2017-05-19, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Kaj Linnas kontakter med huvudvittnet är intressanta. De hade kontakt både via telefon och fysiskt före brottet. Dygnet innan säger huvudvittnet att båda var på en resa till Kalamark. Väldigt kort efter brottet i Kalamark begås är Kaj Linna väldigt intresserad av att få kontakt med huvudvittnet.

En slump?

En fråga, varför skriver du så ofta om att huvudvittnets alibi är så bra och varför hänvisar du till att saker som huvudvittnet sagt är någon sorts sanning?

Har känts som att vi varit överens om att en person som säger på band att de åkte på en avvärjningsresa, på ett annat band att de åkte för att köpa knark och på ett tredje band åter säger avärjningsresa INTE är att lita på.

Är han inte att lita på, ja då bör man väll undvika att hänvisa till det han sagt också eller?
Citera
2017-05-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
...för att inte tala om timmar av 'avvärjningsresa'! Det var alltså ingen liten del av Nils’ 'förebyggande insatser', och ditt ifrågasättande är väl befogat här, precis som ang. Nils' förhör 1+2!

Jag tror du har rätt, men jag tror idén kom sig av att Nils efter ett par förhör inser att polisen inte nöjer sig med Nils’ 'spaningslead' om Kaj och helt enkelt bara anhåller Kaj och nystar upp resten själva, utan vill veta mer om varför Nils tror att Kaj är GM. De många förhören gör Nils rädd för att Nils ska försäga sig (Nils), och Nils gör då om den egentliga 'rekaresan' till en 'avvärjningsresa'.

Den enkla regeln för framgångsrikt ljugande är: håll dig så nära sanningen det går men byt ut olämpliga komponenter, tänker nog den "knivskarpe" smartingen Nils, som enligt sin beundrande omgivning kan "datan" och juridik och ha’ jobb ner’ i Stockholm...

(Beklagar upprepningen av aktörernas namn, som görs i förebyggande syfte, då pers. pron. ofta triggar en kaskad av feltolkningar från exakt två tråddeltagare!)

Jag håller också med men vill tillägga att när han sitter på förhör och de börjar ställa frågor, han inser att mobiltrafik kan kollas och kanske till och med har träffat någon på resan som kan vittna om att han varit iväg, då gör han om rekarresan till avvärjningsresa!
Citera
2017-05-19, 22:05
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintersagan
Frågor som hade kunna få saker att klarna som den vita bilen är helt outredda.
Dock inte helt opåtalade. Nils gör i år ett tappert försök att introducera en alternativ syndabock, nämligen hans egen farsa!
I förhör 2017-04-07 sår Nils ett frö som ska peka utredarna i den riktningen (DH=Den hörde=Nils):
Citat:
DH: Om jag får frågan nån sån där extrafråga så, det är väl nåt tjat, eller står i
tidningarna om nån slags bil?
FL1: Vad då för bil?
DH: En vit bil som ska ha nån slags anknytning till mig.
FL1: Vad är det för, vad syftar du på nu, nu förstår jag inte.
DH: Jag vet inte riktigt men ska ha med det här att göra och va nån slags pusselbit.
FL1: Det vet jag inte vad det är. Vad, har det stått i? Det är ingenting som står i våra
tidningar? Är det lokalpressen det har stått i eller?
DH: Ja jag tror det, jag har faktiskt inte läst det själv utan det är farsan som har läst det.

Denna voluntära 'ledtråd' till utredarna har Nils 'fiffigt' nog redan underbyggt i ett avlyssnat samtal 2017-04-04 (jodå, han visste att han var avlyssnad). L i nedanstående utdrag är hans ex-partner, och 'honom' är hans farsa:
M: Och nån vit bil i Kalamark stör honom.
L: Jaha är det de ni har pratat?
M: Nej alltså det är inte det som…
L: … Det har kommit en vit bil i Kalamark alltså i utredningen är det de som har hänt
eller?
M: Nej men alltså han hävdar ju att ja han vet ju ingenting om det alltså den vita bilen
men han hävdar att det var ett stort problem
Citera
2017-05-19, 22:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstorFlanell
Jag tycker att åtminstone försvaret borde tänkt tanken vad som skulle kunna bli worst case-scenario.
Så talar rättsapparaten. Och det är väl också ett stående erbjudande Kaj Linna har, dvs. att medge ett brott han inte har begått för att få strafflindring. Det är många som är glada att Linna ber staten köra upp ditt förslag någonstans.

Citat:
Ursprungligen postat av brescia1911
Jag tycker också att t.ex. Draifos gör det alldeles för lätt för sig själv när han väljer sida i denna debatt. Man kan inte bortse från allt som talar mot ens egen önskan.
Tydligen förstår du inte ett ord vad jag skriver, eller också förväxlar du mig med någon annan. Vad menar du med att jag gör det lätt för mig? Och vad är det du menar att jag bortser från? Och vad i helvete är det för "önskan" du tror att jag har?
Senast redigerad av Draifos 2017-05-19 kl. 22:09.
Citera
2017-05-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Han har ju sagt i de nya förhören att han tror att Bertil och Håkan ligger bakom och att de använt sig av en okänd exekutor. I och med att han inte har någon skyldighet att komma upp med nån egen teori om gärningsman så tror jag att det skulle se konstigt ut om han gjorde det i rätten.

Vem är Håkan?
Citera
2017-05-19, 22:10
Medlem
Citat:
Jag anser att arbeteochbostad och Sommarsemestern skrivit två mycket bra, relevanta inlägg nyligen.

Jag tycker också att t.ex. Draifos gör det alldeles för lätt för sig själv när han väljer sida i denna debatt. Man kan inte bortse från allt som talar mot ens egen önskan.

Skulle vara intressant om Draifos eller Klas1981 eller Lawenforcement (eller någon annan på den sidan) kunde kommentera arbeteochbostads och Sommarsemesterns frågor/påpekanden. Har läst era inlägg med intresse, men ingen av er kan besvara dessa ovannämnda frågor, verkar det som. Draifos svarar bara svepande på detta. Så kan det bli när man låser sig vid en åsikt. Tror man måste ha ett mer öppet sinne. Det är ganska få i den här tråden som håller sig öppna för alla möjligheter, som inte "väljer sida" i detta svåra fall.

arbeteochbostad: "Hur kan du förklara omständigheterna kring Kajs icke-alibi? Han har ju antingen maximal otur med sin telefon och påslagningstidpunkter eller så är det nånting han döljer. Allt ifrån inblandning i form av planering eller transport o.s.v."

Sommarsemestern: "Det som är viktigt mordkvällen är att Kaj Linnas mobiltelefon stängs av en dryg timme före ett vittne ser en person krypa in i ladan. Polisen och åklagaren har kommit fram till att det tar drygt en timme att ta sig från Kaj Linnas dåvarande bostad till brottsplatsen ... Naturligtvis är detta mycket besvärande för honom. Hade huvudvittnet kunnat veta eller chansa sig till detta om han nu på falsk grund pekat ut en oskyldig Kaj Linna?"

Själv tror jag att Linna mycket väl kan vara oskyldig till det grova mordet, men inblandad i rånet på något sätt.

Vänta nu, när hamnade jag på en sida? Vad har jag skrivit som gjort att jag inte är helt öppen för alla förslag?
Citera
2017-05-19, 22:16
Medlem
Håller med till 100% ..Gratis 121 ang H.A vittnesmål..det var väldigt bra..på alla sätt.
Citera
2017-05-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gooody
Håller med till 100% ..Gratis 121 ang H.A vittnesmål..det var väldigt bra..på alla sätt.
???
Citera
2017-05-19, 22:20
Medlem
Citat:
Jag anser att arbeteochbostad och Sommarsemestern skrivit två mycket bra, relevanta inlägg nyligen.

Skulle vara intressant om Draifos eller Klas1981 eller Lawenforcement (eller någon annan på den sidan) kunde kommentera arbeteochbostads och Sommarsemesterns frågor/påpekanden. Har läst era inlägg med intresse, men ingen av er kan besvara dessa ovannämnda frågor, verkar det som. Draifos svarar bara svepande på detta. Så kan det bli när man låser sig vid en åsikt. Tror man måste ha ett mer öppet sinne. Det är ganska få i den här tråden som håller sig öppna för alla möjligheter, som inte "väljer sida" i detta svåra fall.

arbeteochbostad: "Hur kan du förklara omständigheterna kring Kajs icke-alibi? Han har ju antingen maximal otur med sin telefon och påslagningstidpunkter eller så är det nånting han döljer. Allt ifrån inblandning i form av planering eller transport o.s.v."

Sommarsemestern: "Det som är viktigt mordkvällen är att Kaj Linnas mobiltelefon stängs av en dryg timme före ett vittne ser en person krypa in i ladan. Polisen och åklagaren har kommit fram till att det tar drygt en timme att ta sig från Kaj Linnas dåvarande bostad till brottsplatsen ... Naturligtvis är detta mycket besvärande för honom. Hade huvudvittnet kunnat veta eller chansa sig till detta om han nu på falsk grund pekat ut en oskyldig Kaj Linna?"

Själv tror jag att Linna mycket väl kan vara oskyldig till det grova mordet, men inblandad i rånet på något sätt.

Jag kan svara för mig och det är ett skttråkigt svar men OM Linna haft alibi hade någon annan eller ingen person varit dömd för brottet. Linna hade varit kollad och avskriven. Jag hade inte suttit här och skrivit.

Nu hade han inget alibi och det är därför han sitter inne (skyldig eller ej) och det är därför vi sitter på FB alldeles för stor del av dagarna!

Jag vet inte exakt när telefonen slogs på och av och jag tycker att det är jävligt misstänkt.

Räknar vi % på liknande fall (bara i teorin) är nog chansen att linna är skyldig väldigt hög. Efter alla omständigheter. Men ändå är jag öppen för att det kan finnas andra förklaringar.
Citera
2017-05-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Han har ju sagt i de nya förhören att han tror att Bertil och Håkan ligger bakom och att de använt sig av en okänd exekutor. I och med att han inte har någon skyldighet att komma upp med nån egen teori om gärningsman så tror jag att det skulle se konstigt ut om han gjorde det i rätten.
?...Kaj har inte,, senaste 10 åren anklagat Bertil,, läs på..ok?
Citera
2017-05-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Vem är Håkan?
En faktisk..bra person,, enligt..mej
Citera
2017-05-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gooody
En faktisk..bra person,, enligt..mej
Läs dagens förhör..ok? Så,, ni ev förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in