2016-04-11, 19:05
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av furulund
Många skräckhistorier här om grymma biverkningar och utebliven effekt.

Ni som blev hjälpta av sertralinet, hur kändes det och hur länge dröjde det innan läkemedlet gav någon positiv effekt?
Första gången tog det nästan ett halvår innan den slutliga effekten slog in och den här gången har den fungerat tidvis och har gått på det i fem månader. Däremot beror mycket på doseringen, att man inte vet när man ska höja eller till hur mycket. Väldigt långsam medicin ändå.
Citera
2016-04-13, 23:04
Medlem
Hur har era sexliv påverkats av sertralinet?

På mig som på senare dar haft lite problem med förtidig utlösning (antagligen som följd av ångest/panikattackerna) så hjälper sertralinet avsevärt. Kan känna av och kontrollera när jag kommer mycket bättre nu. Ligger på låg dos (50mg/dag).

Ger ju en extra självförtroende boost att kunna köra slut på tjejen

Man blir ju lite rädd för att det kan bli värre efter ett tag, om man skulle tappa lusten/potensen helt. Förra gången jag gick på sertralin (6mån) så försvagades den "dämpande" effekten desto längre jag tog medicinen. Dock upplevde jag aldrig de där "in-ut-sprut" pinsamheterna medan jag knaprade.
Citera
2016-04-13, 23:21
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motabiol
Hur har era sexliv påverkats av sertralinet?

På mig som på senare dar haft lite problem med förtidig utlösning (antagligen som följd av ångest/panikattackerna) så hjälper sertralinet avsevärt. Kan känna av och kontrollera när jag kommer mycket bättre nu. Ligger på låg dos (50mg/dag).

Ger ju en extra självförtroende boost att kunna köra slut på tjejen

Man blir ju lite rädd för att det kan bli värre efter ett tag, om man skulle tappa lusten/potensen helt. Förra gången jag gick på sertralin (6mån) så försvagades den "dämpande" effekten desto längre jag tog medicinen. Dock upplevde jag aldrig de där "in-ut-sprut" pinsamheterna medan jag knaprade.

Du har inget att oroa dig för - du nämner ju till och med att du stått länge på den förut, så du vet ju vad som väntar.

Din upplevelse av dom sexuella effekterna är förresten ungefär likvärdiga med mina egna - upplevde det som väldigt svårt just i början (2-4 veckor), men sedan så kom det ner på en helt ok nivå, ibland var det till och med något positivt som synes.
Citera
2016-04-14, 21:48
Medlem
Ska börja med sertralin imorgon. Har social fobi och haft stora problem med utanförskap genom hela livet och diverse andra psykiska problem.

Det jag är mest rädd för är lustigt nog vad andra på jobb ska tycka om mig om jag helt plötsligt börjar öppna käften och faktiskt säga någonting. Men det är ju egentligen det jag innerst inne vill ska hända. Dvs att jag blir lite mer social. Det ska i alla fall bli ett spännande experiment det här.

Biverkningar i form av minskad sexlust osv skiter jag i eftersom jag ändå inte har ett sexliv just nu.

Jag har SÅ stora förhoppningar om att detta ska vara "the magic pill" som får det att rassla till för jag känner verkligen att jag inte får ut det jag vill ha av livet. Det kan ju i alla fall inte bli sämre så varför inte prova. Nu (imorgon) kör vi!
Citera
2016-04-23, 20:36
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ritt99
Ska börja med sertralin imorgon. Har social fobi och haft stora problem med utanförskap genom hela livet och diverse andra psykiska problem.

Det jag är mest rädd för är lustigt nog vad andra på jobb ska tycka om mig om jag helt plötsligt börjar öppna käften och faktiskt säga någonting. Men det är ju egentligen det jag innerst inne vill ska hända. Dvs att jag blir lite mer social. Det ska i alla fall bli ett spännande experiment det här.

Biverkningar i form av minskad sexlust osv skiter jag i eftersom jag ändå inte har ett sexliv just nu.

Jag har SÅ stora förhoppningar om att detta ska vara "the magic pill" som får det att rassla till för jag känner verkligen att jag inte får ut det jag vill ha av livet. Det kan ju i alla fall inte bli sämre så varför inte prova. Nu (imorgon) kör vi!

Känner igen mig. Har/haft social fobi och ångest sen 12års ålder. Självmedicinerat mycket med benso och alkohol. Avskyr ångesten och pressen i sociala situationer. Träffa läkaren förra veckan och fick lergigan utskrivet. Kan vara värt ett försök, men verkar inte göra någon nytta mer än att däcka mig. Läkarna har tidigare varit inne på ssri osv men har alltid sagt nej då jag läst så mycket hemskt om det, men börjar faktiskt överväga att påbörja något sådant.

Har f.ö sambo och hyffsat många bekanta m.m men det är ett sånt jävla stort handikapp i mitt liv.

Så funderar starkt på att kontakta läkaren till veckan då min ångest och depression återkommer med jämna mellanrum. Hoppas ssri och liknande kan vara nåt då bara bens är plåster på en mer djupgående skada. Ska ta kontakt med psykolog också nu då jag nästan dog förra ggn jag var såhär. Jag vill ha hjälp och är villig att göra vafan som helst nästan.
Citera
2016-04-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Läkarna har tidigare varit inne på ssri osv men har alltid sagt nej då jag läst så mycket hemskt om det, men börjar faktiskt överväga att påbörja något sådant.

Det tycker jag att du gör helt rätt i, det finns inget att förlora. Skulle det visa sig att medicinen inte fungerar är det bara att trampa ner och prova något annat. Det är dom som det inte har fungerat för som hörs mest, men SSRI preparat har verkligen förändrat livet till det bättre för många människor. Biverkningar och effekt är väldigt individuellt, jag har nu tagit seratilin i någon vecka och under den första veckan var jag möjligtvis tröttare och mer apatisk än vanligt men nu känner jag mig helt återställd.Hur stor effekten kommer att bli är det svårt att uttala sig om på så kort tid.
Citera
2016-04-23, 23:42
Medlem
Sourcreamchipsens avatar
Som nybörjare fungerade det bra. Bieffekter: stelnad i käke vid gäspningar, muntorrhet vid all fysisk aktivitet, konstig känsla i kroppen vid intag, darrningar/frysningar, lite illamående-känslor.

Nu 5 månader senare hade jag tänkt börja igen. Kommer inte gå. Inte värt bieffekterna. Känner mig väldigt konstig, lite frånvarande när jag tagit några. Vet att det inte försvinner direkt utan håller i flera veckor. Borde finnas bättre medicin.
Citera
2016-04-24, 08:02
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sourcreamchipsen
konstig känsla i kroppen vid intag
Ta medicinen på kvällen, sju åtta-tiden. Då slipper man många bieffekter under dagen.

Jag får restless legs av Sertralinet och tar däför även Sifrol för att motverka detta.
No pain no gain
Citera
2016-04-26, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Känner igen mig. Har/haft social fobi och ångest sen 12års ålder. Självmedicinerat mycket med benso och alkohol. Avskyr ångesten och pressen i sociala situationer. Träffa läkaren förra veckan och fick lergigan utskrivet. Kan vara värt ett försök, men verkar inte göra någon nytta mer än att däcka mig. Läkarna har tidigare varit inne på ssri osv men har alltid sagt nej då jag läst så mycket hemskt om det, men börjar faktiskt överväga att påbörja något sådant.

Har f.ö sambo och hyffsat många bekanta m.m men det är ett sånt jävla stort handikapp i mitt liv.

Så funderar starkt på att kontakta läkaren till veckan då min ångest och depression återkommer med jämna mellanrum. Hoppas ssri och liknande kan vara nåt då bara bens är plåster på en mer djupgående skada. Ska ta kontakt med psykolog också nu då jag nästan dog förra ggn jag var såhär. Jag vill ha hjälp och är villig att göra vafan som helst nästan.

Gör ett försök och prova. Funkar det ej så är det bara att sluta. För mig har det blivit lite bättre än så länge
Citera
2016-04-27, 22:53
Medlem
Stilnoctiouss avatar
Har haft problem med depression under lång tid. Svårt att sätta fingret på exakt när det blev ett problem men åtminstone fem-sex år. Har inte sökt hjälp för mina problem eftersom jag vant mig vid att det går över. Men de senaste 16 månaderna har det blivit allt värre och jag bestämde mig för att inte längre självmedicinera mig med alkohol eftersom det inte längre fungerar.

Fick Sertralin Mylan 50 mg utskrivet av min läkare. Har käkat det i tre dagar nu med en intial dos på 25 mg per dag första veckan. Ska gå över till 50 mg per dag efter en vecka.

Han var ganska tydlig med att påpeka att det kommer att komma biverkningar. Att det blir värre innan det blir bättre.

När kan jag räkna med att börja uppleva biverkningar? 25 mg är inte speciellt mycket - och finns det någon anledning till varför jag får en sån låg dos första veckan.

Anledningen till att jag undrar är att jag vill komma förbi biverkningsfasen så snabbt som möjligt. Vore jävligt surt att missa en eller ett par sommarmånader om det inte behövs.

Så vågar jag växla upp till 50 mg på en gång eller finns det någon vettig anledning till att han satte mig på en så låg dos första veckan?
Citera
2016-04-28, 05:37
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilnoctious
Så vågar jag växla upp till 50 mg på en gång eller finns det någon vettig anledning till att han satte mig på en så låg dos första veckan?

Kroppen och psyket behöver tid för att ställa om sig till medicineringen, så stressa inte.
Det går inte att fuska sig till en snabbare effekt.
Citera
2016-05-04, 17:58
Medlem
Stilnoctiouss avatar
Är det normalt att man börjar må sämre innan man mår bättre? Kommer knappt ur sängen längre och har noll aptit. Har inga självmordstankar eller något åt det hållet utan det är mera att känslan av meningslöshet blivit starkare och det enda jag ägnar mig åt är att ligga och glo på olika TV-serier.

Ska jag hålla ut och är det läge att avbryta och kanske byta preparat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in