2017-03-25, 17:07
Medlem
Ni som diskuterar vassle.. Enligt klistrade guiderna på detta forum är det ingen poäng med att skaffa vassleprotein nu när det finns EAA istället. Kaseinprotein o andra sidan är fortfarande bra att äta för det uppfyller en annan uppgift än vassle/EAA. Kaseinprotein äter man tillsammans med mat för att uppnå det dagliga intaget av protein medans EAA ska tas på tom mage innan och efter träning.

Men jag har en fråga, är det alltså så att hampaprotein är bättre än kaseinprotein om man äter det för uppnå dagliga protein intaget även om man inte tränar? Det står att hampaprotein innehåller omega fetter med så om man tar hampaprotein, så behövs det kanske inte tas några omega 3 tabletter dessutom?

Sen så undrar jag en till sak.. Det står att man ska blanda 30g hampaprotein per måltid och det är ju jätte mycket! Jag som väger bara 60kg.. då tar jag alltså 2 såna omgångar per dag.. för jag bör ju inta 2gr protein per kg, elller hur? Och det som shockar mig är hur snabbt en säck hampaprotein kommer ta slut.. jag kommer vara tvungen köpa en ny 500gr hampaprotein säck varje vecka ju!

Sen så fick jag inte någon bekräftelse innan.. finns det kaseinprotein att köpa på apotea.se eller inte? Kan inte hitta det men det kanske heter något som jag inte vet om? Det kanske inte heter exakt kaseinprotein? Whey protein är ju vassle protein så det är inte rätt sort iaf. Förvånad bara ifall kaseinprotein inte finns på apotea för det finns ju istortsätt vadsomhelst annars att köra dära.
Citera
2017-03-25, 18:08
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpernicke
Ni som diskuterar vassle.. Enligt klistrade guiderna på detta forum är det ingen poäng med att skaffa vassleprotein nu när det finns EAA istället. Kaseinprotein o andra sidan är fortfarande bra att äta för det uppfyller en annan uppgift än vassle/EAA. Kaseinprotein äter man tillsammans med mat för att uppnå det dagliga intaget av protein medans EAA ska tas på tom mage innan och efter träning.

Men jag har en fråga, är det alltså så att hampaprotein är bättre än kaseinprotein om man äter det för uppnå dagliga protein intaget även om man inte tränar? Det står att hampaprotein innehåller omega fetter med så om man tar hampaprotein, så behövs det kanske inte tas några omega 3 tabletter dessutom?

Sen så undrar jag en till sak.. Det står att man ska blanda 30g hampaprotein per måltid och det är ju jätte mycket! Jag som väger bara 60kg.. då tar jag alltså 2 såna omgångar per dag.. för jag bör ju inta 2gr protein per kg, elller hur? Och det som shockar mig är hur snabbt en säck hampaprotein kommer ta slut.. jag kommer vara tvungen köpa en ny 500gr hampaprotein säck varje vecka ju!

Sen så fick jag inte någon bekräftelse innan.. finns det kaseinprotein att köpa på apotea.se eller inte? Kan inte hitta det men det kanske heter något som jag inte vet om? Det kanske inte heter exakt kaseinprotein? Whey protein är ju vassle protein så det är inte rätt sort iaf. Förvånad bara ifall kaseinprotein inte finns på apotea för det finns ju istortsätt vadsomhelst annars att köra dära.

Vassle funkar lika bra att använda sig utav om man inte kommer upp i den mängden protein man behöver från mat. Det är billigt, gott och smidigt. På vilket sätt uppfyller kaseinet proteinbehovet annorlunda jämfört mot vassle tänkte du? Både kasein och vassle innehåller EAA. EAA är essentiella aminosyror och finns i olika mängder i protein, varav vassle/kasein har hög halt.

Tror du missförstått det hela.
Citera
2017-03-25, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vassle funkar lika bra att använda sig utav om man inte kommer upp i den mängden protein man behöver från mat. Det är billigt, gott och smidigt. På vilket sätt uppfyller kaseinet proteinbehovet annorlunda jämfört mot vassle tänkte du? Både kasein och vassle innehåller EAA. EAA är essentiella aminosyror och finns i olika mängder i protein, varav vassle/kasein har hög halt.

Tror du missförstått det hela.

Kanske har du rätt.. tittade igen i klistrade guiden och det står ju faktist bara detta:

Citat:
Man kan äta proteinpulver för två olika effekter.
a. Att få en akut förhöjd proteinsyntes
b. Att dryga ut det dagliga behovet av protein som står beskrivet ovan i punkt nummer 3

Olika proteinpulver lämpar sig olika bra för dessa två olika effekter. Vassleprotein(tex Whey-80) är ett bra exempel på ett proteinpulver som lämpar sig bra till effekt "a". Kaseinprotein är ett proteinpulver som lämpar sig bra till effekt "b". Alla proteinpulver kan användas till effekt "b".

Men vad tycker du om allt annat jag sa i förra inlägget då?
Citera
2017-03-25, 19:18
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ni som diskuterar vassle.. Enligt klistrade guiderna på detta forum är det ingen poäng med att skaffa vassleprotein nu när det finns EAA istället.
Lita inte på den informationen som står i trådstarten för respektive tråd. Den kring EAA baseras på en av hundratals studier inom näringslära och det är inte tillräckligt med underlag för att dra några slutsatser. Personligen skulle jag inte rekommendera någon att använda sig av aminosyror överhuvudtaget. Inte för att de nödvändigtvis är dåliga, men för att vassle redan uppfyller alla de funktioner som du vill uppnå med aminosyror - och är enklare att räkna med tillsammans med det övriga kostintaget. Dessutom mättar vassle bättre än såväl EAA som BCAA.
Citat:
Kaseinprotein o andra sidan är fortfarande bra att äta för det uppfyller en annan uppgift än vassle/EAA. Kaseinprotein äter man tillsammans med mat för att uppnå det dagliga intaget av protein medans EAA ska tas på tom mage innan och efter träning.
Går alldeles utmärkt att dricka vassle tillsammans med mat. Fördelen med vassle är att det ofta är bra mycket billigare än kasein. Dessutom mer drickbart, då kasein ofta är tjockare till konsistensen.
Citera
2017-03-25, 19:20
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Kanske har du rätt.. tittade igen i klistrade guiden och det står ju faktist bara detta:
Som sagt, informationen i de klistrade trådarna är bristfälliga och slutsatserna som presenteras i dem är användarens egna - inte det som forskare och andra kunniga inom området säger. Att de är klistrade beror inte på att informationen i dem är bra utan för att de har blivit de facto-samlingstrådar för respektive ämne.
Citera
2017-03-25, 19:30
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Men vad tycker du om allt annat jag sa i förra inlägget då?

Jag är inte så påläst vad gäller just hampaprotein. Äter du någorlunda normal kost får du säkert i dig tillräckligt med protein ändå, och om du fortfarande är osäker rekommenderar jag vassle, om du inte är t.ex vegan. Och det finns billigare och bättre sidor än just Apotea, bla gymgrossisten har whey-80 för 159 kr. Även Myprotein har bra pris och ofta kampanjer eller rabatter.
Citera
2017-03-25, 20:34
Medlem
Okej, ni har övertyger mig att vassle e bäst. Ska jag köpa omega 3 tabletter också?
Och bör jag inta 2gr/kg protein även om jag inte tränar så hårt.. jag kommer förhoppningsvis träna 2 ggr om veckan LÖST.. inte hård träning.. bara lätt.. bör jag äta mindre protein på dagar jag inte tränar och mer på dagar jag tränar? Hur mycket?
Citera
2017-03-25, 20:40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Okej, ni har övertyger mig att vassle e bäst. Ska jag köpa omega 3 tabletter också?
Och bör jag inta 2gr/kg protein även om jag inte tränar så hårt.. jag kommer förhoppningsvis träna 2 ggr om veckan LÖST.. inte hård träning.. bara lätt.. bör jag äta mindre protein på dagar jag inte tränar och mer på dagar jag tränar? Hur mycket?

Skulle inte påstå att något är just "bäst", men det går utmärkt att använda vassle som tillskott för att komma upp i mängden protein man behöver, om man nu vill det.

Det är inget måste att äta 2 gram protein per kg kroppsvikt. Det funkar med 0,8-1 gram också, och proteinmängden ska vara detsamma varje dag.

Om du behöver omega-3 eller inte beror på hur din kost i övrigt ser ut. Äter du t.ex lax ett par gånger i veckan så behövs det troligtvis inte. Så det beror på helt enkelt.
Citera
2017-03-25, 21:16
Medlem
Citat:
Skulle inte påstå att något är just "bäst", men det går utmärkt att använda vassle som tillskott för att komma upp i mängden protein man behöver, om man nu vill det.

Det är inget måste att äta 2 gram protein per kg kroppsvikt. Det funkar med 0,8-1 gram också, och proteinmängden ska vara detsamma varje dag.

Om du behöver omega-3 eller inte beror på hur din kost i övrigt ser ut. Äter du t.ex lax ett par gånger i veckan så behövs det troligtvis inte. Så det beror på helt enkelt.

Det står att man bör ta 1dl whey80 3 ggr om dagen.. hur många gram är det? Vill bara kunna räkna hur snabbt 1kg påse av whey80 tar slut..

Undrar också angående: http://www.gymgrossisten.com/only-one-60-tabletter

Det är typ 50% som skriver att dem fungerar helt okej och 50% som skriver dem blir jätte sjuka och ont av dem.. så.. wtf??
Senast redigerad av jumpernicke 2017-03-25 kl. 21:24.
Citera
2017-03-25, 21:25
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Det står att man bör ta 1dl whey80 3 ggr om dagen.. hur många gram är det? Vill bara kunna räkna hur snabbt 1kg påse av whey80 tar slut..

Det är inget måste att ta just tre gånger om dagen. En skopa brukar vara ca 25-30 gram protein.

Täcker du vitaminbehovet via kosten finns det ingen mening att ta tillskott. Vitaminbrist är ovanligt i sverige, och är man en frisk person som äter normalblandad kost får man i sig tillräckligt.
Citera
2017-03-25, 21:30
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Det är tillverkarens rekommendationer, som naturligtvis är en partsinlaga. De vill ju att påsen ska ta slut så fort som möjligt så att de kan sälja fler påsar till oss lättlurade stackare som hungrar efter snabba resultat

3 dl Whey-80 är ca 110 gram pulver. Med ett proteininnehåll på 75 procent innebär det 0,75x110=82,5 gram protein. Om du äter tre mål mat om dagen så bör du utan problem få i dig lika mycket med maten, vilket ger ett dagsintag på minst 165 gram. Väger du 82,5 kg får du alltså i dig 2 gram protein per kilo kroppsvikt på det viset, vilket är onödigt mycket om du bara tränar lätt två gånger i veckan. Även om du tränade hårt skulle du knappast behöva så mycket.

Med nuvarande träningsdos behöver du nog inget tillskott alls, det protein du får i dig via maten räcker gott och väl.
Senast redigerad av ingetbranick 2017-03-25 kl. 21:33.
Citera
2017-03-25, 21:34
Medlem
Citat:
Det är inget måste att ta just tre gånger om dagen. En skopa brukar vara ca 25-30 gram protein.

Täcker du vitaminbehovet via kosten finns det ingen mening att ta tillskott. Vitaminbrist är ovanligt i sverige, och är man en frisk person som äter normalblandad kost får man i sig tillräckligt.

Kanske räcker kosten för svenskar som får mat av sin mamma eller har råd att äta på resturang ja men jag äter bara mackor och flingor varje dag och det är allt..

Strunt i den dära vitamin frågan förresten.. jag köper multi vitamin ifrån apotea istället för dem har fri frakt.. så köper jag proteinet och omega3 ifrån gymgrossisten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in