2013-03-23, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Jag var där för bara någon vecka sedan och gjorde testerna, och då sa hon som hade testerna att det var runt 500 som hade sökt just då. Hon sa även att dom där 35 platserna aldrig blir fyllda, vilket det kanske blir i år?

med tanke på att ca: 1 av 10 klarar testerna så borde det bli fyllt med dom 35 platserna, dom som inte får plats men klarar testerna och blir antagen får nog erbjudanden om andra platser.
Citera
2013-03-25, 17:14
Medlem
Failde bara på en del.. analogierna, att "para ihop" ord. Någon som har tips på vart man kan plugga på den delen?
Citera
2013-04-03, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaiston
Så du ska fuska för att "slå systemet" och slösa bort din och andras tid med att göra vidare tester och ev. en utbildning du inte är lämpad för?

De där testerna är mer som vanliga stresstester och vanliga IQ-tester. Känns mest som ett sätt att gallra bland de sökande än ett seriöst test för att få fram de mest lämpade till utbildningen.

Själv failade jag rätt hårt på plåtmodellerna. Testerna var oväntat svåra och det var väl inte så smart att göra testet kl 01.30 på natten heller. Finns det någon chans att göra om det eller är det kört?
Iom att det är stor brist på lokförare så förväntar man sig ju att det ska vara enklare att komma in än 600 sökande till 35 platser och ganska svåra tester med hård tidspress.
Senast redigerad av BallaRune 2013-04-03 kl. 11:21.
Citera
2013-04-03, 11:30
Medlem
Citat:
Jag var där för bara någon vecka sedan och gjorde testerna, och då sa hon som hade testerna att det var runt 500 som hade sökt just då. Hon sa även att dom där 35 platserna aldrig blir fyllda, vilket det kanske blir i år?

Jag förstår inte riktigt hur det går ihop.
Det är 600 sökande till 35 platser och bara var 10:e som klarar testerna och platserna blir alltså aldrig fyllda.
Citera
2013-04-03, 11:33
Medlem
Citat:
Det finns ingen lokförare som kör tunnelbanan

Vilka kör tunnelbanan/pendeltåget då?
Citera
2013-04-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
De där testerna är mer som vanliga stresstester och vanliga IQ-tester. Känns mest som ett sätt att gallra bland de sökande än ett seriöst test för att få fram de mest lämpade till utbildningen.

Själv failade jag rätt hårt på plåtmodellerna. Testerna var oväntat svåra och det var väl inte så smart att göra testet kl 01.30 på natten heller. Finns det någon chans att göra om det eller är det kört?
Iom att det är stor brist på lokförare så förväntar man sig ju att det ska vara enklare att komma in än 600 sökande till 35 platser och ganska svåra tester med hård tidspress.

Eh, man gallrar väl för att få fram de bäst lämpade till utbildningen... Håller dock med om att plåtmodellerna inte känns sådär enormt viktiga, inget jag märkt av under utbildningen i alla fall (har visserligen inte reflekterat över det särskilt mycket). Testerna man blir kallad till är dock relevanta.

Det kan vara svårt att ta till sig, men bara för att vem som helst kan köra tåg betyder det inte att vem som helst är särskilt lämplig. Man kan liksom inte jämföra med t ex högskolan där man bara sänker kraven lite om en viss branch behöver folk.

Du kan göra om testerna igen om ca 6 månader, eller vid nästa antagningsperiod. Har du riktig tur så ligger du på gränsen och får ett mail om att göra om provet inom ett par veckor, men det är inget att lita på. Dumt som fan att göra det mitt i natten när det står i stort sett överallt att det är precis så man inte ska göra.

Citat:
Jag förstår inte riktigt hur det går ihop.
Det är 600 sökande till 35 platser och bara var 10:e som klarar testerna och platserna blir alltså aldrig fyllda.

Fler sökande i år än tidigare. Kan ju jämföras med förra året då det var 450 sökande, varav 35 klarade alla tester och blev antagna..

Citat:

Pendeltåg körs av lokförare (om de som endast kört pendel verkligen ska räknas som lokförare är dock en diskussionsfråga). Tunnelbanan av tunnelbaneförare eller vad dem nu kallas - annan utbildning är det i alla fall.
Citera
2013-04-04, 20:04
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miskeh
Pendeltåg körs av lokförare (om de som endast kört pendel verkligen ska räknas som lokförare är dock en diskussionsfråga).

Kan hålla med om att titeln LOKförare börjar bli missvisande p.g.a. det stora antalet motorvagnar.
Men menar du att det är en diskussionsfråga då pendeltåg som regel framförs med just motorvagnar och inte lok + vagnar, eller är det antal uppehåll och avstånden mellan dessa som som är avgörande ifall man är lokförare?
Citera
2013-04-05, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingis.0
Kan hålla med om att titeln LOKförare börjar bli missvisande p.g.a. det stora antalet motorvagnar.
Men menar du att det är en diskussionsfråga då pendeltåg som regel framförs med just motorvagnar och inte lok + vagnar, eller är det antal uppehåll och avstånden mellan dessa som som är avgörande ifall man är lokförare?

Utan att gå in på för mycket detaljer så syftade jag på det (relativt) enkla arbetet. Sen var det så klart inte helt seriöst menat - så länge man är behörig att framföra ett lok bör man också ha titeln lokförare, enligt mig i alla fall.
Citera
2013-04-06, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miskeh
Utan att gå in på för mycket detaljer så syftade jag på det (relativt) enkla arbetet. Sen var det så klart inte helt seriöst menat - så länge man är behörig att framföra ett lok bör man också ha titeln lokförare, enligt mig i alla fall.

Ser inte hur det skulle vara svårare att köra en annan sorts persontåg än pendeltåg? Det är samma regler osv. Dessutom är lok inte "svårare" att köra än motorvagnar heller. Båda fordonsätten har ett pådrag och en broms samt alla övriga utrustningar.

Att köra pendeltåg i stockholm när det strular är bra mycket "svårare" än att köra runt i en X2 på landsbyggden om man säger så.
Pendeltågen har fler personpåkörningar, fler nedrivna kontaktledningar, fler evakueringar och dessutom en bra mycket högre tidspress och stress generellt sett.
Dessutom är det betydligt högre signaltäthet och strulfrekvens i stockholmsområdet än övriga Sverige, förvisso så kör ju dom andra tågen in och ut från stockholm lite då och då också, men dom jobbar inte alltid i samma område.
Det har t.ex kommit massor av förare från godsbolagen och fjärrtågen till pendeltågen som slutat rätt fort pga att dom inte klarar av stressen osv.

Sen är dock yrket i sig skitlätt vare sig man kör pendeltåg, fjärrtåg eller godståg. Det gäller bara att ha egenskaperna för att hantera svårigheter när det strular och precis allt går åt helvete.

Citat:
Tunnelbanan har typ 8 veckors utbildning och har slutlön på runt 24-25 tusen och kallas tunnelbaneförare då dessa förare inte KAN göra fel pga deras säkerhetssystem dom har i tunnelbanan. Dom får heller inte göra ett skit själva utan arbetsledningen måste skicka blåljusfordon till tunnelbanan för att stänga av dörrar osv.

Pendeltågsförare är lokförare som i detta nu har 34.7 tusen i grundlön och har 60 veckors utbildning + massa intern utbildning på företaget.
Lägg därtill mycket hårdare intagningstester för att komma in på utbildningen.

Så när man förknippas med tunnelbaneförare i vanliga människors ögon så blir man fan lite arg, med tanke på dom tattarna som jobbar där nere i tunnlarna.
Senast redigerad av osten86 2013-04-06 kl. 10:02.
Citera
2013-04-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osten86
Ser inte hur det skulle vara svårare att köra en annan sorts persontåg än pendeltåg? Det är samma regler osv. Dessutom är lok inte "svårare" att köra än motorvagnar heller. Båda fordonsätten har ett pådrag och en broms samt alla övriga utrustningar.

Att köra pendeltåg i stockholm när det strular är bra mycket "svårare" än att köra runt i en X2 på landsbyggden om man säger så.
Pendeltågen har fler personpåkörningar, fler nedrivna kontaktledningar, fler evakueringar och dessutom en bra mycket högre tidspress och stress generellt sett.
Dessutom är det betydligt högre signaltäthet och strulfrekvens i stockholmsområdet än övriga Sverige, förvisso så kör ju dom andra tågen in och ut från stockholm lite då och då också, men dom jobbar inte alltid i samma område.
Det har t.ex kommit massor av förare från godsbolagen och fjärrtågen till pendeltågen som slutat rätt fort pga att dom inte klarar av stressen osv.

Sen är dock yrket i sig skitlätt vare sig man kör pendeltåg, fjärrtåg eller godståg. Det gäller bara att ha egenskaperna för att hantera svårigheter när det strular och precis allt går åt helvete.

Hoppsan, jag tror nog du tog mitt inlägg lite väl seriöst. Det jag syftade på är att man kör samma fordon på exakt samma sträcka och knappt hinner komma upp i fart innan det är dags att stanna igen. Motorvagnar är lättare att köra än lokdraget, så är det bara, men det är en marginell skillnad så länge man har mindre än 10 vagnar (sen varför man har mer evakueringar på pendeln är väl ändå att det är fan så mycket lättare att genomföra i Stockholmsområdet än ute på landsbygden). I övrigt håller jag med dig.

Arlanda Express, dock...
Citera
2013-04-11, 20:03
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osten86

Tunnelbanan har typ 8 veckors utbildning och har slutlön på runt 24-25 tusen och kallas tunnelbaneförare då dessa förare inte KAN göra fel pga deras säkerhetssystem dom har i tunnelbanan. Dom får heller inte göra ett skit själva utan arbetsledningen måste skicka blåljusfordon till tunnelbanan för att stänga av dörrar osv.

Pendeltågsförare är lokförare som i detta nu har 34.7 tusen i grundlön och har 60 veckors utbildning + massa intern utbildning på företaget.
Lägg därtill mycket hårdare intagningstester för att komma in på utbildningen.

Så när man förknippas med tunnelbaneförare i vanliga människors ögon så blir man fan lite arg, med tanke på dom tattarna som jobbar där nere i tunnlarna.

Tunnelbaneförare har inte en slutlön på 24-25 tusen och kan visst göra fel.
Citera
2013-04-11, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Tunnelbaneförare har inte en slutlön på 24-25 tusen och kan visst göra fel.
Istället för att säga att dom inte har det så kan du ju istället svara på vad dom har i lön? Enligt en kompis till mig som är fd tunneltågsförare så har dom den lönen.

Det är iaf extremt svårt att göra fel med en tunnelbana. Tåget nödbromsas om man gör minsta lilla sak, som att t.ex backa över 1 meter så bromsar tåget osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in