Citat:
Ursprungligen postat av
Tutlur
Jag styrketränar sedan länge och för några månader sedan så började experimentera med lite tillskott. I dagsläget äter jag - utöver kosten, dagligen: 1; liponsyra och krom (ALA) 2; "multivitamin" 3; Omega 3 4; Magnesium/kalcium.
Träningsdagar dricker jag innan/under passet en "häxa" bestående av EAA + snabba och långsamma kolhydrater + en klent blandad gainer efter passet.
Bör man ta ett uppehåll då och då med "kosttillskott", tänker främst på de jag äter dagligen överst i denna post. Finns det något att vinna på det?
Övriga synpunkter på mitt intag överlag?
Varför dricker du överhuvudtaget snabba kolhydrater? Enda tillfället som det kan vara relevant är direkt efter ett hårt gympass (för att ladda på musklerna med glykogen), men jag vågar påstå att det är onödigt då också. Kör på med palatinose/isomaltulose istället, det är en bra, mycket långsam kolhydrat, som du kan äta/dricka i stora mängder. EAA/BCAA behövs inte i någon större utsträckning, om du kör på med bra protein och i tillräckliga mängder. Det är bättre att få i sig ett komplett protein än fria aminosyror (som rent tekniskt inte är protein).
Jag rekommenderar att du kör så här framöver:
1) Skippa omega-3 kapslarna, eller byt ut dem mot veganska sådana om ekonomin tillåter (de brukar vara lite dyrare, men innehåller inga miljögifter eftersom veganska omega-3 kapslar odlas i rena förhållanden).
2) Byt ut din källa av kolhydrater till palatinos, enda kolhydratskällan du behöver.
3) Byt ut alla dina proteinkällor till sojaprotein och/eller hampaprotein, helst både och (om du kör enbart hampaprotein, komplettera med lysintillskott).
4) Din fettkälla bör endast komma från skalade hampafrön, om det är möjligt.
Finns ingen anledning att äta vanlig mat, utöver att det är gott.