Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Så om jag förstår dig rätt, identiskt med ett naturalistiskt synsätt på universum förutom att du menar att någon sorts prime mover finns? En som inympar allt med mening, att det finns ett syfte med allt och allt är styrt med avsikt snarare än bara otänkande naturliga processer men inte en personlig gud som bryr sig om vad en man gör med sin penis?
Ja nått sånt. Det är riktigt bra och intressanta frågor. Jag skall försöka förklara min tes:
Jag har fått förklarat för mig att för att det skall kunna finnas syfte och mening behövs någon slags medvetenhet. Då bara medvetna varelser verkar kunna se syfte och mening med saker och ting. Vi har medvetande. Evolutionen har utvecklat oss att se mening i saker och ting, hur kan det vara möjligt? Varför har vi den förmågan, om än bristfällig, om det faktiskt inte skulle vara så att det finns en mening med saker och ting?
Är inte evolutionen och livsviljan i sig ett syfte. Det är den logik som finns inbunden i universum som gör att evolutionen hela tiden utvecklas, att vi lever, och att vi utvecklas. Utan logik skulle inte evolutionen fungera. Evolutionen om än grym och skoningslös, är en logisk process.
Jag tänker att i Bigbang fanns potentialen för allt som har existerat, existerar och kommer existera. En inneboende/transcendent logik. En liknelse: Ett frö som växer till ett fullvuxet träd. Detta frö skulle aldrig kunna bli ett träd om det inte fanns en inneboende ordning, en logik, eller möjligen vilja. Samma logik har ett syfte att förverkliga potentialen i BigBang.
Otänkande naturliga processer, ser jag som logiska processer. Logik är en slags ordning. Nån slags lag, som binder samman och får allt att fungera. Jag vet inte om logik kan vara otänkande.
Så om man återgår till vad jag skrev tidigare:
Evolutionen har utvecklat oss att se mening i saker och ting, hur kan det vara möjligt? Varför har vi den förmågan, om än bristfällig, om det faktiskt inte skulle vara så att det finns en mening med saker och ting? Kom ihåg att evolutionen är en process, och vi är en del i denna process, och vi(liv, inte nödvändigtvis människan) är inte på långa vägar färdigutvecklade. Potentialen i Bigbang har inte förverkligats. Ändå har vi människor medvetande och kan se mening med livet. Tänk vad evolutionen och människans utveckling skulle kunna ge, om vi överlever bara 100 000 år till. Allt vi gör nu skulle te sig patetiskt och efterblivet, vi skulle ha en mycket klarare bild av universum och meningen med livet, kanske skulle vi vara hypermedvetna varelser.
På samma sätt som stenåldersmänniskor skulle se oss som Gudar, skulle den framtida människan vara gudalik för oss. Om vi bara överlever kommer vi(eller någon annan livsform) med hjälp av logik kunna förstå och ge mening till allt. Tillslut blir vi Gudar. När Bigbang nått sin fulla potential, när potentialen förverkligats, har liv(levande varelser) nått perfekt medvetande, alla frågor har lösts, allt har fått mening, syftet har klarlagts. Då har liv perfekterats. Universum perfekterats. Liv har uppnått sin fulla potential och blivit Gud, med perfekt medvetande. Efter det återstår bara en ny Bigbang.
Kanske lite läskig framtidsvision. En del anser kanske att det finns logiska kullerbyttor i resonemanget, eller mycket flummande. Jag anser nog att det inte gör det.