2017-04-11, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det finns en liten chans att skjuta fram tredje världskriget beroende på hur mötet mellan Tillerson och Lavrov går. Blir det en repris på mötet mellan Kerry och Lavrov som efter Ghouta 2013 så finns möjligheten. Lavrov är bra på att desarmera skarpa lägen och tala till förståndet och det sunda förnuftet. Jag ser detta som möjligt eftersom han lyckats tidigare. Världens framtid kommer att stå mellan raderna i det gemensamma uttalandet. Vi får se. Själva robotattacken mot flygbasen är egentligen den mindre viktiga delen, det är retoriken efter attacken från USA-administrationen som varit oroväckande. Jag tror dock att mötet kommer bli ett fiasko eftersom det var bestämt sedan tidigare. Samtidigt har båda de amerikanska jagarna varit beredda på avfyrning redan den 3 april, d v s innan "gasattacken" och uttalandet att 150,000 soldater ska korsa gränsen till Syrien innan den 1 juni talar sitt tydliga språk. Även tidigare åtgärder som att flytta kärnvapen från Incirlik är talande. Jag ger freden 20% chans.

Nej, ryssarna drar sig tillbaka. Inte en chans att Putin tar till kärnvapen m.a.a. Syrien.
2017-04-11, 14:07
Medlem
E.Merckxs avatar
G7 nations agree that Assad MUST step down as part of any peace solution as Tillerson declares 'the reign of the Assad family is coming to an end'

Bort med gasmördaren.

"At Tuesday's meeting in the walled Tuscan city of Lucca, the G7 countries were joined by diplomats from Muslim-majority nations including Jordan, Qatar, Saudi Arabia, Turkey and the United Arab Emirates."

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4401248/G7-nations-agree-Assad-step-peace-Syria.html
2017-04-11, 14:10
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
har-analys skrev

Nej, ryssarna drar sig tillbaka. Inte en chans att Putin tar till kärnvapen m.a.a. Syrien.

Assad kanske kan få jobb som Putins PR minister.
2017-04-11, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
G7 nations agree that Assad MUST step down as part of any peace solution as Tillerson declares 'the reign of the Assad family is coming to an end'

Bort med gasmördaren.

"At Tuesday's meeting in the walled Tuscan city of Lucca, the G7 countries were joined by diplomats from Muslim-majority nations including Jordan, Qatar, Saudi Arabia, Turkey and the United Arab Emirates."

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4401248/G7-nations-agree-Assad-step-peace-Syria.html

Han har dock inte använt gas men det är förstås bara en detalj som är helt oväsentlig här för det vet ju alla egentligen.
2017-04-11, 14:19
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys

Nix. Det är lika troligt som att Ryssland drar sig ur Moldavien (Transnistrien) och Georgien (Sydossetien eller Abchazien). Det går inte om man inte börjar tulla på nationens övergripande säkerhet vill säga.

När Assad flög till Moskva och mötte Putin så var det ett spel gör galleriet. "Hjälpen" från Ryssland hade redan kommit för länge sedan i och med leveransen av S-300/S-400 flera år tidigare. Syrien är en rysk säkerhetszon och kontakt med Medelhavet.
2017-04-11, 14:39
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Det finns en liten chans att skjuta fram tredje världskriget beroende på hur mötet mellan Tillerson och Lavrov går.
Om det tredje världskriget ändå kommer att inträffa så är det väl lika bra att det sker nu direkt så att vi får det överstökat.
2017-04-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha
Om det tredje världskriget ändå kommer att inträffa så är det väl lika bra att det sker nu direkt så att vi får det överstökat.

Ytterligare en liten detalj här är att hur stora konventionella styrkor USA än har så kan de troligen inte hindra att Ryssland och diverse andra kärnvapenländer får iväg tillräckligt mycket kärnladdningar för att ödelägga jorden.
2017-04-11, 14:58
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfiot
Ytterligare en liten detalj här är att hur stora konventionella styrkor USA än har så kan de troligen inte hindra att Ryssland och diverse andra kärnvapenländer får iväg tillräckligt mycket kärnladdningar för att ödelägga jorden.
Om det ändå är 3-4 år till Apokalypsen så är det väl lika bra att starta den nu och få det gjort? Eller vad anser du?
2017-04-11, 14:58
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha

Ska man se krasst på det så, ja. Nollställning och de som överlever börjar om på ny kula. Gränser dras om, separatiströrelser tar de som de anser tillhör dem, petrodollarna går i graven och guldmyntfoten återvänder. Mest synd blir det om all flora och fauna, speciellt på det norra halvklotet. Ryssland kan dock inte backa från 2014 års militärdoktrin. Det vore slutet för Ryssland inom 20 år.
2017-04-11, 15:10
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ska man se krasst på det så, ja. Nollställning och de som överlever börjar om på ny kula. Gränser dras om, separatiströrelser tar de som de anser tillhör dem, petrodollarna går i graven och guldmyntfoten återvänder. Mest synd blir det om all flora och fauna, speciellt på det norra halvklotet. Ryssland kan dock inte backa från 2014 års militärdoktrin. Det vore slutet för Ryssland inom 20 år.
Ja, det låter ju stabilt. Nya länder som styrs av diverse extrema seperatiströrelser med extrem fattigdom, utan instutitioner och infrastruktur. Men på vilket sätt får vi en förbättring genom denna väg? På vilket sett blir denna situation stabilare än dagens?

Vilka delar i världen klarar sig undan? Ska vi behöva flytta till Antarktis?
2017-04-11, 15:18
Medlem
Jag har sett två klipp med den fd CIA-agenten Robert Steele. Den senaste har precis kommit ut.

https://www.youtube.com/watch?v=h8n6VCL5D7A&feature=youtu.be

Jag säger inte man ska tro på det här, men intressant att lyssna på. Han är i alla fall ingen dumskalle och inte uppenbart galen.

Han nämner också en möjlig förklaring till Trumps agerande som jag verkligen hoppas är sann, men som varken jag eller Steele håller för speciellt sannolik. Tänk om allt var uppgjort med ryssarna och syrierna på förhand. Media och neokonsen höll på att förgöra Trump och hans position höll på att bli så svag att han inte kunde bedriva sin fredspolitik som han gick till val på. Moskvas retorik efter attacken är en del i samma spel för att stärka Trump.

Hoppas verkligen det är något sådant som pågår men jag tror det inte.
2017-04-11, 15:24
Medlem
EarlTurners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, som jag har sagt: han har veckan på sig annars ger jag upp. Nu som jag säger i en annan tråd, det finns aldrig några binära val. Världen är inte svart och vit, men jag borde ha dragit öronen åt mig när Gorka i kraftiga ordalag gick ut och deklarerade att Iran är den största sponsorn av statsterrorism. Som sagt, grabbarna i Iran är inga trevliga lirare men att någon bortser från att dagens islamistiska terrorism har ett ursprung i den sunnimuslimska fåran och finansieras i stora drag av Gulfstaterna med Saudi och Qatar i spetsen borde ha fått mig att reagera.

#MAGA is dying!

Endast stater kan utföra statsterrorism så man kan ju fråga sig vilken stat som Iran sponsrar som ägnar sig åt terrorism? Israel och USA, samt Saudi, Turkiet och några gulfstater är ju de överlägset största utövarna av statsterrorism i världen och Iran sponsrar ingen av dem. Iran sponsrar ju i princip ingen icke-statlig terrorism heller. Iran sponsrar den heroiska motstånds- och frihetsrörelsen Hizbollah men de ägnar sig ju vanligtvis inte åt terrorism.

Jag blev både misstänksam och orolig redan innan valet när Trump återkommande pratade om Iran som en "sponsor av terrorism" och sa annat negativt om Iran. Jag förstod att det inte var han själv som på egen hand hade kommit på att säga såna saker, särskilt inte eftersom det är helt faktamässigt felaktiga påståenden. Detta gjorde att jag insåg att han redan innan valet åtminstone i vissa frågor stod under inflytande av ondskefulla och illvilliga krafter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in