2017-04-22, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Du låter lite sur att "stora och mäktiga RU" har inte lyckats sälja ngt annat till EU utöver olja, gas och andra naturresurser. Dvs man var, är och förblir EU:s och Kinas "bensinstation" 😂
Du låter lite sur och avundsjuk på Rysslands högteknologi-export, bland annat till NASAs rymdprogram och byggandet av kärnreaktorer i massor av länder.

Citat:
How NASA became utterly dependent on Russia for space travel
http://www.vox.com/2014/5/5/5674744/...r-space-travel

Citat:
Russia is creating a global nuclear power empire
http://globalriskinsights.com/2015/1...-power-empire/
2017-04-22, 23:05
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Du låter lite sur att "stora och mäktiga RU" har inte lyckats sälja ngt annat till EU utöver olja, gas och andra naturresurser. Dvs man var, är och förblir EU:s och Kinas "bensinstation" 😂

Ryssland är väl störst veteexportör, man har exporterat tusetals bilar under 2016, ja du läste rätt, Ryssland exporterar bilar numera, rymdteknik, världens andra största vapenexportör, Ukraina storköper rysk kött och rysk öl, Kapersky är mest sålda antivirus, osv, jag tänker inte skriva hela listan, det är mycket och du får googla själv.

Sen så måste du fan fatta att Ryssland är själv en stor marknad. Du får begripa det.
2017-04-23, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutalisme
Tenker du over hva du skriver?

Å være råvareprodusent til "stora företag i väst" må jo være enhver grisebondes store drøm! Tenk å kunne ha kontrakter på å levere mange tonn kjøtt til en bestemt pris og dato. Det gir jo en enorm forutberegnelighet og mulighet til å kunne investere videre!

Bøndene er en stor og viktig gruppe i Polen, og jeg kan garantere deg at EU-medlemskapet og det å være åpen for utenlandsk investering har gjort veldig mye bra for polsk jordbruk på bare noen få år. Du kan jo se forskjellen på maskinene som kjører rundt på polske og ukrainske gårder, og deretter konkludere.

I de senere årene har handelsmessene for traktorer og landbruksmaskiner blitt stadig større i Polen, (https://www.youtube.com/watch?v=2cAkaKWngnA) og nå kommer det produsenter fra hele verden for å selge maskiner til polske bønder. Og for hvert år brukes det mer og mer penger...

Jeg håper virkelig at Ukraina en dag får ta del i denne "ulykken"

Att göra sig beroende av stora pengar, en enda köpare, är inte ett framgångsrecept. Jag fick smärtsamt se två svenska företag gå under när villkoren ändrades. Det är just "pris och dato" som är problemet. Sådant kan ändras. Har du sett hur svenska bönder reagerar på Arla och LRF?

Jag vet att de polska bönderna är viktiga, känner en polsk bonde, och beklagar att de stora pengarna har börjat dominera Polen. Visst finns det en "mulighet" att investera, men sedan? Ett av de företag jag tänker på investerade ihjäl sig och lades ned.

Jag vet att jordbruksmaskiner är en stor marknad i Polen, Ryssland och andra länder. Jag litar inte på den ryska exportpropagandan om sådant. Jag vet också att USA tvingade Haiti att avliva sina tåliga grisar och importera sjukbenägna rosa grisar från USA. Du måste se vad penningmakten kan göra ditt älskade Polen. Ukraina behöver också studera kapitalismens förfall i väst.
2017-04-23, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Att göra sig beroende av stora pengar, en enda köpare, är inte ett framgångsrecept. Jag fick smärtsamt se två svenska företag gå under när villkoren ändrades. Det är just "pris och dato" som är problemet. Sådant kan ändras. Har du sett hur svenska bönder reagerar på Arla och LRF?

Jag vet att de polska bönderna är viktiga, känner en polsk bonde, och beklagar att de stora pengarna har börjat dominera Polen. Visst finns det en "mulighet" att investera, men sedan? Ett av de företag jag tänker på investerade ihjäl sig och lades ned.

Jag vet att jordbruksmaskiner är en stor marknad i Polen, Ryssland och andra länder. Jag litar inte på den ryska exportpropagandan om sådant. Jag vet också att USA tvingade Haiti att avliva sina tåliga grisar och importera sjukbenägna rosa grisar från USA. Du måste se vad penningmakten kan göra ditt älskade Polen. Ukraina behöver också studera kapitalismens förfall i väst.
Utan pengar ingen utveckling, se bara på Ryssland. Kapitalet är livsviktig det vet givetvis Kiev. Även Kreml vet givetvis detta och försöker få bort sanktionerna som ödelägger Ryssland med alla medel.
Förfallet finns ju knappast i väst. Den som säger så har nog aldrig satt sin fot här. Ukraina däremot verkar göra det mesta rätt i nuläget och det kan få en positiv påvekran på det ukrainska samhället relativt snabbt. Exporten, det nästan viktigaste att bygga ett välstånd på är troligen Ukrainas framtid. Att som Ryssland exportera i stort sett bara energi är en återvändsgränd och inget att bygga en framtid på.
2017-04-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Er dialog låter som en småprat av två gymnasieflickor. EU har infört hårda kvoter för Ukrainska varor. Skitsmå kvoter är det som EU avtalet innebär och Janukovitj inte ville teckna avtalet just pga att det är skitvillkor för ukraina. Oavsett vad ukraina producerar så får man inte sälja mer än vad tillåtet. Det är skitvillkor från början.
Givetvis är avtal med EU bättre än att fortsätta ha ett beroende av Ryssland för sina produkter. EU är en tuff marknad javisst men Ukraina vet villkoren och behovet av hög kvalité, inte rysskräp, på sina exportvaror till väst. Förr fick man skruva ihop Ladabilarna bättre i Tyskland så dom gick att kränga i väst, och tyvärr är det nog så fortfarande. Nu säljs ju inga ukrainska bilar i väst men mycket annat producerat i Ukraina har ju en marknad här och i övriga världen. Det ställer hårda krav på tillverkare och producenter i Ukraina, krav som man verkar uppnå.
2017-04-23, 13:12
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Utan pengar ingen utveckling, se bara på Ryssland. Kapitalet är livsviktig det vet givetvis Kiev. Även Kreml vet givetvis detta och försöker få bort sanktionerna som ödelägger Ryssland med alla medel.
Förfallet finns ju knappast i väst. Den som säger så har nog aldrig satt sin fot här. Ukraina däremot verkar göra det mesta rätt i nuläget och det kan få en positiv påvekran på det ukrainska samhället relativt snabbt. Exporten, det nästan viktigaste att bygga ett välstånd på är troligen Ukrainas framtid. Att som Ryssland exportera i stort sett bara energi är en återvändsgränd och inget att bygga en framtid på.
Lucas49,
Pumpa in massor miljarder av europeiska skattebetalares pengar påminner lite om Sverige och massinvandringen för de svenska skattebetalarnas pengar. Folk börjar tvivla och ifrågasätter om det verkligen kan ge något tillbaka som upphovsmännen påstår. Dina drömmar om kapitalism, frihandel, fria rörligheter och allt och alla kommer sluta i ett fiasko. Men hjälp är på väg. Hoppas Marine Le Pen vinner ikväll eller åtminstone gör stora framgångar så det skapas krafter som kan bromsa upp eländet. Det verkar som folket på vår gräsrotsnivå vill ha det så
2017-04-24, 10:37
Medlem
Prognoser för dom närmsta åren visar att Ukraina stärker sin ekonomi främst på grund ökad inhemsk köpkraft men och av större export till utlandet av produkter och tjänster. Den reala BNP väntas öka dom närmaste åren och förbättringar i statens finanser kan äntligen skönjas. Nu diskuterar ju visumfrihet även med Kina vilket kan öka turismen från just Kina och även Ukrainarnas större valfrihet vid semesterplanering, företagsevent mm. Kina som ju är en av världens största innovatörer avseende miljövänlig energiteknik är inte fy skam att ha som partner när Ukraina säkrar sin framtida energi.
2017-04-24, 16:26
Medlem
tverskoys avatar
En OSCE mediker dog i en ukrainsk landmina, Ryssland kallar för en utredning

http://www.reuters.com/article/us-uk...-idUSKBN17Q0RD
2017-04-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
En OSCE mediker dog i en ukrainsk landmina, Ryssland kallar för en utredning

http://www.reuters.com/article/us-uk...-idUSKBN17Q0RD

Vad yrar du om? Detta hände på terroristernas sida. Och Ryssland ska utreda en mina som deras underordnade placerade där?
2017-04-24, 21:14
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Vad yrar du om? Detta hände på terroristernas sida. Och Ryssland ska utreda en mina som deras underordnade placerade där?
Det kan vara Ukraina som lagt ut minan för dom har en brutal krigföring som kallas ATO mot befolkningen i Donbass. Ryssland som inte är inblandade får då ansvaret att göra en objektiv utredning av händelsen
2017-04-24, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Det kan vara Ukraina som lagt ut minan för dom har en brutal krigföring som kallas ATO mot befolkningen i Donbass. Ryssland som inte är inblandade får då ansvaret att göra en objektiv utredning av händelsen

ok, om russia får ansvaret att göra en utredning, VEM har gett DE uppdraget att göra detta?
Lavrov? Putin?
2017-04-24, 21:55
Medlem
Volvo242DLs avatar
Det vet jag inte men jag skulle kunna tänka mig den oberoende säkerhetsorganisationen OSCE

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in