2017-03-16, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Nej, det tror jag inte. Det är verktyg vi använder för att förstå vår omvärld..
Ok, Jag anser att logik är världen. Logik är inget vi bara använder för att förstå, den är världen i sig självt.

Citat:
Syfte och mening är saker vi hittar på och applicerar på omvärlden. Tänk dig resten av universum, bortom jorden, ofärgat av människans uppfattningar. Saker som syfte och mening är svårhittade där.
Kanske, men inte logik.

Citat:
Om det finns någonting mer har jag inte observerat övertygande evidens för det.
Jag tror detta är det empiriska försöket att försöka förklara världen. Men världen är rationell och kan aldrig förklaras empiriskt(med utgångspunkt från våra sinnen). Världen måste förklaras med förnuftet inte genom sinnesupplevelser. Kausalitet är en rationell idé. En absolut, universell, ofalsifierbar idé. Och jag anser att den är i sig självt mening.
Citera
2017-03-16, 11:26
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Därför blir gud detsamma som människa eller gud = människa

i teeistens värld alltså, men normen gud har gjort att alla kan utnyttja det
Citera
2017-03-16, 11:32
Medlem
526s avatar
Citat:
Nej, det tror jag inte. Det är verktyg vi använder för att förstå vår omvärld.

Syfte och mening är saker vi hittar på och applicerar på omvärlden. Tänk dig resten av universum, bortom jorden, ofärgat av människans uppfattningar. Saker som syfte och mening är svårhittade där.

Jag kan inte se någon mening eller något syfte, nej. Om det finns så är det ingenting jag kan förstå eller bekräfta åtminstone.
Som jag ser det är det är livet ett fall av ökande komplexitet som resultat av energi tillfört till ett lokalt område. I det här fallet solen på Jorden. Om det finns någonting mer har jag inte observerat övertygande evidens för det.
Ursäkta att jag lägger mig i igen (jag är otrevlig av naturen)

Det fetmarkerade: Måste fråga: Hur tänker du med det? Kan du utveckla?
Citera
2017-03-16, 11:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Den stora frågan är egentligen: Kan logik existera utan medvetande. Kan syfte och mening existera utan medvetande.

Självklart kan det ställas frågor om logik som existentiellt verktyg, men den egentliga kärnfråga rör sig om kausalitet (som logikens essentiella underlag).

Och när denna dras in i religionsdebatten är det från den pådyvlande teismens håll vanligen i form av dom postulerade koncepterna "Intelligent Design" och/eller "Finetunings-argumentet" ... som båda borde vara slängd i papperskorgen numera.

Men för att återgå till logiken, så är det klart att denna är en medvetande-manifestation, vilket dock inte ledar till att kausalitet också är det.

Och denna typ av fokusering på medvetande har en new age-slagsida, den glider lätt över i tramset om "observer-created reality". Något som jag anser borde diskuteras grundligt och tydligt i ett epistemisk perspektiv (på lämplig tråd).
Citera
2017-03-16, 11:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om det finns någonting mer har jag inte observerat övertygande evidens för det.

Citat:
Jag tror detta är det empiriska försöket att försöka förklara världen.

Notera att "observation" inte nödvändigvis är synonymt med empiri.

Citat:
Kausalitet är en rationell idé. En absolut, universell, ofalsifierbar idé.

Ja, det är ju i såna spekulationer att new age'ismen om observer-created reality börjar att spöka.
Citera
2017-03-16, 11:48
Medlem
526s avatar
En fråga med syfte att försöka avgränsa en slags definition:

OM det hypotetiskt fanns ett medvetande i universum, att hela universum var ett enda medvetande, eller att medvetande och liv finns som naturkraft i hela kosmos.

Skulle detta medvetande i så fall kunna betecknas som Gud?
Senast redigerad av 526 2017-03-16 kl. 11:53.
Citera
2017-03-16, 11:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tänk dig resten av universum, bortom jorden, ofärgat av människans uppfattningar. Saker som syfte och mening är svårhittade där.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Måste fråga: Hur tänker du med det? Kan du utveckla?

Det kan väl inte vara så jädrans svårt att förstå. Den kosmiska verklighet är objektiv, inte en konsekvens av mänsklig observation, och det finns inga indikationer på att det i denna kosmiska objektiva verklighet är något predeterminerad syfte bortom dom kosmiska initial-villkoren.

Du försöker bara damma av argumenten från ignorance ("Intelligent Design" och/eller "Finetuning") ännu en gång.
Citera
2017-03-16, 11:55
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det kan väl inte vara så jädrans svårt att förstå. Den kosmiska verklighet är objektiv, inte en konsekvens av mänsklig observation, och det finns inga indikationer på att det i denna kosmiska objektiva verklighet är något predeterminerad syfte bortom dom kosmiska initial-villkoren.

Du försöker bara damma av argumenten från ignorance ("Intelligent Design" och/eller "Finetuning") ännu en gång.
Vem har sagt att det är en konsekvens av mänsklig observation?
Citera
2017-03-16, 11:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En fråga med syfte att försöka avgränsa en slags definition:

OM det hypotetiskt fanns ett medvetande i universum, att hela universum var ett enda medvetande, eller att medvetande och liv finns som naturkraft i hela kosmos.

Citat:
Skulle detta medvetande kunna betecknas som Gud?

Hypotetisk: Ja. Men det skulle vara en semantisk spekulation, som överlag ... och i onödan ... skulle leda till ytterligare spekulationer med ännu mindre soliditet.
Citera
2017-03-16, 11:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vem har sagt att det är en konsekvens av mänsklig observation?

Pseudo-"vetenskaparna" inom new age-flummets misstolkning av teoretisk fysik.
Citera
2017-03-16, 12:00
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hypotetisk: Ja.
Ok. Då har vi en definition av gud som skulle kunna mätas vetenskapligt
Citera
2017-03-16, 12:01
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ok, Jag anser att logik är världen. Logik är inget vi bara använder för att förstå, den är världen i sig självt.

Kanske, men inte logik.

Jag tror detta är det empiriska försöket att försöka förklara världen. Men världen är rationell och kan aldrig förklaras empiriskt(med utgångspunkt från våra sinnen). Världen måste förklaras med förnuftet inte genom sinnesupplevelser. Kausalitet är en rationell idé. En absolut, universell, ofalsifierbar idé. Och jag anser att den är i sig självt mening.
Precis, man kommer aldrig undan matematiska sinnet eftersom människan självt, så fort det möter världen iof som en mask men beräkningsförmågan är överväldigande övrtydlig, du ser inget nyfött (människa, inte blad eller fisk eller alg eller vete) inteellekt, att inte värdera. Nu är faktiskt värderingsförmåga samma som matte. Men, du vet också hur nutiden fungerar : marknad, det ska marknadsföras också och apropå att hitlerism är så på tapeten igen (kansk p.g.a turkiets laster) så fårjag säga att mannen hitler var, bland x antal till (ovanligt många btw) en "god" marknafsförare i termen duglig, gångbar och effektiv, marknadsförare , ja härförande för hur människoras-en skulle kunna hjälpa sig ur den hjälplöshet som H. tryckte så hårt på. med mkt goda vinstmarginalen åteftrvärlden och efterlivet för smartingarna som kör fundamentalistisk teokrati men är skickligar med sitt ursprungsspråk.

t.ec original gangsters OG , som turkarna svårt tvättar ur sin samhällskropp.. är id´bärande megafoner, men de är inte ensamma att sitta i skolbänkarna för att försöka fån nåt gjort, i den demokrati de ju alltid sagt sig vilja....... så viljan kan mycket, med viljekraften når man the spirit, vad man sedan gör är ju en ensak i individualismens rationalism. annars visar sjukvården hur det går till. var resurserna börjar och var de slutar, förstår du.

sjukvården/hälsa.. är liksom A och O, inte enbart skolan är nåt att ha för barnen och dem som skulle leda dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in