2017-04-22, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Vad är det då som skiljer oss åt?
Typ en massa saker förmodligen. Du hatar kvinnor jag gör det inte till exempel. Men varför vill du diskutera hur våra personer skiljer sig åt, vad har det egentligen med ämnet att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag vill väldigt gärna veta hur man på vetenskaplig väg kan belägga att den återstående löneskillnaden beror på diskriminering. Jag har hittills inte hittat något övertygande men kanske du kan övertyga mig. Man har alltså ringat in diverse variabler som gör att lönegapet minskar avsevärt, men den återstående skillnaden förklaras med...diskriminering, något som nästan per definition inte går att mäta ordentligt? För mig känns det som en väldigt godtycklig förklaringsmodell, nästan ideologiskt baserad.
Den här diskussionen har jag haft många gånger förut och den hör verkligen inte hemma i den här tråden. Lönediskriminering kan som du ändå lyckats förstå inte observeras direkt i länder där det är kriminaliserat, men är ett väletablerat globalt och historiskt fenomen och därför en vedertagen förklaringsfaktor bland ekonomer. Du kan läsa vad jag skrev t.ex. i slutet av den här tråden: (FB) Vad kan feminister bevisa?
2017-04-22, 01:58
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Tvärtom, det är den dominerande förklaringsmodellen för justerad löneskillnad.
Hmmm. Med reservation för att jag inte förstår vad ni tjatar om och att jag är nyss hemkommen med ett antal öl i kroppen, men vilken rapport hävdar att förklaringen för den justerade löneskillnaden med stor sannolikhet beror på diskriminering? Tvärtom brukar de vara tydliga med att skillnaden inte behöver betyda diskriminering. De bemödar sig ofta med att formulera ett par stycken som förtydligar precis detta.

Exempel ur Medlingsinstitutets återkommande undersökning, en av de mest populära att hänvisa till:

Det går inte att visa att kvarstående löneskillnad mellan könen enbart beror på kön… Detta samband kan i stället bero på andra faktorer som analysen inte tagit hänsyn till
2017-04-22, 02:06
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Typ en massa saker förmodligen.
Antagligen. Men nu tänkte jag med avseende på topic. Otydligt, sorry.

Titeln är "Varför så få feminister som tar upp kampen på Flashback?"
Citat:
Du hatar kvinnor jag gör det inte till exempel.
Nej, jag älskar kvinnor. Kvinnan som har valt att stå ut med mig, till exempel.

Jag avskyr rasbiologer och fascister, bland andra. Lustigt att du sätter likamedstecken mellan dem och kvinnor.
Citat:
Men varför vill du diskutera hur våra personer skiljer sig åt, vad har det egentligen med ämnet att göra?
Det fanns en slutsats att dra, om man var åtminstone medelmåttigt begåvad.

Jag bedrog mig, uppenbarligen.
2017-04-22, 02:13
Medlem
Citat:
Hmmm. Med reservation för att jag inte förstår vad ni tjatar om och att jag är nyss hemkommen med ett antal öl i kroppen, men vilken rapport hävdar att förklaringen för den justerade löneskillnaden med stor sannolikhet beror på diskriminering?
Jag länkade en tråd; Det här är OT här. Sluta begära att bli serverad kunskap och gå och läs själv.

Citat:
Antagligen. Men nu tänkte jag med avseende på topic. Otydligt, sorry.
Men alltså, topic är varför feminister undviker Flashback. Jag är dels inte feminist, dels är jag uppenbarligen här. Hur ska vi utreda svaret på frågeställningen genom att jämföra dig och mig?

Nej, du kanske skulle nyktra till lite och komma tillbaka imorgon med lite tydligare tankar.
2017-04-22, 02:16
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Hmmm. Med reservation för att jag inte förstår vad ni tjatar om och att jag är nyss hemkommen med ett antal öl i kroppen, men vilken rapport hävdar att förklaringen för den justerade löneskillnaden med stor sannolikhet beror på diskriminering? Tvärtom brukar de vara tydliga med att skillnaden inte behöver betyda diskriminering. De bemödar sig ofta med att formulera ett par stycken som förtydligar precis detta.

Exempel ur Medlingsinstitutets återkommande undersökning, en av de mest populära att hänvisa till:

Det går inte att visa att kvarstående löneskillnad mellan könen enbart beror på kön… Detta samband kan i stället bero på andra faktorer som analysen inte tagit hänsyn till
SCB nämner i nästan alla l'nkar om löner att det använder sig av medlingsinstitutets statistik. De får varje år några miljoner frö att bevisa diskrimineringen, men måste bita sig i läppen med ovanstående konsensus varje gång.
2017-04-22, 02:16
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Den här diskussionen har jag haft många gånger förut och den hör verkligen inte hemma i den här tråden. Lönediskriminering kan som du ändå lyckats förstå inte observeras direkt i länder där det är kriminaliserat, men är ett väletablerat globalt och historiskt fenomen och därför en vedertagen förklaringsfaktor bland ekonomer. Du kan läsa vad jag skrev t.ex. i slutet av den här tråden: (FB) Vad kan feminister bevisa?

Jag läste men det gjorde mig inte mer sympatisk till din ståndpunkt. Det är mer eller mindre ett ingemansland där ingen är riktigt säker på vad som gäller, därför känns det ganska förmätet av dig att förutsätta att det är en absolut sanning att det återstående lönegapet förklaras med diskriminering, speciellt när du inte kan mäta det på ett tillfredsställande sätt utan måste utgå ifrån antaganden om hur män uppfattar kvinnor.
Senast redigerad av Hexen666 2017-04-22 kl. 02:20.
2017-04-22, 02:27
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag länkade en tråd; Det här är OT här. Sluta begära att bli serverad kunskap och gå och läs själv.
Du länkar inget i inlägget jag citerar. Jag begär väldigt sällan att bli serverad kunskap. Att tycka att jag ska sluta behöver såklart inte betyda att jag har börjat, men det låter ju så.

Jag reserverade mig.
Citat:
Men alltså, topic är varför feminister undviker Flashback. Jag är dels inte feminist, dels är jag uppenbarligen här.
Du är feminist. Om du inte tycker att jag kan deklarera vad du är för något så kunde du såklart låtit bli att kalla mig kvinnohatare, men det gjorde du inte.
Citat:
Hur ska vi utreda svaret på frågeställningen genom att jämföra dig och mig?
Vi kvinnohatare drivs kanske av precis samma motivation som ni feminister. Fundera på det.
Citat:
Nej, du kanske skulle nyktra till lite och komma tillbaka imorgon med lite tydligare tankar.
I morgon är det lördag, det är inte en dag att lägga på Flashback.
2017-04-22, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag läste men det gjorde mig inte mer sympatisk till din ståndpunkt. Det är mer eller mindre ett ingemansland där ingen är riktigt säker på vad som gäller, därför känns det ganska förmätet av dig att förutsätta att det är en absolut sanning att det återstående lönegapet förklaras med diskriminering, speciellt när du inte kan mäta det på ett tillfredsställande sätt utan måste utgå ifrån antaganden om hur män uppfattar kvinnor.
Det är lugnt. En gång läste jag 20 sidor av en av Trumps böcker och det gjorde mig inte precis mer sympatiskt inställd till något han hade att säga. Det vore rätt fånigt att förvänta sig att människor som oss skulle ta till sig av något den andra har att säga. Dessutom är det ju rätt tveksamt om du egentligen läste vad jag skrev - Hade du gjort det borde du ju förstått att jag inte alls säger att det är en "absolut sanning att det återstående lönegapet förklaras med diskriminering". Fast jag misstänker att det här är ännu en instans där ni helt enkelt väljer att fäktas mot halmgubbar.

Men hur som helst, det här är en diskussion för den tråden, det finns ingen anledning att käbbla om det här.

Citat:
Du länkar inget i inlägget jag citerar.
Faktaresistensen är verkligen stark hos vissa.

Citat:
Du är feminist. Om du inte tycker att jag kan deklarera vad du är för något så kunde du såklart låtit bli att kalla mig kvinnohatare, men det gjorde du inte.

Vi kvinnohatare drivs kanske av precis samma motivation som ni feminister. Fundera på det.
Ja, och jag kommer förklara att jag inte är feminist precis som du insisterar på att du inte hatar kvinnor. Som sagt, jag bryr mig inte vad ni kallar mig, hade jag förväntat mig ett respektfullt bemötande hade jag sökt mig någon annanstans.

Uppenbarligen motiveras grupperna inte av samma saker eftersom kvinnohatarna flockas här och feministerna skyr forumet - lite det som var poängen med tråden. Jag ser ärligt talat inte hur du tänker dig att vi ska utröna något av värde för TS genom att jämföra våra personligheter. Jag utgör ju ett undantag i att jag faktiskt skriver här, så hur ska mina egenskaper hjälpa dig att förstå varför totalt andra människor inte gör det?
Senast redigerad av Disciplina 2017-04-22 kl. 09:12.
2017-04-22, 11:36
Medlem
Citat:
Men Oantastlig, du har blivit bemött i sak. Konsensus på Wikipedia var att du hade fel. Hur gick det till om "ingen kunde bemöta dig"? Att du själv inte klarar av att erkänna att du har fel är ärligt talat ingen annans problem.
Nej, det är därför mina korrigeringar kring löneskillnader står kvar, du skrev ju det själv tidigare i diskussionen

Citat:
Självklart är det så, att Wikipedia inte håller med dig beror ju bara på en PK-konspiration.
Det var ju bara du som höll på och ta bort det jag skrev om skillnader i viljan att tävla, att det finns mer intelligenta män etc. Detta har du ju klart och tydligt själv visat att du inte kan backa upp varken då eller i andra tråden.

Citat:
Ja, är X en konstant i ditt exempel? Det beror uppenbarligen på om du menar att A och B också är konstanter. Om A eller B varierar kommer också X göra det.
A och B representerar de populationer du räknar ut korrelationen ifrån (jag utgick från att du förstod hur man räknar fram en korrelation).

Citat:
Och som jag försökt förklara för dig i en månad nu, korrelationer beskriver inte orsakssamband. Det är löjligt hur du fortsätter göra bort dig i den här frågan.
Och som jag har förklarat för dig i en månad så är det ingen som påstår det, dock kan man diskutera om det är fråga om ett orsakssamband (eftersom det är så man gör inom vetenskapen) och i så fall vilken variabel som påverkar vilken.

Citat:
Va? Ibland finns det orsakssamband mellan saker, ibland inte. Det beror på vad du tittar på. (Har du ärligt talat inte förstått ett dyft av någonting jag sagt? Det är som att du bokstavligt talat inte vet vad diskussionen handlade om.)
Exakt, och här finns det med största sannolikhet ett orsakssamband. Vi känner inte till något sätt att öka någons intelligens, intelligens har visat sig viktigt för akademisk framgång samt att man skriver SAT (som är ett mått på intelligens) innan man blir framgångsrik forskare. Därför är det rimligt att anta att orsakssambandet går från bra resultat på SAT (hög intelligens) till att bli framgångsrik forskare och inte tvärt om. Hur kan du fortfarande inte fatta detta? Är ditt argument fortfarande att det lika gärna kan vara så att akademisk framgång lika gärna orsakar högre intelligens?

Citat:
Mer givande är kanske om vi citerar inlägget där samma person förklarade vart du tänkte fel?
Du länkade fel, det finns inget där som motsäger att det kan finnas ett orsakssamband mellan variablerna. Vilket är det vi diskuterar.

Det roliga är ju att den enda orsaken du håller på att spela dum är ju för att du inte vill svara på den retoriska frågan gällande om vi förväntar oss att finna fler män som blir riktigt framgångsrika givet att fler män skriver riktigt bra på SAT och SAT är bättre än betyg för att bedöma vilka som lyckas allra bäst.

Citat:
Det finns en ocean av stöd, den som är intresserad kan själv välja ut sina droppar.
Märkligt att du aldrig kan citera några och jag kan lägga fram hur mycket stöd som helst... märkligt det där.
Citat:
Behöver vi verkligen citera när du kallar andra skribenter för pedofiler? Det är inte som att det är speciellt svårt att dra en sökning.
Som svar på deras ad hominem? Nej, det är själva poängen. När de slutar komma med ad hominem så får de inte heller ad hominem som svar. Vad i detta är det du inte fattar?

Citat:
Oantastlig, vi har haft den här debatten flera gånger förut, jag har bemött allt ditt trams ord för ord. Jag har helt enkelt ingen lust längre. Du kan låtsas att alla som säger emot dig inte är insatta, faktum kvarstår att du är en tomte på ett nätforum, och att dina haranger inte tolereras på Wikipedia.
Märkligt, varför var det då så många av mina korrigeringar som fick stå kvar trots dina protester?

Citat:
Ja, fast som både jag och otaliga wikipediaskribenter påpekade klarar du ju inte av att återge källornas innehåll på ett korrekt sätt.
Märkligt, de står ju kvar så uppenbarligen gjorde de det. Det var en mening i rubriken som ändrades (och nu är helt missvisande men det får ju stå för er).

Citat:
Feminetik såväl som Wikipedia var definitivt bättre för den som inte ville kallas pedofil av någon jävla tomte på ett nätforum, så mycket kan vi i alla fall säga. Men nej, det är nog den "ideologiska bubblan" som gör att feminister söker sig dit. Vilken jävla tur att Flashback finns, så att man slipper dessa "ideologiska bubblor".
Ja, jag fick ändå ändrat ganska mycket i den artikeln på wiki så nu är ju den artikeln mycket bättre och mer representativ för forskningsläget än den var innan. Vad har du själv bidragit med? Tagit bort viktiga förklaringsmodeller som används i nationalekonomin. Bra jobbat där du

Citat:
Jag lägger märke till att sarkasm visst går över huvudet på dig också. Som sagt Oantastlig, vi är inte dumma, vi märker när du ljuger.
Skall jag tolka detta som att du gick in och jämförde ip och noterade att du hade fel?
Skönt, du kanske du äntligen skall bemöta varför de flesta av mina korrigeringar fick stå kvar trots dina protester.
2017-04-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ja, jag tror att jag erkänt för länge sedan att jag mest är här för att jag tycker att det är lite kul att svära åt idioter.
Mer troligt är att du gillar att bli intellektuell förnedrad. Jag känner inte till någon, förutom möjligen Merpi, som gillar att ta idiotiska och kunskapsfientliga ståndpunkter och sedan få de nedkörda i halsen. Som tur gillar jag att göra det på dig (samt att jag gillar att få ett gott skratt, vilket dina svar ändå brukar ge mig).
2017-04-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Nej, det är därför mina korrigeringar kring löneskillnader står kvar, du skrev ju det själv tidigare i diskussionen
Vad av ditt trams är det egentligen som fått stå kvar? Visst, du klistrade in några lönekartläggningar, men de har jag väl inte riktigt sagt emot?

Citat:
Det var ju bara du som höll på och ta bort det jag skrev om skillnader i viljan att tävla, att det finns mer intelligenta män etc. Detta har du ju klart och tydligt själv visat att du inte kan backa upp varken då eller i andra tråden.
Självklart Oantastlig, alla kom överens om att ta bort dina haranger för att du var för "politiskt inkorrekt", inte för att du inte kan hantera vetenskapliga referenser.

Citat:
A och B representerar de populationer du räknar ut korrelationen ifrån (jag utgick från att du förstod hur man räknar fram en korrelation).
Ja, men vad säger det oss? Anta att en av populationerna förändras, då förändras också korrelationen. I ett sådant läge är korrelationen inte konstant. Och annars konstaterar du ju bara någonting så banalt som "om man gör samma beräkningar med samma tal får man alltid samma resultat". Jaha?

Citat:
Och som jag har förklarat för dig i en månad så är det ingen som påstår det, dock kan man diskutera om det är fråga om ett orsakssamband (eftersom det är så man gör inom vetenskapen) och i så fall vilken variabel som påverkar vilken.
Förlåt, men det lät precis som att du sa att orsakssambandet kunde gå åt vilket håll som helst om vi har en korrelation. Korrelationer implicerar alltså inte att det finns något orsakssamband.

Citat:
Exakt, och här finns det med största sannolikhet ett orsakssamband.

Vart då "här"? Försöker du dra upp en diskussion från en gammal tråd kanske du borde vara tydligare med det? Inte för att jag orkar bry mig längre.

Citat:
Du länkade fel, det finns inget där som motsäger att det kan finnas ett orsakssamband mellan variablerna. Vilket är det vi diskuterar.
Vad vi diskuterade var väl ifall korrelationer har en riktning? Eller tänker du låtsas att du inte påstått detta?

Citat:
Märkligt att du aldrig kan citera några och jag kan lägga fram hur mycket stöd som helst... märkligt det där.
Men det är bokstavligt talat allt du gör. Det är totalt överflödigt att jag ska citera exempel, hur övertydligt det än är så låtsas du ju att det inte alls finns någon agenda bakom dina inlägg.

Citat:
Som svar på deras ad hominem? Nej, det är själva poängen. När de slutar komma med ad hominem så får de inte heller ad hominem som svar. Vad i detta är det du inte fattar?
Jag fattar inte varför du tror att en person som inte klarar av att argumentera utan ad hominem skulle välja ett forum som Feminetik eller Wikipedia, där dessa faktiskt bestraffas, framför ett forum som Flashback, där du i närmare ett fyrtiotal inlägg kallat andra användare för pedofiler.

Citat:
Märkligt, varför var det då så många av mina korrigeringar som fick stå kvar trots dina protester?

Märkligt, de står ju kvar så uppenbarligen gjorde de det. Det var en mening i rubriken som ändrades (och nu är helt missvisande men det får ju stå för er).
Vilket av ditt trams är det egentligen som fått stå kvar? Att bokstavligt talat de första raderna i artikeln talar emot din fantasivärld är nog tillräckligt för att jag ska känna mig nöjd.

Citat:
Ja, jag fick ändå ändrat ganska mycket i den artikeln på wiki så nu är ju den artikeln mycket bättre och mer representativ för forskningsläget än den var innan. Vad har du själv bidragit med? Tagit bort viktiga förklaringsmodeller som används i nationalekonomin. Bra jobbat där du
Rensat ut en längre novell av biologisttrams bland annat.

Citat:
Skall jag tolka detta som att du gick in och jämförde ip och noterade att du hade fel?
Skönt, du kanske du äntligen skall bemöta varför de flesta av mina korrigeringar fick stå kvar trots dina protester.
Ja, du kan ju spekulera själv i hur du ska tolka mig. Det har ju gått så väldigt bra i det förflutna.
2017-04-22, 12:28
Medlem
Citat:
Vad av ditt trams är det egentligen som fått stå kvar? Visst, du klistrade in några lönekartläggningar, men de har jag väl inte riktigt sagt emot? Självklart Oantastlig, alla kom överens om att ta bort dina haranger för att du var för "politiskt inkorrekt", inte för att du inte kan hantera vetenskapliga referenser.
Ja, jag har skrivit kanske 80% av allt text men visst ; )

Citat:
annars konstaterar du ju bara någonting så banalt som "om man gör samma beräkningar med samma tal får man alltid samma resultat". Jaha?
Ja, det är ju svar på ditt helt banala argument att "korrelations[koefficienten] går inte åt något håll". Nej, det är bara ett nummer d.v.s. en konstant man räknar ut för ett givet urval. Vad vi diskuterar är om det går att uttala sig om ett orsakssamband.
Citat:
Förlåt, men det lät precis som att du sa att orsakssambandet kunde gå åt vilket håll som helst om vi har en korrelation. Korrelationer implicerar alltså inte att det finns något orsakssamband.
Givetvis, men det är en förutsättning för att finna ett orsakssamband. Därför jag berättat för dig att om du har en teori kring det kausala sambandet och sedan finner en korrelation i rätt temporal ordning så ger det stöd till den kausala tolkningen. Det är ju detta vi diskuterar här men som du desperat vill undvika. Undra varför ; )

Citat:
Vart då "här"? Försöker du dra upp en diskussion från en gammal tråd kanske du borde vara tydligare med det? Inte för att jag orkar bry mig längre.
Jag gjorde ju det "Det roliga är ju att den enda orsaken du håller på att spela dum är ju för att du inte vill svara på den retoriska frågan gällande om vi förväntar oss att finna fler män som blir riktigt framgångsrika givet att fler män skriver riktigt bra på SAT och SAT är bättre än betyg för att bedöma vilka som lyckas allra bäst. ". Jag ser att du inte svarade på detta nu heller. Märkligt.

Citat:
Vad vi diskuterade var väl ifall korrelationer har en riktning? Eller tänker du låtsas att du inte påstått detta?
Vad vi diskuterar är ju som bekant om det finns anledning att tro att korrelationen fångar upp ett orsakssamband. Orsaken du håller på att tramsa är ju för att du inte vill svara på frågan ovan.

Citat:
Men det är bokstavligt talat allt du gör. Det är totalt överflödigt att jag ska citera exempel, hur övertydligt det än är så låtsas du ju att det inte alls finns någon agenda bakom dina inlägg.
Det är bara att säga att du inte har något stöd för det du säger, det är inte så att du lurar någon här.

Citat:
där du i närmare ett fyrtiotal inlägg kallat andra användare för pedofiler.
Som svar på deras ad hominem.
Citat:
Vilket av ditt trams är det egentligen som fått stå kvar? Att bokstavligt talat de första raderna i artikeln talar emot din fantasivärld är nog tillräckligt för att jag ska känna mig nöjd.
Sedan visar resten av artikeln att så inte är fallet. Vem bryr sig om de tror att det rör sig om diskriminering när ingen studie har kunnat påvisa detta. Då är det ju ändå bara en idiot som läser och då hade det inte spelat det ändå ingen roll vad som skrevs.
Citat:
Rensat ut en längre novell av biologisttrams bland annat.
Du menar att du tog bort ett helt forskningsfält inom nationalekonomin som du inte kunde bemöta? Det verkar vara något du är stolt över

Citat:
Ja, du kan ju spekulera själv i hur du ska tolka mig. Det har ju gått så väldigt bra i det förflutna.
Ja, det brukar ju bli ganska genant för dig, som nu. Var det samma ip-nummer? Lustigt, då hade jag rätt och du fel, igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in