2017-03-16, 23:17
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagbg
Sertralin är snäll.

Det verkar så, skriver under på det.
Citera
2017-03-17, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Det verkar så, skriver under på det.
Vad menar ni med att den är snäll? Är den mildare? Och vad är skillnaden mot att ta tex Ecitalopram eller Oxascand som är en benzo?
Citera
2017-03-17, 05:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialAirService
Vad menar ni med att den är snäll? Är den mildare? Och vad är skillnaden mot att ta tex Ecitalopram eller Oxascand som är en benzo?
Kan inte svara för Psilosopher, men enligt mig är den snäll på så vis att jag fick lindriga biverkningar, om ens några, jämfört med citalopram som gav mig biverkningar utan dess like. Tappade aptiten, mådde uruselt hur länge som helst, minskad sexlust o.s.v.

Den sägs kunna lindra PMS, jo tjena. Har hellre PMS än äter den, någonsin igen.
Citera
2017-03-17, 15:51
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialAirService
Hoppas på sertralinet nu. Tycker de flesta att det är ett bra piller?

Vette fasiken. Står på 100 mg. Kanske att det hjälpte lite mot ångest i början för 1.5 år sedan, när det sattes in, men jag har även varit tvungen att komplettera en hel del med bensodiazepiner, samt prova att kombinera med andra preparat (Buspiron, neuroleptika, etc.). Som redan har påpekats har Sertralin överlag en mildare insättning än vissa andra SSRI/SNRI-preparat. En gång i tiden försökte jag sätta in Efexor och som jag minns det var insättningen så brutalt jobbig att jag var tvungen att avbryta innan insättningsperioden var över. Insättningen av Sertralinet och doshöjningen från 50 till 75 och slutligen 100 mg innebar väl en viss ökad ångest, men den var fortfarande hanterbar (hade Sobril+Stesolid+Imovane vid den här perioden, så jag antar att dessa tabletter gjorde sitt för att underlätta också). Men än idag är jag tveksam till om Sertralin verkligen är någonting som jag behöver eller om jag skulle klara mig lika bra (dåligt) utan den medicinen. Det vet jag ju inte förrän jag testar att sätta ut den.
Citera
2017-03-17, 17:48
Medlem
Det dåliga med dessa medicin verkar va att majoriteten inte blir hjälpta. 70% av alla som får ssri på en vårdcentral tycker inte det hjälper enligt ny undersökning. Jävligt jobbigt som människa att aldrig ha motivation eller glöd och intresse för nåt. Samma känsla att dammsuga, gå och skita eller gå på fest. Mental istid
Citera
2017-03-20, 18:03
Medlem
illbatting09s avatar
Har ätit Sertralin i över ett år, funkade väl ganska bra mot depression i samband med utmattning på jobbet. Å andra sidan ändrades hela min livssituation drastiskt då jag blev sjukskriven i några månader och sen lyckades fixa ett lugnt och trevligt jobb, så hur mycket som är pillrens förtjänst vet jag faktiskt inte.

Värre är det nu när jag ska sluta, har trappat ner från som högst 300 mg med fem-sex veckor på varje "steg". Har känts bra tills jag nu för fyra dagar sen slutat helt. Numera är varje morgon spännande då jag inte vet vad dagen ska bjuda på...
Mentalt är det framför allt att känslorna liksom ligger utanpå, jag är jättearg, jätteledsen eller jätteglad. Eller helt bedövat likgiltig såklart.

Fysiskt är jag yr, vinglig, illamående. Brain zaps såväl i huvudet som resten av kroppen, typ att hela kroppen pulserar kraftigt i princip hela tiden.
Räknar väl med att detta kommer att pågå i max en månad, är det någon som har liknande erfarenheter av detta och kan sätta nån slags tidsram?
Citera
2017-03-26, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illbatting09
Har ätit Sertralin i över ett år, funkade väl ganska bra mot depression i samband med utmattning på jobbet. Å andra sidan ändrades hela min livssituation drastiskt då jag blev sjukskriven i några månader och sen lyckades fixa ett lugnt och trevligt jobb, så hur mycket som är pillrens förtjänst vet jag faktiskt inte.

Värre är det nu när jag ska sluta, har trappat ner från som högst 300 mg med fem-sex veckor på varje "steg". Har känts bra tills jag nu för fyra dagar sen slutat helt. Numera är varje morgon spännande då jag inte vet vad dagen ska bjuda på...
Mentalt är det framför allt att känslorna liksom ligger utanpå, jag är jättearg, jätteledsen eller jätteglad. Eller helt bedövat likgiltig såklart.

Fysiskt är jag yr, vinglig, illamående. Brain zaps såväl i huvudet som resten av kroppen, typ att hela kroppen pulserar kraftigt i princip hela tiden.
Räknar väl med att detta kommer att pågå i max en månad, är det någon som har liknande erfarenheter av detta och kan sätta nån slags tidsram?
Antingen har du trappat ner försnabbt eller så behöver du medicinen fortfarande. Prata med en kunnig läkare i ämnet. Själv bytte jag från Ecitalopram till 50mg Sertralin för 3 veckor sedan och tycker väl att det är mörkt och deppigt fortfarande hela tiden. Inga biverkningar dock. Inga upp eller nergångar bara tungt. Några tips? Be om höjd dos ?
Citera
2017-03-26, 20:15
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illbatting09
Värre är det nu när jag ska sluta, har trappat ner från som högst 300 mg med fem-sex veckor på varje "steg".

Varför stod du på en så hög dos som 300 mg? Är inte 200 mg den rekommenderade maxdosen?

Angående dina symtom, så har jag inte upplevt dem själv, men en person som jag känner upplevde liknande symtom när h*n trappade ner för snabbt. Och då trappade h*n ändå ner från 100 mg. Så om du upplever jobbiga symtom, särskilt om du verkligen har legat på en så hög dos som 300 mg, är nog inte konstigt.
Citera
2017-03-26, 20:45
Medlem
Uppigens avatar
Jag har gått på 100mg sertralin i typ tre år men har nu börjat trappa ner på det sen i fredags. Ska ta 75mg i två veckor, sen 50mg i två, sen 25mg i två sen sluta helt. Vad bör jag veta, finns det något speciellt jag borde ha koll på? Har kontakt med läkare.
Citera
2017-03-26, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppigen
Jag har gått på 100mg sertralin i typ tre år men har nu börjat trappa ner på det sen i fredags. Ska ta 75mg i två veckor, sen 50mg i två, sen 25mg i två sen sluta helt. Vad bör jag veta, finns det något speciellt jag borde ha koll på? Har kontakt med läkare.
Läs bipacksedeln om nedtrappnings symtom och kontakta läkare om du känner några av dessa. Annars ska du nog inte grubbla för mycket på det
Citera
2017-03-26, 22:12
Medlem
Själv har jag inte känt några lyckokänslor på väldigt länge och det börjar bli jobbigt som fan. Kan någon rekommendera att höja till 100mg så det boostar lite? Jag försöker träna mentalt för att tänka positivt men det ger inga direkta känslor alls. Vad är nästa medicin om inte Sertralin hjälper?
Citera
2017-03-26, 22:15
Medlem
Hur lång tid ska man ge sertralinet? 4 veckor innan man märker skillnad eller 4 månader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in