2017-04-20, 19:17
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Min egen tanke hade nog varit mer i stil med, vem är bäst lämpad att utropa hög eller låg kvalitet här?
Det är kanske för förmätet, och du räknas nog inte som opartisk av min debattmotståndare (och nu använder jag ordet debatt i dess mest vida bemärkelse), men vad tycker herrn?

Förlåt att jag antog ditt kön.
2017-04-20, 19:24
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
men herregud människa börja inte du också.
Det genusvetenskap, feminism, så även sociologi i stort sysslar med är att problematisera och ringa in maktbalanser mellan olika grupper. Man samlar statistik, fakta, skapar teorier om varför och hur och vad man kan göra för att skapa mer jämlikhet och jämställdhet mellan människor.

För att åptgärda ett problem måpste man få folk att SE problemet. För att få folk att se ojämställdheten mellan gruppen män/ kvinnor i världen ex. så måste man ju tala om grupperna män och kvinnor...vad trodde du?
Varför är det ett problem att en grupp är i ledningen? Oavsett hur du gör, så kommer det ALLTID
att vara en grupp som hinner i mål först. Jämställdhet är att vi har en struktur som är lika för alla,
inom vilka alla får tävla hur hårt dom vill. Vissa är duktigare än andra och kommer i mål före dom andra. DET är rättvisa. Det är INTE ett problem. Och btw, vita är inte på toppen av pyramiden. Asiater och judar är på topp. Så säg mig, hur ska vi åtgärda judeprivilegiumet?

Citat:
Vitt privilegium åtgärdas via:

1. frånta vita juridiska privilegier över andra där dessa fortfarande finns.
2. arbeta med att medvetandegöra vita och andra deras fördomar.
3. Arbeta med att stärka inflytande och "svartas" ( som nu motsats till vita) möjligheter i världen.

Ungefär i den ordningen.
Var har vita juridiska privilegier?
Är det bara vita som har fördomar?
Du menar att dom är för inkompetenta för att klara sig utan draghjälp?

Citat:
Och är exakt samma för manlig privilegium.
första och andra vågens feminism handlade om juridik och praktiskt liv...rösträtt och dagis...för att förenkla..
tredje vågens feminism handlar om medvetandegöring kring normer/ fördomar etc. och i vis smån stärkande av kvinnors inflytande...förmodligen därför du ser så många "käftiga" kvinns på social medier.

Nej du, jag tänker inte låta sådan här dynga stå oemotsagd! Alldeles för många småtjejer har gått på den här rappakaljan och upprepar det som ett mantra på sociala medier. Dessutom skapas ett hat och förakt mot de som råkar ha det bättre än dom själva, eller mer specifikt mot vita. Det är jävligt destruktivt och mordiskt i sin natur!
Senast redigerad av Hexen666 2017-04-20 kl. 19:32.
2017-04-20, 19:57
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Det är kanske för förmätet, och du räknas nog inte som opartisk av min debattmotståndare (och nu använder jag ordet debatt i dess mest vida bemärkelse), men vad tycker herrn?

Förlåt att jag antog ditt kön.
Jag hoppas att vi alla är minst enpartiska här. Själv hade jag helst kallat mig tvåpartisk, men när radikalfeminister tycker vi närmar oss 73-partisk vill jag inte leka med dem längre.

"Herrn" anser att varken du eller jag utgår från någon partisanhållning här, utan försöker hålla oss så nära fakta som möjligt.

Det är den enda minsta gemensamma hållningen vi kan ha, om vi ska kunna leva ihop i framtiden.
2017-04-20, 20:05
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
men herregud människa börja inte du också.
Det genusvetenskap, feminism, så även sociologi i stort sysslar med är att problematisera och ringa in maktbalanser mellan olika grupper. Man samlar statistik, fakta, skapar teorier om varför och hur och vad man kan göra för att skapa mer jämlikhet och jämställdhet mellan människor.

För att åptgärda ett problem måpste man få folk att SE problemet. För att få folk att se ojämställdheten mellan gruppen män/ kvinnor i världen ex. så måste man ju tala om grupperna män och kvinnor...vad trodde du?

Vitt privilegium åtgärdas via:

1. frånta vita juridiska privilegier över andra där dessa fortfarande finns.
2. arbeta med att medvetandegöra vita och andra deras fördomar.
3. Arbeta med att stärka inflytande och "svartas" ( som nu motsats till vita) möjligheter i världen.

Ungefär i den ordningen.

Och är exakt samma för manlig privilegium.
första och andra vågens feminism handlade om juridik och praktiskt liv...rösträtt och dagis...för att förenkla..
tredje vågens feminism handlar om medvetandegöring kring normer/ fördomar etc. och i vis smån stärkande av kvinnors inflytande...förmodligen därför du ser så många "käftiga" kvinns på social medier.
Allt det där låter alldeles fantastiskt och med tanke på det gedigna schema du anser att sociologi, feminism och genusvetenskap tagit, så måste du förklara för mig vad ni kommit fram till efter över tjugo år med skattefinansieringar i mångmiljardklassen varje år.

Vilka vita juridiska privilegier har vi? Har vi ens rätt till vårt eget land?
Har inte alla fördomar? Vad ska feminismen göra åt dem?
Svarta formar sina länder efter eget behag. Visa mig ett svart land som lyckats bättre än Sverige?

Sen var det du som ansåg att det var viktigt att SE problemet.
Vart finns det svenska patriarkatet och vilka rättigheter är det män har som kvinnor saknar?

Kom inte med standardsvaren från dig som handlar om för länge sen, eller långt borta.

I Sverige, 2017. Vad har du för problem, kvinna!
Vill du ha mitt svar på den frågan?
Du har det så jävla bra att du får problem med att hitta på ett problem du har, som inte varenda nu levande varelse i hela världen har, fast mångdubbelt värre. Du är den genom tiderna mest privilegierade varelse som nånsin funnits och "ni" har miljarder i statsstöd för att hitta på vilka mer problem ni har.
En professor i Studio1 idag (troligen i genusvetenskap) pratade om självmord Gissa vem hon ansåg vara det största offret? Jo, den sista femtedelen av de unga som är kvinna. Pojkarna nämnde hon inte ens.
Senast redigerad av Pansarvecket 2017-04-20 kl. 20:08.
2017-04-20, 20:29
Medlem
skotittares avatar
Citat:

Hjälp! Kan nån reda ut vad människan försöker säga? Seriöst!

Att du inte förstår vad Merapi skriver här betyder rakt upp och ner att du inte har förstått vad feminism handlar om. Och just det är en väldigt stor del av anledningen till varför få feminister orkar debattera på detta forum. För att ni helt enkelt är alldeles för dåligt insatta i de ämnen som ni diskuterar.

Det och att större delen av er argumentationsteknik går ut på personpåhopp.
2017-04-20, 20:40
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Att du inte förstår vad Merapi skriver här betyder rakt upp och ner att du inte har förstått vad feminism handlar om. Och just det är en väldigt stor del av anledningen till varför få feminister orkar debattera på detta forum. För att ni helt enkelt är alldeles för dåligt insatta i de ämnen som ni diskuterar.

Det och att större delen av er argumentationsteknik går ut på personpåhopp.

Jag tycker vi har gjort det väldigt klart här i tråden vad VI menar och varför vi motsätter oss feministernas ideologi om vitt privilegium, könsmaktsordning och allt vad det nu är för något. Det verkar snarare vara ni som inte förstår vad vi skriver. Jag förstår exakt vad Merapi menar och vad feminism har utvecklats till, men jag tycker det är helt åt helvete och jag har förklarat varför.

Jag är också medveten om att vi inte kommer längre än så här. Merapi och c.o får väl låta tiden ha sin gång och se hur saker och ting INTE blir bättre med deras metoder. För jag eller någon annan här kommer knappast lyckas övertyga henne.
2017-04-20, 20:43
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag tycker vi har gjort det väldigt klart här i tråden vad VI menar och varför vi motsätter oss feministernas ideologi om vitt privilegium, könsmaktsordning och allt vad det nu är för något. Det verkar snarare vara ni som inte förstår vad vi skriver. Jag förstår exakt vad Merapi menar och vad feminism har utvecklats till, men jag tycker det är helt åt helvete och jag har förklarat varför.

Jag är också medveten om att vi inte kommer längre än så här. Merapi och c.o får väl låta tiden ha sin gång och se hur saker och ting INTE blir bättre med deras metoder. För jag eller någon annan här kommer knappast lyckas övertyga henne.

Fast Celeno gör det ju väldigt tydligt att han faktiskt inte förstår. Och jag har varit med om ett flertal som inte förstått ett så självklart begrepp som socialt konstruerat kön; och då blir det rätt tradigt i längden.
2017-04-20, 20:47
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Märkligt nog finns det forskning som visar att det inte föreligger något stöd för att kvinnor diskrimineras i arbetslivet.

Men det hindrar förstås inte feminister om att skrika förtryck.

Men ännu märkligare att det finns en diskrimineringsombudsman (DO). Om nu forskningen inte hittar något stöd för att könsdiskriminering existerar i arbetslivet, då skulle de inom DO vara sysslolösa eller t o m arbetslösa.

Citat:
Pojkars eget fel alltså.

Du behöver inte upprepa.

Jag förstår inte varför du anstränger dig så mycket när det enda du gör är att bekräfta vad man skrev.
Jag har aldrig påstått att det är pojkars eget fel att de inte vill läsa lika mycket som flickor och att de ägnar mindre tid än flickor på pluggande. Det är den traditionella, inskränkande manlighetsnormen som hindrar pojkar från att lyckas i skolan. Enligt denna norm ska pojken vara tuff, inte vara rädd för att slåss, inte visa känslor, inte gråta, inte intressera sig för "bögiga" ämnen (poesi, dans, konst, litteratur, musik, främmande språk i synnerhet franska), våga ta stora risker, vara överlägsen och dominant, ha status och makt.

Eftersom du tycks vara desinformerad i fråga om "pojkkrisen" i skolan rekommenderar jag dig att läsa regeringsrapporten Pojkar och skolan: Ett bakgrundsdokument om ”pojkkrisen”. Förhoppningsvis får du en sann inblick i orsakerna till pojkars tillkortakommanden i skolan.

Gissa vilken manshatande feminist som skrev "Män är i grund och botten barbarer, och för dem är äktenskapet ... en nödvändig civiliserande kraft.". Gudrun? Någon annan vidrig feminazi?

Jag avslutar inlägget med att citera Olof Palmes kloka ord:

"En grundläggande idé som man i dag anammar i Sverige är att man måste sträva efter en förändring som frigör både män och kvinnor från de inskränkande konsekvenser som traditionella könsroller skapar." (Palme 1972).

(P.S. Jag har inte bekräftat något av du skrivit. Snarare bestridit.)
2017-04-20, 20:58
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Fast Celeno gör det ju väldigt tydligt att han faktiskt inte förstår. Och jag har varit med om ett flertal som inte förstått ett så självklart begrepp som socialt konstruerat kön; och då blir det rätt tradigt i längden.

Problemet är att sådana koncept inte alls är självklara. De har tveksam förankring i riktig forskning och är mer eller mindre ett nyspråk som ändå väldigt få använder och är baserat på en illa formulerad ideologi. Socialkonstruktivism blundar för väldigt många variabler och slutsatserna man drar rimmar väldigt illa med folks vardagliga upplevelser i livet. Det är bara alternativa teorier man använder för att slippa ta itu med kontroversiella och jobbiga frågor.
2017-04-20, 21:03
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Problemet är att sådana koncept inte alls är självklara. De har tveksam förankring i riktig forskning och är mer eller mindre ett nyspråk som ändå väldigt få använder och är baserat på en illa formulerad ideologi. Socialkonstruktivism blundar för väldigt många variabler och slutsatserna man drar rimmar väldigt illa med folks vardagliga upplevelser i livet. Det är bara alternativa teorier man använder för att slippa ta itu med kontroversiella och jobbiga frågor.

Nyspråk? Riktig forskning?

Nej, det är inga konstigheter alls. Det finns biologiskt kön och sedan finns det socialt kön. Precis som engelskans sex och gender. Att folk inte skulle använda sig av ordet könsroll tycker jag låter rätt märkligt med tanke på att det är en stor del av hur vi är som personer.

Om det är något som inte är förankrat, i varken seriös forskning som i det vardagliga livet, så är det att säga att könet till 100% är biologiskt, vilket jag sett ett flertal här på Flashback hävda.
2017-04-20, 21:11
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Men ännu märkligare att det finns en diskrimineringsombudsman (DO). Om nu forskningen inte hittar något stöd för att könsdiskriminering existerar i arbetslivet, då skulle de inom DO vara sysslolösa eller t o m arbetslösa.

DO och diverse andra myndigheter borde skrotas helt! Inkompetenta och onödigt byråkratiska som så mycket annat statligt.

Citat:
Jag har aldrig påstått att det är pojkars eget fel att de inte vill läsa lika mycket som flickor och att de ägnar mindre tid än flickor på pluggande. Det är den traditionella, inskränkande manlighetsnormen som hindrar pojkar från att lyckas i skolan. Enligt denna norm ska pojken vara tuff, inte vara rädd för att slåss, inte visa känslor, inte gråta, inte intressera sig för "bögiga" ämnen (poesi, dans, konst, litteratur, musik, främmande språk i synnerhet franska), våga ta stora risker, vara överlägsen och dominant, ha status och makt.

Pojkar kan gå ut skolan med dåliga betyg men ändå göra bra ifrån sig i livet. Det finns faktiskt andra vägar att lyckas än akademisk framgång. Och nej pojkar i en viss ålder är generellt sätt inte intresserade av poesi, dans, konst, litteratur, musik och främmande språk. Sådant kommer eventuellt senare i livet. Du blåser även upp den påstådda mansrollen till astronomiska proportioner och får det att låta som att pojkar växer upp i ett militärläger. Tagga ner på fantasin en smula. Att försöka fösa in pojkar till något dom inte vill eller inte är intresserade av med diverse genustrams, DET är inskränkande. Ta istället vara på pojkars unika behov och erkänn att dom är pojkar och fungerar annorlunda än tjejer så ska du se att du utnyttjar deras potential mycket mer effektivt.

Citat:
Eftersom du tycks vara desinformerad i fråga om "pojkkrisen" i skolan rekommenderar jag dig att läsa regeringsrapporten Pojkar och skolan: Ett bakgrundsdokument om ”pojkkrisen”. Förhoppningsvis får du en sann inblick i orsakerna till pojkars tillkortakommanden i skolan.

Du sätter väldigt stor tilltro till allt statligt. Personligen föraktar jag både regering och myndigheter och litar inte ett uns på deras rapporter. Bara detta:

Citat:
Denna rapport ingår i en serie av forskarrapporter från DEJA. Syftet med DEJA:s forskarrapporter är att bidra med ny kunskap samt sammanställa och sprida kunskap och därigenom stimulera diskussionen om jämställdhet och genus i skolan.

Utgångspunkten blir då samma snack om mansrollen hit och dit. Ej trovärdigt, substanslöst och ineffektivt.
2017-04-20, 21:17
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Nyspråk? Riktig forskning?

Nej, det är inga konstigheter alls. Det finns biologiskt kön och sedan finns det socialt kön. Precis som engelskans sex och gender. Att folk inte skulle använda sig av ordet könsroll tycker jag låter rätt märkligt med tanke på att det är en stor del av hur vi är som personer.

Om det är något som inte är förankrat, i varken seriös forskning som i det vardagliga livet, så är det att säga att könet till 100% är biologiskt, vilket jag sett ett flertal här på Flashback hävda.

Biologiskt kön, socialt kön, sexualitet och allt det där varierar inte oberoende av varandra. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt det. 99% av alla identifierar sig själva och uttrycker sig på ett sätt som stämmer överens med deras biologiska kön. Könsroller är en annan sak och fluktuerar lite över tid beroende på omständigheter och miljö men har även en grund i biologi, dvs mäns och kvinnors intressen och personligheter klustrar lite olika.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in