2017-03-22, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanstersida
Om tunnelbaneförare på SL:
Är det möjligt att klara sig igenom testerna om man har ADD på pappret?
Kommer de att begära journal eller liknande? Antar också att de gör något
typ av drogtest och eftersom jag äter Ritalin så kommer väl de visas då?

Eller hur fungerar det??

Ja, du får nog skicka din fråga till MTR tunnelbanan, de söker ju tunneltågförare emellanåt, de får ju en intern utbildning på ett antal månader, jag tror det är bäst att du beskriver din fråga direkt till dem, skriv så tydligt som du kan om din diagnos och den medicin som du äter. Drogtester brukar ske dels vid antagning och därefter kan man få göra drogtest slumpmässigt när som helst, så man ska aldrig mörka att man äter mediciner eller preparat som kan ju utslag på dessa tester. Är man med om en olycka eller tillbud kan det också ske alkotest och drogtest.

Men som sagt, det kan mycket möjligt vara så att du kan söka till tunnelbanan, lycka till!
Här är en länk till annons där de söker tunneltågförare på deltid, http://www.mtrnordic.se/jobba-med-oss/lediga-tjanster/Fler-forare-pa-deltid-sokes-till-MTR-Tunnelbanan/770

Finns en e-postadress där såg jag som du kan skicka frågor till.
Citera
2017-03-26, 17:11
Medlem
Mosebys avatar
Vilka fler är det som väntar spänt på att testdagarna ska släppas på lördag?

Eller brukar det vara samma datum? Isåfall vilka ungefär?
Citera
2017-03-29, 10:11
Medlem
idiamindadas avatar
Nu har jag också sökt. En dum fråga; får man ha hunden med sig på jobbet hos något bolag?
Citera
2017-03-29, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Nu har jag också sökt. En dum fråga; får man ha hunden med sig på jobbet hos något bolag?

Många arbetsgivare är ju tvungna att ta hänsyn till allergiker, så rent spontant skulle jag svara nej, men möjligen om du sedan söker arbete på något mindre tågåkeri eller så kanske det kan gå, men på de större operatörerna skulle jag nog svara att man inte får ha husdjur med sig. Dels kan de ta uppmärksamheten bort från det viktiga och dels kanske du får personalbyte och någon är allergisk och inte kan jobba i den hytten som husdjuret varit. Flera arbetsgivare uppmuntrar även personal att ta hänsyn mot allergiker och undvika röklukt och starka parfymer.
Citera
2017-04-06, 13:06
Medlem
Götepallbocks avatar
Intressant tråd..
Verkar dock som att en hel del blir kuggade i antagningen, finns det nån statistik på sökande och hur många som kom in sista åren?

Själv tänkt söka och försökt läsa på lite då jag vet att matte t ex inte är mitt starkaste ämne..
Citera
2017-04-06, 21:23
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Götepallbock
Intressant tråd..
Verkar dock som att en hel del blir kuggade i antagningen, finns det nån statistik på sökande och hur många som kom in sista åren?

Själv tänkt söka och försökt läsa på lite då jag vet att matte t ex inte är mitt starkaste ämne..

I veckans upplaga av Östgötatidningen intervjuas två lokförarelever i Mjölby.
Utbildningsledaren, Daniel Ståhl, berättar att de har 200-250 sökande till de 30 utbildningsplatserna.

Oroa dig inte över matematiken, det är ingen matte överhuvudtaget i utbildningen.
Jag har själv alltid haft svårt för matte men lyckades ändå ta mig in på utbildningen.
Talserier var den enda matematikrelaterade uppgiften i antagningsproven när jag gjorde dem.
Senast redigerad av Fridfullt 2017-04-06 kl. 21:28.
Citera
2017-04-06, 22:39
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Götepallbock
Intressant tråd..

Är väl sagt att runt 8% av de som gör första testet kommer in till slut. Dock vet man ju inte hur många som verkligen går in för det. Matematiken behöver du som ovan inte oroa dig över så länge du kan fixa lite talserier.
Citera
2017-04-07, 11:55
Medlem
Götepallbocks avatar
Tack för vettiga svar!
Är väl bara skicka ansökan och hoppas på det bästa då..)
Citera
2017-04-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
I veckans upplaga av Östgötatidningen intervjuas två lokförarelever i Mjölby.
Utbildningsledaren, Daniel Ståhl, berättar att de har 200-250 sökande till de 30 utbildningsplatserna.

Oroa dig inte över matematiken, det är ingen matte överhuvudtaget i utbildningen.
Jag har själv alltid haft svårt för matte men lyckades ändå ta mig in på utbildningen.
Talserier var den enda matematikrelaterade uppgiften i antagningsproven när jag gjorde dem.

Lite matematik ingår dock men det är ju lite beräkningar med Ohms lag i eltekniken (U=R*I) samt bromsprocentsberäkningar av broms på tåg. Stänger man av en broms behöver man kunna beräkna ny bromsprocent för rätt hastighet. Men det är en formel för det också.
Citera
2017-04-09, 14:28
Medlem
JazzyJeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Lite matematik ingår dock men det är ju lite beräkningar med Ohms lag i eltekniken (U=R*I) samt bromsprocentsberäkningar av broms på tåg. Stänger man av en broms behöver man kunna beräkna ny bromsprocent för rätt hastighet. Men det är en formel för det också.

För någon som generellt har svårt för det här med uträkningar etc - Bör man vara orolig?
Citera
2017-04-09, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJeff
För någon som generellt har svårt för det här med uträkningar etc - Bör man vara orolig?

Beror väl på om man kan lära sig räkna med hjälp av formlerna, på utbildningen lär man ju sig räkna ut både bromsprocenten och det man behöver kunna räkna ut. Jag vet inte hur det är nu, men när jag gick utbildningen för 15 år sedan så behövde man kunna räkna ut detta på tenta, men man övar ju under lektioner i övningsuppgifter och så. Så svårt är det inte, men grundläggande matematik är bra att ha och det är väl delvis därför man ska ha minst betyg Godkänd (eller vad de nu har för betygssteg ) i matematik från gymnasiet. Det är bara att ta det lugnt.
Citera
2017-04-09, 19:07
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJeff

Enkelt svar. Nej du behöver inte vara orolig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in