2007-07-11, 14:11
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Gud finns inte tills motsatsen har bevisats vilket de troende naturligtvis ska göra.
Nej de troende skall inte bevisa att Gud finns. Efterssom det inte är meningen att det skall bevisas i denna värld.
Citera
2007-07-11, 17:40
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Nej de troende skall inte bevisa att Gud finns. Efterssom det inte är meningen att det skall bevisas i denna värld.

Ja det var ju en bra ursäkt
Citera
2007-07-11, 20:51
Medlem
Ekkis avatar
Jag har själv frågat den här frågan till en djupt troende person.
Fick svaret:

"Vi är människor och inte gudar. Gud är allmäktig och vet allting, det gör inte vi.
Vi har svårt, om inte omöjligt, att tänka oss en oändlighet. Vi är vana vid att allt har en början och ett slut. Vi vill veta var gud börjar och var han slutar men bibeln har redan besvarat på detta. Vi kan helt enkelt inte förstå vad gud är för att vi inte är allmäktiga och för att vi inte förstår oändlighet. Vi vill ha en människa på ett moln som tittar ner på oss, men gud är överallt. I allting. Vi är en del av honom."
Citera
2007-07-11, 21:59
Medlem
526s avatar
Citat:
Gud finns inte tills motsatsen har bevisats vilket de troende naturligtvis ska göra.

Empiriskt: Ja
Logiskt: Nej
Citera
2007-07-11, 22:15
Medlem
526s avatar
Jag vill inte vara bitchig, men den här tråden var inte menad att handla om gud existerar eller inte, utan om definitionen av själva gudsbegreppet.

Exempel på definitionsfrågor:

Är gud så som det ordagrant beskrivs i bibeln?

Är gud den som skapat universum eller finns det "undergudar" tex andra livsformer som lyckats producera universum?

Om gud skulle uppenbara sig? Hur skulle vetenskapen då beskriva Det?

Har kyrkan patent på gud?
Citera
2007-07-11, 23:05
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Ja det var ju en bra ursäkt
Saliga är det som tror utan att ha sett sa Jesus. Det är väl detta en "sann" tro handlar om. Dessutom går stridsfrågan ut på att människan klarar sig utan Gud (vilket vi inte gör). Då skulle ju en bevisad Gud förstöra stridsfrågan.
Citera
2007-07-11, 23:08
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag vill inte vara bitchig, men den här tråden var inte menad att handla om gud existerar eller inte, utan om definitionen av själva gudsbegreppet.

Exempel på definitionsfrågor:

Är gud så som det ordagrant beskrivs i bibeln?

Är gud den som skapat universum eller finns det "undergudar" tex andra livsformer som lyckats producera universum?

Om gud skulle uppenbara sig? Hur skulle vetenskapen då beskriva Det?

Har kyrkan patent på gud?
Enligt Mormons bok och lära finns olika Gudar för olika Universum. En teori jag i nuläge förkastar. Jag tror inte Gud är som han ordagrant beskrivs i Bibeln p.g.a människans instickningar och tolkningar i det Bibliska skrifterna i kombination med det uppenbarade Guds ordet.

Min Gud är alltid hjälpande barmhärtig allsmäktig och har stor tolerans för Religionsval om man försöker leva ett bra liv. Kyrkorna tror jag vill begränsa Gud till ett visst samfunds uppfattning. Jag tror man på egen hand skall skapa en personlig uppfattning om Gud istället utifrån de skrifter som finns.
Citera
2007-07-12, 01:23
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viveqa
Jag menar att det ar lika ovetenskapligt att saga att gud inte finns
som att gud finns.

Nej det är det inte. Hur tänker du då?
Citera
2007-07-12, 01:29
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:

...eftersom vi icke troende självklart inte orka lägga meningslös tid på det. Men visst om du säger att Gud inte ska bevisas o.s.v så verkar du ju säga detta eftersom att du faktiskt förstår att han inte kan bevisas, eller? Du gör det bara simpelt för dig. Det finns ingen Gud lika lite som det finns rosa elefanter med 400 meter långa snablar svävandes i luften lite här och var tills motsatsen har bevisats. Punkt.
Citera
2007-07-12, 01:31
Medlem
Billows avatar
Citat:
...eftersom vi icke troende självklart inte orka lägga meningslös tid på det. Men visst om du säger att Gud inte ska bevisas o.s.v så verkar du ju säga detta eftersom att du faktiskt förstår att han inte kan bevisas, eller? Du gör det bara simpelt för dig. Det finns ingen Gud lika lite som det finns rosa elefanter med 400 meter långa snablar svävandes i luften lite här och var tills motsatsen har bevisats. Punkt.
Valet är ditt. Tänk istället -Kan Gud finnas kan jag ha fel ?? Vad är då bäst.. Att tro och vinna eller inte tro och förlora. Du kan bara vinna något med säkerhet i ett liv i tro
Citera
2007-07-12, 01:35
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Att tro och vinna eller inte tro och förlora.

Utveckla.
Citera
2007-07-12, 02:23
Medlem
526s avatar
Citat:

Ingen har påstått att gud är fysiskt verifierbar med dagens vetenskap och teknik. Du resonerar som en femåring.
Däremot är det massor som tycker det är logiskt är det finns en gud.

Vilken är din bild av gud? Vore intressant att veta. Även fast du inte tror på dess existens, måste du väl ändå ha en uppfattning om VAD det är som menas. Eller...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in