2017-04-20, 19:54
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaTheMovie
Rent praktiskt spelar ingen av de internationella symboldomarna någon roll. Det enda som kommer att räknas är det ersättningskrav i hundramiljardersklassen Ukraina kan få för den ryska stölden av Krim.
Vinnaren tar allt och förloraren får ingenting. Det är den nakna sanningen

Den här saken handlar om politik och inte om affärsuppgörelser, tänk på det
2017-04-20, 21:16
Medlem
Citat:
Kanske också lite löjligt att "bevisa" missförhållanden genom lite random länkar.
Ordet "bevisa" har du stoppat in alldeles själv. Jag gjorde inget annat än att med två enkla bilder sätta fingret på västs vanföreställningar om sig själva som minoriteternas försvarare medan Ryssland smutskastas, när en enkel okulärbesiktning av faktiska förhållanden räcker för att illustrera diskrepansen mellan retorik och verklighet.

Citat:
Ukraina räknas som #78 i rättssäkerhet, Ryssland som #92. I båda länderna är du helt körd om du inte har kapital och kontakter (helst både och).
Ja, det är ju tråkigt. Där finns mycket att jobba med. Men vad hade det med saken att göra? Ifall ryskt rättsväsende är korrumperat, betyder det att den där specialdomstolen i Haag alltid fäller rättvisa och välgrundade domar? Jag förstår faktiskt inte vad A har med B att göra.

"Det är kallt på Mars".
"Du kan inte påstå att det är kallt på Mars, utan att säga att det är jävligt är kallt på Jupiter och Neptunus. Alltså är det varmt på Mars."

2017-04-21, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Vilka öststatsländer har kollapsat på grund av utländska investeringar i jordbruket? T.om Ryssland behövde utländska investerare för att börja växa efter kollapsen. Ukraina har ju till skillnad mot Ryssland bra produkter att erbjuda världsmarknaden så att jordbruket i Ukraina fortsatt tillförs skattemedel är ju en positiv sak. Ryssland har ju aldrig kunnat det här med jordbruk och det dåliga arvet måste Ukraina avsluta i sitt byggande av landet vilket man ju gjort med nya handelsavtal om export av grödor. Att bönder klagar är ett friskhetstecken, tänk Frankrike.

Det tar emot, men jag, liksom VP, har självdisciplin, och jag gör ännu ett tillfälligt inhopp i tråden för att svara dig. Polska grisbönder håller på att förvandlas till råvaruproducenter till stora företag i väst. En stor del av Rumäniens jord köptes upp av kapitalstarka i väst. En expert fruktar att samma sak händer eller kommer att hända i Sverige. Ja, det händer ju också i Argentina.

Det ukrainska folket behöver studera det här. EU-experimentet är rena knaset. Jag vet hur stolta ukrainarna är över sin förmåga att producera mat. Kan det här få folket att vakna och kasta av oket?

Det du skriver om Ryssland? Du verkar inte veta att det ryska jordbruket fick ett jättelyft efter de ryska motsanktionerna och där finns ingen GMO. Ryssland är världens största spannmålsexportör nu för tiden. Frankrike? De många franska småbönderna lider och röstar på Le Pen i desperation. Missnöjet började byggas upp redan på 70-talet när arbetslösheten var runt tio procent på landsbygden. En kraft att räkna med. Kapitalismen får motstånd i flera länder.

Nu hoppas jag kunna göra en Raffa och lämna situationen i Ukraina bakom mig en tid. Stackars land, stackars folk, stackars bönder, som kan förvandlas till trälar.
2017-04-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det tar emot, men jag, liksom VP, har självdisciplin, och jag gör ännu ett tillfälligt inhopp i tråden för att svara dig. Polska grisbönder håller på att förvandlas till råvaruproducenter till stora företag i väst. En stor del av Rumäniens jord köptes upp av kapitalstarka i väst. En expert fruktar att samma sak händer eller kommer att hända i Sverige. Ja, det händer ju också i Argentina.

Det ukrainska folket behöver studera det här. EU-experimentet är rena knaset. Jag vet hur stolta ukrainarna är över sin förmåga att producera mat. Kan det här få folket att vakna och kasta av oket?

Det du skriver om Ryssland? Du verkar inte veta att det ryska jordbruket fick ett jättelyft efter de ryska motsanktionerna och där finns ingen GMO. Ryssland är världens största spannmålsexportör nu för tiden. Frankrike? De många franska småbönderna lider och röstar på Le Pen i desperation. Missnöjet började byggas upp redan på 70-talet när arbetslösheten var runt tio procent på landsbygden. En kraft att räkna med. Kapitalismen får motstånd i flera länder.

Nu hoppas jag kunna göra en Raffa och lämna situationen i Ukraina bakom mig en tid. Stackars land, stackars folk, stackars bönder, som kan förvandlas till trälar.
Är inte synd om Ukraina eftersom man i Kiev vet värdet av att ha bra relationer med omvärlden. Jordbruket i just Ukraina är ju betydligt mer på hugget än det ineffektiva jordbruket i Ryssland där lågkvalitativa varor och leverantörer ju nu firar triumfer och ryssarna får ta vad som finns. Bor du verkligen i Europa? Man undrar när du beskriver EU och inget blir rätt. Å andra sidan så beskriver du ju Ryssland och Ukraina med Putinögon vilket ju också blir så galet och fel. Men tar man en paus så brukar man komma på bättre tankar faktiskt så lycka till.
2017-04-21, 21:45
Medlem
Citat:
Är inte synd om Ukraina eftersom man i Kiev vet värdet av att ha bra relationer med omvärlden. Jordbruket i just Ukraina är ju betydligt mer på hugget än det ineffektiva jordbruket i Ryssland där lågkvalitativa varor och leverantörer ju nu firar triumfer och ryssarna får ta vad som finns. Bor du verkligen i Europa? Man undrar när du beskriver EU och inget blir rätt. Å andra sidan så beskriver du ju Ryssland och Ukraina med Putinögon vilket ju också blir så galet och fel. Men tar man en paus så brukar man komma på bättre tankar faktiskt så lycka till.

Intressant att jag har jag sett solrosolja och majsolja med Ukraina som ursprungsland i flera butiker, men inga varor fr RU
2017-04-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Intressant att jag har jag sett solrosolja och majsolja med Ukraina som ursprungsland i flera butiker, men inga varor fr RU
Intressant, har faktiskt inte själv sett några ukrainska produkter men är säker på att dom kommer och blir allt fler ute i våra butikshyllor var det lider. Kiev försöker väl locka utländska investerare till dom flesta sektorer i samhället där kapital är av nöden. Men Ukraina har ju fler marknader än EU att bearbeta och ta sig in i. Intressant att följa utvecklingen är det i alla fall.
2017-04-22, 15:32
Medlem
Brutalismes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Polska grisbönder håller på att förvandlas till råvaruproducenter till stora företag i väst.

Tenker du over hva du skriver?

Å være råvareprodusent til "stora företag i väst" må jo være enhver grisebondes store drøm! Tenk å kunne ha kontrakter på å levere mange tonn kjøtt til en bestemt pris og dato. Det gir jo en enorm forutberegnelighet og mulighet til å kunne investere videre!

Bøndene er en stor og viktig gruppe i Polen, og jeg kan garantere deg at EU-medlemskapet og det å være åpen for utenlandsk investering har gjort veldig mye bra for polsk jordbruk på bare noen få år. Du kan jo se forskjellen på maskinene som kjører rundt på polske og ukrainske gårder, og deretter konkludere.

I de senere årene har handelsmessene for traktorer og landbruksmaskiner blitt stadig større i Polen, (https://www.youtube.com/watch?v=2cAkaKWngnA) og nå kommer det produsenter fra hele verden for å selge maskiner til polske bønder. Og for hvert år brukes det mer og mer penger...

Jeg håper virkelig at Ukraina en dag får ta del i denne "ulykken"
2017-04-22, 19:13
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutalisme
Tenker du over hva du skriver?

Å være råvareprodusent til "stora företag i väst" må jo være enhver grisebondes store drøm! Tenk å kunne ha kontrakter på å levere mange tonn kjøtt til en bestemt pris og dato. Det gir jo en enorm forutberegnelighet og mulighet til å kunne investere videre!

Bøndene er en stor og viktig gruppe i Polen, og jeg kan garantere deg at EU-medlemskapet og det å være åpen for utenlandsk investering har gjort veldig mye bra for polsk jordbruk på bare noen få år. Du kan jo se forskjellen på maskinene som kjører rundt på polske og ukrainske gårder, og deretter konkludere.

I de senere årene har handelsmessene for traktorer og landbruksmaskiner blitt stadig større i Polen, (https://www.youtube.com/watch?v=2cAkaKWngnA) og nå kommer det produsenter fra hele verden for å selge maskiner til polske bønder. Og for hvert år brukes det mer og mer penger...

Jeg håper virkelig at Ukraina en dag får ta del i denne "ulykken"

Polen fick flera hundra miljarder euron från EU. Polen ska få ett par hundra till och sen upphör bidragsberoendet. Vi får se hur Polen klarar sig då. Landet saknar industri och lever på export av äpplen och griskött som Ryssland aldrig kommer köpa oavsett vad EU säger och gör. Min prognos är att Polen kommer att bli ett skitfattigt land. Det går inte att försörja ett land med inkomst från försäljning av potatis och äpplen, det funkar inte.
2017-04-22, 19:18
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger

Och? Du glömmer inte väl att Ryssland är en stor och internationellt eftertraktad marknad själv.
2017-04-22, 19:21
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Intressant, har faktiskt inte själv sett några ukrainska produkter men är säker på att dom kommer och blir allt fler ute i våra butikshyllor var det lider. Kiev försöker väl locka utländska investerare till dom flesta sektorer i samhället där kapital är av nöden. Men Ukraina har ju fler marknader än EU att bearbeta och ta sig in i. Intressant att följa utvecklingen är det i alla fall.

Er dialog låter som en småprat av två gymnasieflickor. EU har infört hårda kvoter för Ukrainska varor. Skitsmå kvoter är det som EU avtalet innebär och Janukovitj inte ville teckna avtalet just pga att det är skitvillkor för ukraina. Oavsett vad ukraina producerar så får man inte sälja mer än vad tillåtet. Det är skitvillkor från början.
2017-04-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Er dialog låter som en småprat av två gymnasieflickor. EU har infört hårda kvoter för Ukrainska varor. Skitsmå kvoter är det som EU avtalet innebär och Janukovitj inte ville teckna avtalet just pga att det är skitvillkor för ukraina. Oavsett vad ukraina producerar så får man inte sälja mer än vad tillåtet. Det är skitvillkor från början.

Du låter lite sur att "stora och mäktiga RU" har inte lyckats sälja ngt annat till EU utöver olja, gas och andra naturresurser. Dvs man var, är och förblir EU:s och Kinas "bensinstation" 😂
2017-04-22, 20:25
Medlem
Volvo242DLs avatar
Jag tror Ryssland skulle kunna exportera sina lastbilar till västeuropa, och för den delen över hela världen, för det är högkvalitativa produkter och säkerligen till lägre priser än vad västeuropa kan prestera. Säj bara KAMAZ det räcker

https://www.kamaz.ru/en/

Jag tror inte Ukraina klarar fixa en effektiv industriell verkstadsindustri inom rimlig tid så det landet förblir nog den kornbod det alltid varit nu när man missar ta om hand de östra delarna nära Ryssland. Det här är i bästa fall alltså, för det är också fullt tänkbart med Ukrainas totala kollaps

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in