Citat:
Ursprungligen postat av
jeanclaudevandamme
Ok, Jag anser att logik är världen. Logik är inget vi bara använder för att förstå, den är världen i sig självt.
Kanske, men inte logik.
Jag tror detta är det empiriska försöket att försöka förklara världen. Men världen är rationell och kan aldrig förklaras empiriskt(med utgångspunkt från våra sinnen). Världen måste förklaras med förnuftet inte genom sinnesupplevelser. Kausalitet är en rationell idé. En absolut, universell, ofalsifierbar idé. Och jag anser att den är i sig självt mening.
Precis, man kommer aldrig undan matematiska sinnet eftersom människan självt, så fort det möter världen iof som en mask men beräkningsförmågan är överväldigande övrtydlig, du ser inget nyfött (människa, inte blad eller fisk eller alg eller vete) inteellekt, att inte värdera. Nu är faktiskt värderingsförmåga samma som matte. Men, du vet också hur nutiden fungerar : marknad, det ska marknadsföras också och apropå att hitlerism är så på tapeten igen (kansk p.g.a turkiets laster) så fårjag säga att mannen hitler var, bland x antal till (ovanligt många btw) en "god" marknafsförare i termen duglig, gångbar och effektiv, marknadsförare , ja härförande för hur människoras-en skulle kunna hjälpa sig ur den hjälplöshet som H. tryckte så hårt på. med mkt goda vinstmarginalen åteftrvärlden och efterlivet för smartingarna som kör fundamentalistisk teokrati men är skickligar med sitt ursprungsspråk.
t.ec original gangsters OG , som turkarna svårt tvättar ur sin samhällskropp.. är id´bärande megafoner, men de är inte ensamma att sitta i skolbänkarna för att försöka fån nåt gjort, i den demokrati de ju alltid sagt sig vilja....... så viljan kan mycket, med viljekraften når man the spirit, vad man sedan gör är ju en ensak i individualismens rationalism. annars visar sjukvården hur det går till. var resurserna börjar och var de slutar, förstår du.
sjukvården/hälsa.. är liksom A och O, inte enbart skolan är nåt att ha för barnen och dem som skulle leda dem.