spola tillbaka till början.
Citera
2017-03-20, 10:40
Medlem
GormDenGamles avatar
"Jag åberopar samma bevisning som den ursprungliga åklagaren hade i tingsrätten och hovrätten, både muntlig och skriftlig. Bevisningen kommer att kompletteras när den pågående förundersökningen är klar. Bland annat analyseras den trafik och de telefonuppkopplingar som gjordes då. Vilka ytterligare kompletteringar som är att vänta kan jag inte gå in på förrän förundersökningen är klar."

http://www.expressen.se/nyheter/besk...a-ska-slappas/
Citera
2017-03-20, 10:50
Medlem
Åklagaren har alltså inte presenterat annan bevisning utan hänvisar till den tidigare utredningen och domarna. Detta på tre månader. Eftersom HD ifrågasatt kronvittnets trovärdighet, betänk vidare att vittnet uppgett att han vid den tiden knarkade, vilar åtalet nu på en mycket bräcklig grund. Men jag förstår på sätt och vis åklagaren han vill att domstolem ska fatta beslutet så att han slipper bära bördan för hela rättssystemet.

Att Hovrätten skulle gå emot HD i frågan om vittnets trovärdighet är inte möjligt, det vore tjänstefel.
Citera
2017-03-20, 11:02
Medlem
Sp0kplumpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej. Det går inte att hitta en enda artikel som tyder på att det skulle finnas misstankar om att Kaj Linna har med brottet att göra. Spökplumpen svamlar.

Det verkar som att den svamlande Sp0kplumpen fick rätt med att åtalet går vidare.

Att åkl skulle förhöra massa människor förutsättningslöst har aldrig varit sant. Hovrätten i övre norrland bad åklagaren om listan över bevisning och fick det till slut. Men utredarna är inte klara med allt än.

Degosen har varit skitskraj tidigare och nu är han ännu mer skraj i sin cell för han vet inte vad för obehagliga överraskningar som kan dyka upp i nya fup.
Citera
2017-03-20, 11:08
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sp0kplumpen
Det verkar som att den svamlande Sp0kplumpen fick rätt med att åtalet går vidare.

Att åkl skulle förhöra massa människor förutsättningslöst har aldrig varit sant. Hovrätten i övre norrland bad åklagaren om listan över bevisning och fick det till slut. Men utredarna är inte klara med allt än.

Degosen har varit skitskraj tidigare och nu är han ännu mer skraj i sin cell för han vet inte vad för obehagliga överraskningar som kan dyka upp i nya fup.

Du menar planterade bevis av den skyldige/skyldiga (eller människor som vill skydda den skyldige/skyldiga) för att lägga skulden på Kaj Linna?

Varför kallar du Kaj Linna "Degosen", verkar som om du har ett personligt agg gentemot honom. Hur kommer det sig?
Senast redigerad av Passepartout 2017-03-20 kl. 11:12.
Citera
2017-03-20, 11:37
Medlem
Draifoss avatar
JO:s tvåårsregel hindrar ju en granskning av den tidigare åklagaren Mikael Lundqvists försumligheter, men om Kaj Linna nu vill lämna in en JO-anmälan mot den nye åklagaren Jens Göransson så har han ju "öppet mål". Tid över lär han också ha. Huvudpunkten i en sådan anmälan borde kunna vara ett grundlagsbrott, i och med att Göransson knappast kan anses beakta likhetsprincipen.
I svensk rätt är principen fastlagd i 1 kap. 9 § regeringsformen som lyder ”Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör uppgifter inom den offentliga förvaltningen skall i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iakttaga saklighet och opartiskhet.”
https://sv.wikipedia.org/wiki/Likhetsprincipen
Det här uppenbara förhalandet finns det väl också anledning att börja titta närmare på. Finns det inte någon lag som skall förhindra sådant här?
Citera
2017-03-20, 12:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Du menar planterade bevis av den skyldige/skyldiga (eller människor som vill skydda den skyldige/skyldiga) för att lägga skulden på Kaj Linna?
Det är möjligt att 'spökplumpen' faktiskt vet mer än han säger, och jag kan tänka mig att Linna är riktigt orolig för obehagliga överraskningar nu. Till skillnad från de flesta verkar Linna inte ha några illusioner om att staten kan garantera rättssäkerheten, och beslutet idag tyder också på att åklagaren redan har passerat gränsen för vad som är anständigt i ansträngningarna för att rädda åklagarväsendets anseende. Vi får väl se vad han lägger fram vid rättegången.
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Citera
2017-03-20, 13:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nej. Det går inte att hitta en enda artikel som tyder på att det skulle finnas misstankar om att Kaj Linna har med brottet att göra. Spökplumpen svamlar.
Hittade faktiskt en sådan artikel nu. SVT Norrbotten har efter åklagarens beslut idag lyckats komma i kontakt med en man i en jaktkoja i Kalamark, och mannen säger sig vara övertygad om att Kaj Linna är skyldig. Mannen i jaktkojan heter Hans Bergström. Han är en vän till det överlevande brottsoffret Sune Lindberg, som alltså pekade ut en annan person än Kaj Linna som gärningsmannen. Vad Hans Bergström grundar sin övertygelse på framgår tyvärr inte av artikeln.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/nor...-till-beskedet
Citera
2017-03-20, 14:09
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Hittade faktiskt en sådan artikel nu. SVT Norrbotten har efter åklagarens beslut idag lyckats komma i kontakt med en man i en jaktkoja i Kalamark, och mannen säger sig vara övertygad om att Kaj Linna är skyldig. Mannen i jaktkojan heter Hans Bergström. Han är en vän till det överlevande brottsoffret Sune Lindberg, som alltså pekade ut en annan person än Kaj Linna som gärningsmannen. Vad Hans Bergström grundar sin övertygelse på framgår tyvärr inte av artikeln.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/nor...-till-beskedet

Att denne Hans säger så får väl inte anses ha någon egentlig vikt rent juridiskt. Han grundar det ju på ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in