2017-03-12, 10:44
Medlem
Det verkar som att företag som t.ex MTR snäpper upp kraven vid anställningar, även efter fullgjord lokförarexamen kräver man nu in en del olika papper och intyg samt några olika nya tester för att bli anställd. Läste i denna bloggen om det:

https://lokforaren.wordpress.com/2017/03/08/sjuka-allas-bort-av-mtr/

En mycket bra och matnyttig blogg att läsa om vad som händer inom järnvägsområdet.
Citera
2017-03-13, 00:27
Medlem
"Men på t.ex pendeltåg och så är det långt kvar till självkörande tåg, det finns fortfarande t.ex säkringar som någon ombord kan behöva återställa, kontaktledningen kan ramla ned, det är långt för underhållspersonal att ta sig ut om något händer mm mm mm. Så järnvägen kommer nog inte bli självkörande de närmaste 30-40 åren iallafall, minst. Så visst är det ett arbete som kommer behövas framöver, helt klart"

Helt riktigt. Vidare kan man tydligt se att det ställs fler och fler krav på lokförare, och att jobbet blivit mer mångfacetterat de senaste åren, eller decennierna egentligen. Om det vore "som förr", så skulle risken för att lokförare blir ersatta av datorer känts större, för då körde lokförare i princip bara tåg på linjen. På bangårdar, och även på tågen, skötte andra de arbetsuppgifter som lokföraren idag sköter själv. T ex så förväntas en godsförare idag kunna växla en stor del av tiden, ofta med radio. Och i effektiviseringens tidevarv slimmas tekniska rådgivningar och fordonsunderhåll ned, vilket innebär att man som lokförare måste vara alltmer tekniskt kunnig för att kunna lösa diverse problem. Tekniska "hjälpmedel" som ATC och välutvecklade farthållare, samt mer och mer komplicerade lok medför också att man har alltfler saker att hålla reda på och sköta.
Inom persontrafiken ställs allt högre krav på service och att man är utåtriktad - kanske till och med villig att jobba med andra uppgifter, som tågvärd eller växlare.
Många klagar givetvis på denna utveckling. Och ja, det finns problem med den, såsom att lönen i princip är lika medelmåttig trots fler och fler arbetsuppgifter, samt att kunskapsbehovet blir allt större samtidigt som utbildningen (både grund- och internutbildning) kortas ned. Men vad gäller rädslan för automatisering känns den alltmer avlägsen ju mer man tänker på det.
Citera
2017-03-13, 12:48
Medlem
Säkert tagits upp och ber om ursäkt på förhand

Skall boka en tid för läkarundersökning innan jag börjar min utbildning - Någon som gjort en undersökning i sthlm och vet vart man kommer lindrigast undan prismässigt?
Citera
2017-03-14, 13:12
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av celciuskingen
Säkert tagits upp och ber om ursäkt på förhand

Skall boka en tid för läkarundersökning innan jag börjar min utbildning - Någon som gjort en undersökning i sthlm och vet vart man kommer lindrigast undan prismässigt?

Hej!

Vilken ort ska du studera på?

Jag gjorde undersökningen på Previa i Sundbyberg innan jag flyttade till Mjölby där jag nu studerar. Mina klasskamrater som gjorde undersökningen på Gotahälsan i Mjölby kom undan mycket billigare. Kan även rekommendera att man gör läkarundersökningen innan man påbörjar utbildningen. Jag hörde senast i dag om elever som kommit in, börjat studera och sedan gjort läkarundersökning där de inte blivit godkända.
Citera
2017-03-16, 16:22
Medlem
Ni som inte bor hemma och har fått flytta ner till plugg-stället och inte har möjlighet att pendla dagligen:

Hur löser/löste ni problemet med att ha teori på plats (i det här fallet mjölby) och praktik någon annanstans i landet i omgångar? Dubbla kostnader för boende där man ska ha praktik och kostnad för boende på platsen man gör teori. I detta fall ProTrain (TCC kanske har annat upplägg). CSN-lånet går väl på 10k-ish och dubbla kostnader gör ju att man kommer upp i runt 7-10 bara där.

Men PT kör teori 10v, praktik 5v, teori 5v etc etc.
Citera
2017-03-20, 20:09
Medlem
Mosebys avatar
Jag klarade förtestet på datorn!

Nu ska man bara få mail om att göra testerna på plats med psykolog osv. Sjukt taggad!
Senast redigerad av Moseby 2017-03-20 kl. 20:51.
Citera
2017-03-20, 20:57
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vegardx
"Men på t.ex pendeltåg och så är det långt kvar till självkörande tåg, det finns fortfarande t.ex säkringar som någon ombord kan behöva återställa, kontaktledningen kan ramla ned, det är långt för underhållspersonal att ta sig ut om något händer mm mm mm. Så järnvägen kommer nog inte bli självkörande de närmaste 30-40 åren iallafall, minst. Så visst är det ett arbete som kommer behövas framöver, helt klart"

Helt riktigt. Vidare kan man tydligt se att det ställs fler och fler krav på lokförare, och att jobbet blivit mer mångfacetterat de senaste åren, eller decennierna egentligen. Om det vore "som förr", så skulle risken för att lokförare blir ersatta av datorer känts större, för då körde lokförare i princip bara tåg på linjen. På bangårdar, och även på tågen, skötte andra de arbetsuppgifter som lokföraren idag sköter själv. T ex så förväntas en godsförare idag kunna växla en stor del av tiden, ofta med radio. Och i effektiviseringens tidevarv slimmas tekniska rådgivningar och fordonsunderhåll ned, vilket innebär att man som lokförare måste vara alltmer tekniskt kunnig för att kunna lösa diverse problem. Tekniska "hjälpmedel" som ATC och välutvecklade farthållare, samt mer och mer komplicerade lok medför också att man har alltfler saker att hålla reda på och sköta.
Inom persontrafiken ställs allt högre krav på service och att man är utåtriktad - kanske till och med villig att jobba med andra uppgifter, som tågvärd eller växlare.
Många klagar givetvis på denna utveckling. Och ja, det finns problem med den, såsom att lönen i princip är lika medelmåttig trots fler och fler arbetsuppgifter, samt att kunskapsbehovet blir allt större samtidigt som utbildningen (både grund- och internutbildning) kortas ned. Men vad gäller rädslan för automatisering känns den alltmer avlägsen ju mer man tänker på det.
Hur är det med själva tåget? Alltså, är det lokföraren som accelererar och bromsar tåget eller sköter det sig självt?
Citera
2017-03-21, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Hur är det med själva tåget? Alltså, är det lokföraren som accelererar och bromsar tåget eller sköter det sig självt?

Det är helt manuellt, alltså lokföraren som ger pådrag och ansätter bromsarna. På vissa motorvagnar finns det dock en farthållare som man kan sätta till som en autopilot ungefär, det är på tex X2000 och Regina och säkert några till modeller, dock inte på pendeltåg av typen X60-X62.
Citera
2017-03-21, 13:36
Medlem
Om tunnelbaneförare på SL:
Är det möjligt att klara sig igenom testerna om man har ADD på pappret?
Kommer de att begära journal eller liknande? Antar också att de gör något
typ av drogtest och eftersom jag äter Ritalin så kommer väl de visas då?

Eller hur fungerar det??
Senast redigerad av vanstersida 2017-03-21 kl. 14:03.
Citera
2017-03-21, 15:29
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det är helt manuellt, alltså lokföraren som ger pådrag och ansätter bromsarna. På vissa motorvagnar finns det dock en farthållare som man kan sätta till som en autopilot ungefär, det är på tex X2000 och Regina och säkert några till modeller, dock inte på pendeltåg av typen X60-X62.

Fel. På X60-62 finns det visst farthållare. Åtminstone i vissa delar av landet. De kommer ju i lite olikas utföranden beroende på vart i landet de rullar.
Citera
2017-03-21, 15:31
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanstersida
Om tunnelbaneförare på SL:
Är det möjligt att klara sig igenom testerna om man har ADD på pappret?
Kommer de att begära journal eller liknande? Antar också att de gör något
typ av drogtest och eftersom jag äter Ritalin så kommer väl de visas då?

Eller hur fungerar det??

Har du frågat MTR och SL? Då det är de som utbildar. Tunnelbaneförare har annan utbildning och krav än lokförare.
Citera
2017-03-22, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daniil
Fel. På X60-62 finns det visst farthållare. Åtminstone i vissa delar av landet. De kommer ju i lite olikas utföranden beroende på vart i landet de rullar.

OK! Ja det är möjligt, jag skulle skrivit X60, X60A och X60B istället! =)
X10 har ju också egentligen en viss typ av farthållare kom jag på, hastighetsreferensen som stoppar pådraget. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in