Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Vilka öststatsländer har kollapsat på grund av utländska investeringar i jordbruket? T.om Ryssland behövde utländska investerare för att börja växa efter kollapsen. Ukraina har ju till skillnad mot Ryssland bra produkter att erbjuda världsmarknaden så att jordbruket i Ukraina fortsatt tillförs skattemedel är ju en positiv sak. Ryssland har ju aldrig kunnat det här med jordbruk och det dåliga arvet måste Ukraina avsluta i sitt byggande av landet vilket man ju gjort med nya handelsavtal om export av grödor. Att bönder klagar är ett friskhetstecken, tänk Frankrike.
Det tar emot, men jag, liksom VP, har självdisciplin, och jag gör ännu ett tillfälligt inhopp i tråden för att svara dig. Polska grisbönder håller på att förvandlas till råvaruproducenter till stora företag i väst. En stor del av Rumäniens jord köptes upp av kapitalstarka i väst. En expert fruktar att samma sak händer eller kommer att hända i Sverige. Ja, det händer ju också i Argentina.
Det ukrainska folket behöver studera det här. EU-experimentet är rena knaset. Jag vet hur stolta ukrainarna är över sin förmåga att producera mat. Kan det här få folket att vakna och kasta av oket?
Det du skriver om Ryssland? Du verkar inte veta att det ryska jordbruket fick ett jättelyft efter de ryska motsanktionerna och där finns ingen GMO. Ryssland är världens största spannmålsexportör nu för tiden. Frankrike? De många franska småbönderna lider och röstar på Le Pen i desperation. Missnöjet började byggas upp redan på 70-talet när arbetslösheten var runt tio procent på landsbygden. En kraft att räkna med. Kapitalismen får motstånd i flera länder.
Nu hoppas jag kunna göra en Raffa och lämna situationen i Ukraina bakom mig en tid. Stackars land, stackars folk, stackars bönder, som kan förvandlas till trälar.