2017-03-25, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det är tillverkarens rekommendationer, som naturligtvis är en partsinlaga. De vill ju att påsen ska ta slut så fort som möjligt så att de kan sälja fler påsar till oss lättlurade stackare som hungrar efter snabba resultat

3 dl Whey-80 är ca 110 gram pulver. Med ett proteininnehåll på 75 procent innebär det 0,75x110=82,5 gram protein. Om du äter tre mål mat om dagen så bör du utan problem få i dig lika mycket med maten, vilket ger ett dagsintag på minst 165 gram. Väger du 82,5 kg får du alltså i dig 2 gram protein per kilo kroppsvikt på det viset, vilket är onödigt mycket om du bara tränar lätt två gånger i veckan. Även om du tränade hårt skulle du knappast behöva så mycket.

Med nuvarande träningsdos behöver du nog inget tillskott alls, det protein du får i dig via maten räcker gott och väl.

Men jag äter bara flingor och mackor..
Fast du har en poäng hursomehelst.. jag väger 60 och tränar så lite och lätt så jag tror 0.5dl 3 ggr om dagen vore bättre och det kommer spara mycket pengar att hälften så liten dos.

eller vänta nu.. det kanske blir för lite? 1dl, 3ggr om dagen är ju än då rätt bra mängd med tanke på att jag får knappt någon protein ifrån vanlig "mat"... eller 0.75dl per måltid vore nog bäst av allt igentligen?
Senast redigerad av jumpernicke 2017-03-25 kl. 21:42.
Citera
2017-03-25, 21:46
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpernicke
Men jag äter bara flingor och mackor..
Fast du har en poäng hursomehelst.. jag väger 60 och tränar så lite och lätt så jag tror 0.5dl 3 ggr om dagen vore bättre och det kommer spara mycket pengar att hälften så liten dos.

eller vänta nu.. det kanske blir för lite? 1dl, 3ggr om dagen är ju än då rätt bra mängd med tanke på att jag får knappt någon protein ifrån vanlig "mat"... eller 0.75dl per måltid vore nog bäst av allt igentligen?

Som sagt, rekommendationerna är väl runt 0,8 gram. Och om du lever idag, så får du troligtvis i dig tillräckligt, eftersom protein är essentiellt för oss. Det behöver inte vara så komplicerat.
Citera
2017-03-28, 14:48
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Alltså protein används i muskeluppbyggnad, tränar du och har bra proteinintag så är det troligt att du ökar muskelmassan. Men detta har inget med tillskott i sig att göra, täcker du proteinbehovet via kosten så är tillskott inget magiskt.

Och vill du ändå lägga pengar på tillskott så rekommenderar jag, precis som ovan skrev, ett vassleprotein.

Har beställt Vassleprotein nu också, tack.
Citera
2017-03-29, 10:53
Medlem
Citat:
Som sagt, rekommendationerna är väl runt 0,8 gram. Och om du lever idag, så får du troligtvis i dig tillräckligt, eftersom protein är essentiellt för oss. Det behöver inte vara så komplicerat.

Att han lever är ju ett bra tecken på att han faktiskt fått i sig tillräckligt med protein. Klockren slutsats :P
Han får tänka på att allt man äter innehåller nästan protein. Många bäckar små gör att det i slutet av dagen kan bli en hel del.
Citera
2017-03-31, 20:46
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Vitamin b6

Vad bör jag tänka på vid intag av 25-50mg vitamin b6 varje kväll? Jag intar också zink 30mg och magnesium 400mg.

Vitamin b2 har jag hört. Hur stor dos?

Något annat man bör tänka på? Någon mineral? Annan vitamin?

Jag lider brist på vitamin b6 har jag kommit fram till.

Bizarra konstiga drömmar, dålig på att komma ihåg dessa.. Har zinksulfat och det smakade vatten. Så zma är nog välkommet hos mig.

Poor dream recall, stressful or bizarre dreams, or nightmares (low b6)

Excessive reactions to tranquilizers, barbiturates, alcohol, or other drugs, in which a little produces a powerful response (low vitamin B6)

Preferring not to eat breakfast, experiencing light nausea in the morning, or being prone to motion sickness (low vitamin B6)

Check På dom.
Senast redigerad av Choklad-Macka 2017-03-31 kl. 21:01.
Citera
2017-03-31, 21:00
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Choklad-Macka
Vitamin b6

Vad bör jag tänka på vid intag av 25-50mg vitamin b6 varje kväll? Jag intar också zink 30mg och magnesium 400mg.

Vitamin b2 har jag hört. Hur stor dos?

Något annat man bör tänka på? Någon mineral? Annan vitamin?

25-50 mg? Dagsbehovet enligt Livsmedelsverket ligger på 1.6 mg.

Zink ligger på 9 mg.

Magnesium 350 mg.

Varför överdosera vitaminer och mineraler? Har man inte brist, så finns ingen fördel med ytterligare intag.
Citera
2017-03-31, 21:17
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Citat:
25-50 mg? Dagsbehovet enligt Livsmedelsverket ligger på 1.6 mg.

Zink ligger på 9 mg.

Magnesium 350 mg.

Varför överdosera vitaminer och mineraler? Har man inte brist, så finns ingen fördel med ytterligare intag.

Se min edit
Citera
2017-03-31, 21:26
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Se min edit

Du skrev

Citat:
Jag lider brist på vitamin b6 har jag kommit fram till.

Dom symptomen kan bero på annat än just vitaminbrist. Dålig sömn, sämre aptit m.m kan ju vara i princip vad som helst.

Kolla upp det på vårdcentralen istället.
Citera
2017-04-01, 20:23
Medlem
Choklad-Mackas avatar
Citat:
Du skrev

Dom symptomen kan bero på annat än just vitaminbrist. Dålig sömn, sämre aptit m.m kan ju vara i princip vad som helst.

Kolla upp det på vårdcentralen istället.

Finns väll inga risker med bvitamin.
Citera
2017-04-01, 20:33
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Finns väll inga risker med bvitamin.

Finns inga fördelar för överdosering heller. Har du inte brist, så behövs inte mer än rekommenderat dagligt intag, finns ingen anledning överhuvudtaget att ta ytterligare.
Citera
2017-04-09, 22:14
Medlem
Tutlurs avatar
Jag styrketränar sedan länge och för några månader sedan så började experimentera med lite tillskott. I dagsläget äter jag - utöver kosten, dagligen: 1; liponsyra och krom (ALA) 2; "multivitamin" 3; Omega 3 4; Magnesium/kalcium.

Träningsdagar dricker jag innan/under passet en "häxa" bestående av EAA + snabba och långsamma kolhydrater + en klent blandad gainer efter passet.

Bör man ta ett uppehåll då och då med "kosttillskott", tänker främst på de jag äter dagligen överst i denna post. Finns det något att vinna på det?

Övriga synpunkter på mitt intag överlag?
Citera
2017-04-09, 22:50
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tutlur
Jag styrketränar sedan länge och för några månader sedan så började experimentera med lite tillskott. I dagsläget äter jag - utöver kosten, dagligen: 1; liponsyra och krom (ALA) 2; "multivitamin" 3; Omega 3 4; Magnesium/kalcium.

Träningsdagar dricker jag innan/under passet en "häxa" bestående av EAA + snabba och långsamma kolhydrater + en klent blandad gainer efter passet.

Bör man ta ett uppehåll då och då med "kosttillskott", tänker främst på de jag äter dagligen överst i denna post. Finns det något att vinna på det?

Övriga synpunkter på mitt intag överlag?

Nej, du behöver inte ta ett uppehåll. Nu vet jag inte hur din kost i övrigt ser ut, men med en normal blandad kost får man i sig det man behöver. Vitamin/mineralbrist är ovanligt. Tillskott av Omega-3 och övriga fettsyror kan ha sin plats om man inte äter t.ex lax ett par gånger i veckan.

Men ett uppehåll behöver du inte ta.
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-04-09 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in