2017-04-20, 21:23
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Biologiskt kön, socialt kön, sexualitet och allt det där varierar inte oberoende av varandra. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt det. 99% av alla identifierar sig själva och uttrycker sig på ett sätt som stämmer överens med deras biologiska kön. Könsroller är en annan sak och fluktuerar lite över tid beroende på omständigheter och miljö men har även en grund i biologi, dvs mäns och kvinnors intressen och personligheter klustrar lite olika.

Har för mig att vi haft den här diskussionen tidigare och vi kommer inte komma någon vart.

Jag tycker att du har fel. Du tycker att jag har fel.

Dessutom så är den off topic för tråden.
2017-04-20, 21:32
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Jag har aldrig påstått att det är pojkars eget fel att de inte vill läsa lika mycket som flickor och att de ägnar mindre tid än flickor på pluggande. Det är den traditionella, inskränkande manlighetsnormen som hindrar pojkar från att lyckas i skolan. Enligt denna norm ska pojken vara tuff, inte vara rädd för att slåss, inte visa känslor, inte gråta, inte intressera sig för "bögiga" ämnen (poesi, dans, konst, litteratur, musik, främmande språk i synnerhet franska), våga ta stora risker, vara överlägsen och dominant, ha status och makt.

Det är den kvinnliga sexualiteten du beskriver nu.
2017-04-20, 21:47
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Men ännu märkligare att det finns en diskrimineringsombudsman (DO). Om nu forskningen inte hittar något stöd för att könsdiskriminering existerar i arbetslivet, då skulle de inom DO vara sysslolösa eller t o m arbetslösa.

Du har förstås levt under en sten de senaste tio åren eftersom du inte hört talas om ett enda fall av muslimska män som känner sig kränkta när de måste skaka hand med orena västerländska kvinnor och därför vill ha skadestånd med hjälp av DO ???

Eller muslimska kvinnor som fått vårdutbildning men inte vill följa landstingets hygienregler och därför använder DO som ett sätt att få pengar utan att behöva arbeta ???

Eller afrosvenskarnas riksförbund som ville ha skadestånd av GB för glassen "Nogger" och anmälde företaget till DO ??

Eller samma lättkränkta gäng afrosvenskar som år 2007 försökte mjölka pengar av tecknaren Hergé genom att anmäla klassikern "Tintin i Afrika " till DO ?

Han dog ju dock 1983 så afrikanerna var lite sent ute men det hindrade dem inte från att försöka kräva pengar av Hergés barnbarn !!!

DO har fullt upp även utan genusvetarfolkets upplevda kränkningar
2017-04-20, 22:07
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Och här förklarar du att den norm som ska in och ändras är beroende av begåvning. Vare sig arbetarklass eller invandrare har ett buldningsideal helt enkelt för att de inte är så smarta.
Det handlar helt enkelt om sirt sa räven
Människor med invandrarbakgrund (invandrare och deras svenskfödda barn) är en mycket heterogen grupp: finnar (enskilt största gruppen), polacker, tyskar, syrier, irakier, serber, turkar, kroater, danskar och somalier med mera. Många av dem har blandad bakgrund, t ex barn till en syrisk man och en svensk kvinna. Man kan därför inte urskiljningslöst kläcka ur sig påståendet att invandrare inte är så smarta och saknar "bildningsideal".

Nyanlända invandrarbarn har svårigheter med sitt nya språk och därför hänger de inte med lika bra som sina svenskfödda klasskamrater. Om man inte behärskar det svenska språket kommer det att vara svårt att klara av sina studier. Liknande situation är det för svenska tioåringar som precis flyttat till Kina och ska gå i en kinesisk skola. Det blir knepigt för dem att hänga med på lektionerna när all text i läroböckerna innehåller en massa obegripliga tecken och lärarna pratar kantonesiska.

Invandrarbarns svårigheter i skolan beror framförallt på brister i det svenska språket som begränsat ordförråd och sämre förståelse. Detta försämrar givetvis deras prestationer i skolan. Segregation och isolering är ett hinder för barnens språkutveckling.

Invandrare som anländer till Sverige när de är i förskoleåldern (1-6 år) klarar sig avsevärt bättre i skolan än de i tonåren. Det är lättare att lära sig ett nytt språk i mycket tidiga barnaår än senare i livet. Så är det för alla barn oavsett etnicitet. Språket är ju nyckeln till integration, så om man inte behärskar språket kan man känna sig isolerad och utanför det nya hemlandets samhälle. Så är det i alla länder, inte bara i Sverige.

Både flickor från arbetarhem och invandrarflickor presterar generellt bättre i skolan än manliga diton.
2017-04-20, 22:13
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
Det är den kvinnliga sexualiteten du beskriver nu.
Den kvinnliga sexualiteten? Jag beskriver ju den traditionella gammaldags manlighetsnormen om hur pojkar och män förväntas vara och bete sig.
2017-04-20, 22:16
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Den kvinnliga sexualiteten? Jag beskriver ju den traditionella gammaldags manlighetsnormen om hur pojkar och män förväntas vara och bete sig.

Den kvinnliga sexualiteten ja. Den är sammanflätad med allt det du rabblade upp.
2017-04-20, 23:55
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Du har förstås levt under en sten de senaste tio åren eftersom du inte hört talas om ett enda fall av muslimska män som känner sig kränkta när de måste skaka hand med orena västerländska kvinnor och därför vill ha skadestånd med hjälp av DO ???

Eller muslimska kvinnor som fått vårdutbildning men inte vill följa landstingets hygienregler och därför använder DO som ett sätt att få pengar utan att behöva arbeta ???

Eller afrosvenskarnas riksförbund som ville ha skadestånd av GB för glassen "Nogger" och anmälde företaget till DO ??

Eller samma lättkränkta gäng afrosvenskar som år 2007 försökte mjölka pengar av tecknaren Hergé genom att anmäla klassikern "Tintin i Afrika " till DO ?

Han dog ju dock 1983 så afrikanerna var lite sent ute men det hindrade dem inte från att försöka kräva pengar av Hergés barnbarn !!!

DO har fullt upp även utan genusvetarfolkets upplevda kränkningar
Fast nu handlar diskussionen om diskriminering i arbetslivet på grund av kön, inte etnicitet eller religion.

Min poäng var primärt att visa för Celeno att pojkar inte är utsatta för betygsdiskriminering i skolan. Forskningen visar ju att det inte föreligger något stöd för att pojkar diskrimineras när betyg sätts. Bara ett fall av direkt diskriminering i skolan på grund av kön gick till DO, men av en helt annan anledning än orättvist satta betyg.

Könsdiskriminering i arbetslivet, 15 fall av direkt diskriminering på grund av kön utspridda under nio år, mindre än tre per år.

Det finns över 500.000 invandrare av utomeuropeiskt ursprung så vad är 27 fall fördelade på nio år eller med andra ord 3 fall av direkt diskriminering per år? Det springer inte omkring en massa invandrare som känner sig kränkta. Snarare vita, medelålders heterosexuella män som är lättkränkta. T ex de misogyna och rasistiska snubbarna här i FB-forumet.

Uppgifterna om diskrimineringsfallen har jag hämtat från DO:s diskrimineringsärenden.

Rättelser:

1) Är det fallet med vägran att ha kortärmat inom tandvården du menar: http://www.tandlakartidningen.se/arkivet/nyhet/krav-pa-kortarmat-problem-for-muslimska-kvinnor/? Jag har själv blivit behandlad av tandhygienister av iranskt ursprung. Samtliga hade kortärmad klädsel. Ingen av dem var beslöjade.

2) Det var "Centrum mot rasism" som anmälde GB för glassen "Nogger Black" till DO. Inte "Afrosvenskarnas Riksförbund".

3) Kulturhuset i Stockholm, inte några "lättkränkta gäng afrosvenskar", censurerade och plockade bort bl a "Tintin i Afrika" från ungdomsavdelningen. Den som fattade beslutet var den konstnärlige ledaren Behrang Miri. Bildgoogling visar en yngre man av iranskt ursprung. Han ser inte ut som en afrosvensk, eller vad tycker du?

4) Sammanlagt har det inte varit fler än 3-4 stycken fall med handskaksvägran sedan 2009 som gått till DO. Det är bara två fall rörande handhälsningar som har gett skadestånd. Det ena fallet gällde en muslimsk man som vägrade handhälsa på en kvinnlig arbetsledare p g a sin tro och blev avstängd från sin praktikplats. Det andra fallet var en muslimsk kvinna som inte ville handhälsa en manlig läkare. (källa: DN)

Varför kliver du inte upp från din sten som du legat under de senaste 50 åren och börjar ta del av de senaste forskningsrönen och sanna faktan?
2017-04-21, 00:15
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Människor med invandrarbakgrund (invandrare och deras svenskfödda barn) är en mycket heterogen grupp: finnar (enskilt största gruppen), polacker, tyskar, syrier, irakier, serber, turkar, kroater, danskar och somalier med mera. Många av dem har blandad bakgrund, t ex barn till en syrisk man och en svensk kvinna. Man kan därför inte urskiljningslöst kläcka ur sig påståendet att invandrare inte är så smarta och saknar "bildningsideal".

Nyanlända invandrarbarn har svårigheter med sitt nya språk och därför hänger de inte med lika bra som sina svenskfödda klasskamrater. Om man inte behärskar det svenska språket kommer det att vara svårt att klara av sina studier. Liknande situation är det för svenska tioåringar som precis flyttat till Kina och ska gå i en kinesisk skola. Det blir knepigt för dem att hänga med på lektionerna när all text i läroböckerna innehåller en massa obegripliga tecken och lärarna pratar kantonesiska.

Invandrarbarns svårigheter i skolan beror framförallt på brister i det svenska språket som begränsat ordförråd och sämre förståelse. Detta försämrar givetvis deras prestationer i skolan. Segregation och isolering är ett hinder för barnens språkutveckling.

Invandrare som anländer till Sverige när de är i förskoleåldern (1-6 år) klarar sig avsevärt bättre i skolan än de i tonåren. Det är lättare att lära sig ett nytt språk i mycket tidiga barnaår än senare i livet. Så är det för alla barn oavsett etnicitet. Språket är ju nyckeln till integration, så om man inte behärskar språket kan man känna sig isolerad och utanför det nya hemlandets samhälle. Så är det i alla länder, inte bara i Sverige.

Både flickor från arbetarhem och invandrarflickor presterar generellt bättre i skolan än manliga diton.
Givetvis är de inte en heterogen grupp. Jag uttryckte mig kort pch stavade fel pga tidspress. Likväl har vi den senaste tiden importerat människor med lägre IQ och som jag skrev ingen bildningstradition och även andra problem. Klart de påverkar snittet. I förorter har de ju så stor påverkan att svenskar börjar bryta...
2017-04-21, 00:19
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Att du inte förstår vad Merapi skriver här betyder rakt upp och ner att du inte har förstått vad feminism handlar om. Och just det är en väldigt stor del av anledningen till varför få feminister orkar debattera på detta forum. För att ni helt enkelt är alldeles för dåligt insatta i de ämnen som ni diskuterar.
Nej det betyder bara att jag inte förstår vad Merapi skrev.

Men du får jättegärna förklara. Det är inte andras uppgift att försöka förstå er ideologi.

I synnerhet inte en ideologi som definierar om ords betydelse, och i allra högsta grad inte folk som påstår att hudfärgen inte beror på generna.

Förklara gärna hur att dela in folk efter hudfärg inte är att dela in dem efter deras gener.
Citat:
Det och att större delen av er argumentationsteknik går ut på personpåhopp.
Ja du, du och jag har uppenbarligen inte samma inlägg framför oss.

Mina argument, ja de är argument även om ni inte håller med om dem vilket vissa omöjligen har förstått, genererar sådan aggression att motståndaren skakar.

Det är i alla fall den tanke jag får av det enorma flödet av nästintill oläsbara förolämpningar jag möter, där skribenten uppenbarligen inte kan träffa tangenterna i ren ilska.

Men jag har tack vare denna tråd fått en fin samling exempel på feministers beteende, och till och med en bekräftelse på att​ om man har andra åsikter, då förstör man debatten och ska anmälas. Inte ovanligt bland feminister på Facebook, men jag trodde Flashback var bättre.

Att jag tex påstår att feminism är en religion är ett helt legitimt påstående, dvs inte ett argumentationsfel, oavsett om det är rätt eller fel, och om man inte håller med om det så argumenterar man emot. Så funkar normal debatt. Så funkar jag.

Jag kan lova dig, skotittare, att om jag skulle sänka mig till den usla nivån som flertalet feminister uppvisar i den här tråden och andra och bemöta alla era ogrundade påståenden med inget annat än förolämpningar och argumentationsfel, då skulle ni märka det brutalt fort.
2017-04-21, 00:30
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Men ännu märkligare att det finns en diskrimineringsombudsman (DO). Om nu forskningen inte hittar något stöd för att könsdiskriminering existerar i arbetslivet, då skulle de inom DO vara sysslolösa eller t o m arbetslösa.
Cirka hälften av alla diskrimineringsanmälningar till DO kommer från män.

Det är ytterst få anmälningar som handlar om att kvinnor känner sig lönediskriminerade på grund av kön.

Så om DO inte hade andra ärenden så hade de inte haft mycket att göra, det är helt korrekt lupac.
Citat:
(P.S. Jag har inte bekräftat något av du skrivit. Snarare bestridit.)
Du inser det uppenbarligen inte, men jo, du bekräftar precis allting.

Tex detta:

Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Ja, precis allt beror på manligheten och lösningen är alltid genusvetenskap.

Eller detta:

Citat:
Nej, det jobbas hårt med att få in MER feminism i skolorna.
2017-04-21, 00:33
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Fast Celeno gör det ju väldigt tydligt att han faktiskt inte förstår. Och jag har varit med om ett flertal som inte förstått ett så självklart begrepp som socialt konstruerat kön; och då blir det rätt tradigt i längden.
Jag vet mycket väl vad socialt konstruerat kön innebär.

Det är inte min undran.
2017-04-21, 01:55
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Cirka hälften av alla diskrimineringsanmälningar till DO kommer från män.

Det är ytterst få anmälningar som handlar om att kvinnor känner sig lönediskriminerade på grund av kön.

Så om DO inte hade andra ärenden så hade de inte haft mycket att göra, det är helt korrekt lupac.

Du inser det uppenbarligen inte, men jo, du bekräftar precis allting.

Tex detta:

Eller detta:
Det finns många olika sorters diskrimineringsgrunder. Inte bara kön, utan också ålder, religion, etnisk tillhörighet, sexuell läggning och funktionshinder. T ex rullstolsbundna MÄN, homosexuella MÄN, muslimska MÄN, svarta MÄN, åldersstigna MÄN. Men inga fall med "betygsdiskriminerade" skolpojkar kommer till DO:s kännedom. Ja just det, höll på att glömma bort den allra mest diskriminerade gruppen av män. ETNISKT SVENSKA VITA, MEDELÅLDERS, HETEROSEXUELLA och LÄTTKRÄNKTA MÄN! T ex du och alla andra paranoida och feministhatande snubbar i det här forumet.

DO bör lägga till en extra diskrimineringsgrund: KRÄNKTHET. Då får du en legitim anledning till att skicka in en diskrimineringsanmälan och det bästa av allt är att de inom DO blir mer än fullt sysselsatta.

http://www.do.se/lag-och-ratt/diskrimineringsarenden/?&searchTypeId=2

Nej, det är DU själv som bekräftar allt som du skrivit. Du försöker klistra dina egna citat på mig. Läs mina inlägg och de länkade dokumenten mer djupgående så får du se att jag inte bekräftar dina påståenden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in