Citat:
Ursprungligen postat av
SpecialAirService
Jag har tagit Sertralin 50mg i en vecka efter att jag tagit Ecitalopram en längre tid som inte hjälpte ett skit. Visst Sertralinet kanske tar bort en del ångest men jag känner mig som en jävla robot. Ingen motivation, ingen inspiration. Sexuell död. Väldigt osocial. När börjar Sertralin verka? Någon med erfarenhet? Hoppas på svar.
Det är väldigt få som blir hjälpta av en så låg dos som 50 mg - dom flesta behöver 100 mg och uppåt.
Sedan är en vecka på tok för kort - du bör ge det åtminstone 3-4 veckor, förmodligen på en stabil högre dos också.
M ao, du får ge det betydligt mer tid, överväg även att prata med din läkare om att höja dosen.
Jag personligen blev hjälpt mot depressiva tankar redan på 100 mg, MEN... mot ångest så tog det ca 150 mg innan jag blev bättre. Mot OCD så var dosen ännu lite högre, och helt bra blev det aldrig.
200(!) mg var den dos som krävdes för effekt på OCD-problem - dock, det bör nämnas att jag stod på Metylfenidat (concerta, ritalin, et c) samtidigt och Metylfenidat har alltid haft bieffekten att dom förvärra alla OCD-tendenser jag har, därmed så kanske det fungerat med en något lägre dos om jag inte stått på Metylfenidat.