2017-04-27, 22:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har nu lyssnat på podcasten – Spår.

Där omtalas två brandsläckarförsäljare, viket för mig var helt ny information. Det som omgående slår en är ju att de råkar befinna sig i exakt samma bransch som den först huvudmisstänkte. Deras påhälsning i bygden råkar dessutom infinna sig dagen före rånmordet.

Kan någon som är bättre påläst än mig reda ut begreppen här? Är dessa herrar ordentligt utredda, då även utifrån eventuella kopplingar till Bertil?
Ingenting annat än Kaj Linna är utrett. Jag minns också det där från "Spår", och det lät intressant. Någon granne tyckte att de verkade skumma, och åkte efter en bit för att se vart de tog vägen. Har för mig att de tog bilnumret också. Frun i huset berättade i poden att hon och maken skulle vittna vid rättegång sedan, så det förvånade tanten att de inte blev kallade.

Det var väl också en slambilschaufför som vittnade i rätten om att han hade mött en (vit?) bil som kom från brödernas hus. En passagerare i bilen hade tittat upp mot lastbilshytten när de möttes, och enligt slambilschauffören hade snubben ett "öststatsutseende". Polis och åklagare har antagligen goda möjligheter att klara upp brottet om man skulle vilja, men här handlar det bara om att misstänkliggöra Linna nu för att rädda ansiktet.
Senast redigerad av Draifos 2017-04-27 kl. 23:23.
Citera
2017-04-27, 23:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ingenting annat än Kaj Linna är utrett. Jag minns också det där från "Spår", och det lät intressant. Någon granne tyckte att de verkade skumma, och åkte efter en bit för att se vart de tog vägen. Har för mig att de tog bilnumret också. Frun i huset berättade i poden att hon och maken skulle vittna vid rättegång sedan, så det förvånade tanten att de inte blev kallade.

Det var väl också en slambilschaufför som vittnade i rätten om att han hade mött en (vit?) bil som kom från brödernas hus. En passagerare i bilen hade tittat upp mot lastbilshytten när de möttes, och enligt slambilschauffören hade snubben ett "öststatsutseende". Polis och åklagare har antagligen goda möjligheter att klara upp brottet om man skulle vilja, men här handlar det bara om att misstänkliggöra Linna nu för att rädda ansiktet.

Tack för input.. Ja, det är en egendomlig utredning. Ju mer man sätter sig in i den desto fler blir frågetecknen.
Citera
2017-04-28, 00:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tack för input.. Ja, det är en egendomlig utredning. Ju mer man sätter sig in i den desto fler blir frågetecknen.
Ja, och frågetecknen kring domen blir också fler och fler. Men ju mer man läser om fallet, desto mer inser man att de riktiga poliserna som har tittat på det här är något på spåren:

”Goda chanser att lösa mordet i Kalamark”
Det finns goda chanser att lösa rånmordet i Kalamark. Det tror utredarna Jan Olsson och Peter Karlsson som anlitades av dömde Kaj Linnas advokat. Jan Olsson är mycket kritisk till den ursprungliga polisutredningen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/god...et-i-kalamark/

Om det här stämmer kan alltså det korrupta rättsväsendet i övre Norrland indirekt ha orsakat andra människors död. Då förstår man att det nu gärna läggs en del energi på att få Kaj Linna att felaktigt framstå som gärningsmannen.

Edit: Jan Olsson är alltså den polis som också var först med att slå larm om Quick-skandalen:
https://www.magasinetparagraf.se/nyh...att-fortsatta/
Senast redigerad av Draifos 2017-04-28 kl. 00:39.
Citera
2017-04-28, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren
Presskonferens imorgon? Källa?
Ja en skrev det här så det var därför jag frågar?
Citera
2017-04-28, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det verkligt intressanta hade ju varit att få se förundersökningen kring det som inte rör Linna. Där finns tydligen både vita bilar, polacker och andra alternativa gärningsmän, men den lär ju aldrig bli offentlig. FUP som rör Linna kommer knappast att innehålla något intressant alls.

Ja, FUP kommer knappast innehålla nåt intressant men däremot skulle jag gärna läsa slasken 😏
Citera
2017-04-28, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mummydearest
Ja, FUP kommer knappast innehålla nåt intressant men däremot skulle jag gärna läsa slasken 😏

Kanske borde kollas att det inte finns en "extra sidoslask" tänker
på Boden-fallet.
Citera
2017-04-28, 09:00
Medlem
Citat:
Man ska naturligtvis ha den som grund så den är visst intressant. Annars kan man ju säga att ingen FUP är intressant för att man kan läsa referat i tidningen.
Citera
2017-04-28, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Man ska naturligtvis ha den som grund så den är visst intressant. Annars kan man ju säga att ingen FUP är intressant för att man kan läsa referat i tidningen.

Kan ju vara intressant till viss del men det jag menar är att sånt som åklagaren inte anser vara relevant för förundersökningen står i slasken, DET kan vara väldigt intressant med tanke på alla tokigheter han ha hittat på hittills 😏
Senast redigerad av Mummydearest 2017-04-28 kl. 10:08.
Citera
2017-04-28, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kanske borde kollas att det inte finns en "extra sidoslask" tänker
på Boden-fallet.

Självklart, det verkar ju vara ett vanligt förfarande "upnorth"
Citera
2017-04-28, 10:33
Medlem
Citat:
Kan ju vara intressant till viss del men det jag menar är att sånt som åklagaren inte anser vara relevant för förundersökningen står i slasken, DET kan vara väldigt intressant med tanke på alla tokigheter han ha hittat på hittills 😏
Kan slasken offentliggöras?
Citera
2017-04-28, 12:04
Medlem
Draifoss avatar
Har Linna och hans advokat fått ta del av ny bevisning nu? Hovrätten sköt ju tydligen upp rättegången för att de skulle få mer tid på sig för att att förbereda försvaret.
http://www.hovrattenovrenorrland.dom...mark-en-vecka/

Citat:
Nu har hovrätten beslutat att förhandlingen ska inledas tisdagen den 16 maj i Umeå i stället för som tidigare sagts den 9 maj. Förhandlingen beräknas pågå maj månad ut.
Huvudvittnet menar alltså att Linna har begått brottet, och Linna nekar. Mer än så är det väl inte att säga. Har man tänkt hålla på och gagga om det i två veckor i Hovrätten? Det är någonting som inte stämmer här.
Senast redigerad av Draifos 2017-04-28 kl. 12:26.
Citera
2017-04-28, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Kan slasken offentliggöras?

Man kan tydligen begära ut den av polisen, men då har dom ju "vitmålat" känsliga uppgifter först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in