2017-03-14, 17:26
Medlem
PsychoChillers avatar
Såg att Sopranos tillgångar diskuterades ett par sidor bakåt och dom man får se är ju ärligt talat inte så imponerande: ett fint hus i ett fint kvarter, ett par båtar, andelar i små affärsrörelser. Och Tonys jävla fågelmat. Jag har säkert glömt något och hur mycket dom har på olika bankkonton framkommer väl aldrig, men jag har svårt att se att familjen Soprano har klättrat högre på samhällsstegen än till övre medelklass. Inte direkt något att skryta om på en släktträff i Italien. Många av bossarna i Kampanien, Kalabrien och Sicilien är euromiljardärer. Tony gömmer sin "förmögenhet" bland fågelmat och har stenkoll på varje cent däri.

Därför förstår jag inte varför en boss i Camorran ger sin bästa gubbe, Furio, till Tony i en deal som Tony behöver så mycket mer än henne? Jag måste ha glömt någon viktig detalj ur Commendatori.
Citera
2017-03-14, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag har säkert glömt något och hur mycket dom har på olika bankkonton framkommer väl aldrig, men jag har svårt att se att familjen Soprano har klättrat högre på samhällsstegen än till övre medelklass.

Det framgår av ett samtal med Dr Melfi i säsong 6 att Tony är multimiljonär.
Citera
2017-03-14, 19:33
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:

Silvio återhämtade sig och lämnade sedan gangsterlivet för att följa sin livslånga dröm om att kunna livnära sig på sin musik. Det gick bättre än han vågade hoppas och han är nu en framstående medlem i E Street Band. Han är fortfarande gift med samma kvinna.

Nej sån tur hade han inte, han åkte dit, tjallade och fick vittnesskydd i Norge.
Citera
2017-03-14, 19:34
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dst
Det framgår av ett samtal med Dr Melfi i säsong 6 att Tony är multimiljonär.

Se där, börjar bli dags att se om serien igen känner jag, det där minns jag inte alls.
Citera
2017-03-14, 20:52
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
Såg att Sopranos tillgångar diskuterades ett par sidor bakåt och dom man får se är ju ärligt talat inte så imponerande: ett fint hus i ett fint kvarter, ett par båtar, andelar i små affärsrörelser. Och Tonys jävla fågelmat. Jag har säkert glömt något och hur mycket dom har på olika bankkonton framkommer väl aldrig, men jag har svårt att se att familjen Soprano har klättrat högre på samhällsstegen än till övre medelklass. Inte direkt något att skryta om på en släktträff i Italien. Många av bossarna i Kampanien, Kalabrien och Sicilien är euromiljardärer. Tony gömmer sin "förmögenhet" bland fågelmat och har stenkoll på varje cent däri.

Därför förstår jag inte varför en boss i Camorran ger sin bästa gubbe, Furio, till Tony i en deal som Tony behöver så mycket mer än henne? Jag måste ha glömt någon viktig detalj ur Commendatori.

Från IMDB:

The writers carefully researched the ways in which mobsters controlled and laundered their money in order to make Tony Soprano as realistic as possible, and they employed New York assistant district attorney Dan Castleman to advise them on this issue. When Castleman was asked how much they had decided Tony would realistically be worth, he stated that it was roughly 5 or 6 million dollars - an amount that fluctuated, of course, because of Tony's substantial gambling problem.

Johhny Sack var väl värd runt fem miljoner dollar efter att FBI undersökt hans tillgångar, värderat hus, bilar, affärsrörelser osv. Sen kanske dom inte räknade med undangömda kontanter.
Citera
2017-03-14, 21:08
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:

Betänk att Di Meo-familjen ("Sopranos") är förvisso mycket mer framgångsrik än dess verkliga förlaga "DeCavalcante-familjen/New Jersey Mob) men det är fortfarande New Jersey, som är mestadels småstad och landsbygd. Seriens Tony Soprano är mycket mer rik än bossen över den maffia som fanns på riktigt i New Jersey.

Det är ju själva grejen, att Sopranos handlar om en maffiafamilj som är rätt liten och som rör sig i villakvarter och annat. Hade man velat göra en serie om en New York-familj så hade de naturligtvis varit mycket rikare men då hade serien varit rätt mycket mer annorlunda. Det hade också varit rätt orealistiskt att göra Tony Soprano ännu mer rik med tanke på att det ändå handlade om New Jersey - ett ställe som de flesta amerikaner vet är lite "bonnigt".

Se dokumentären om de riktiga Sopranos (DeCavalcante): https://www.youtube.com/watch?v=bMeTfZqH2R0 (Extra guld i dokumentären när man hör dem prata i telefonavlyssning om hur de fattar att Sopranos är baserat på dem. )

Att Annalisa (som i realiteten styrde italienska maffiafamiljen) gick med på att skicka sin kusin Furio kan ha massa anledningar som vi inte vet om. Hon kanske var orolig att han skulle försöka manövrera ut henne? Han kanske ville komma bort? Kan finnas massa bakomliggande skäl. Annalisa, spelad av Sofia Milos, är för övrigt sjukt vacker!
Senast redigerad av Fnissturken 2017-03-14 kl. 21:17.
Citera
2017-03-14, 21:53
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Betänk att Di Meo-familjen ("Sopranos") är förvisso mycket mer framgångsrik än dess verkliga förlaga "DeCavalcante-familjen/New Jersey Mob) men det är fortfarande New Jersey, som är mestadels småstad och landsbygd. Seriens Tony Soprano är mycket mer rik än bossen över den maffia som fanns på riktigt i New Jersey.

Det är ju själva grejen, att Sopranos handlar om en maffiafamilj som är rätt liten och som rör sig i villakvarter och annat. Hade man velat göra en serie om en New York-familj så hade de naturligtvis varit mycket rikare men då hade serien varit rätt mycket mer annorlunda. Det hade också varit rätt orealistiskt att göra Tony Soprano ännu mer rik med tanke på att det ändå handlade om New Jersey - ett ställe som de flesta amerikaner vet är lite "bonnigt".

Se dokumentären om de riktiga Sopranos (DeCavalcante): https://www.youtube.com/watch?v=bMeTfZqH2R0 (Extra guld i dokumentären när man hör dem prata i telefonavlyssning om hur de fattar att Sopranos är baserat på dem. )

Att Annalisa (som i realiteten styrde italienska maffiafamiljen) gick med på att skicka sin kusin Furio kan ha massa anledningar som vi inte vet om. Hon kanske var orolig att han skulle försöka manövrera ut henne? Han kanske ville komma bort? Kan finnas massa bakomliggande skäl. Annalisa, spelad av Sofia Milos, är för övrigt sjukt vacker!

Att Di Meo-familjen omsätter stålars är ju självklart med tanke på alla byggprojekt, markköp, vadslagningshålor och allt annat dom har fingrarna i. FBI vill ju åt dom av en anledning.
Vad jag undrade var om Tony och hans familj egentligen är rikare än en ägare av ett framgångsrikt lagligt lokalt företag.
För jag kan förstå att man väljer att utsätta sig för stressen som kommer med att vara maffiaboss om du kan lägga dig och sova med vetskapen om att du äger land, bostäder, företag, sportlag, köpcenter, hotell och industrier värda miljarder euro. Det är ditt.
Men att leva som Tony Soprano för kunna bo granne med en läkare och äga ett par båtar låter ju inte värt det. Men nu blev jag ju påmind om att han har miljoner undanstoppade.

Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki
Från IMDB:

The writers carefully researched the ways in which mobsters controlled and laundered their money in order to make Tony Soprano as realistic as possible, and they employed New York assistant district attorney Dan Castleman to advise them on this issue. When Castleman was asked how much they had decided Tony would realistically be worth, he stated that it was roughly 5 or 6 million dollars - an amount that fluctuated, of course, because of Tony's substantial gambling problem.

Johhny Sack var väl värd runt fem miljoner dollar efter att FBI undersökt hans tillgångar, värderat hus, bilar, affärsrörelser osv. Sen kanske dom inte räknade med undangömda kontanter.

Så lite för att ha FBI nosade i röven 24/7 och riskera livstid? Att dom inte ger sig in i heroinbranschen?
Senast redigerad av PsychoChiller 2017-03-14 kl. 21:58.
Citera
2017-03-14, 22:01
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Vad jag undrade var om Tony och hans familj egentligen är rikare än en ägare av ett framgångsrikt lagligt lokalt företag.
För jag kan förstå att man väljer att utsätta sig för stressen som kommer med att vara maffiaboss om du kan lägga dig och sova med vetskapen om att du äger land, bostäder, företag, sportlag, köpcenter, hotell och industrier värda miljarder euro. Det är ditt.
Men att leva som Tony Soprano för kunna bo granne med en läkare och äga ett par båtar låter ju inte värt det. Men nu blev jag ju påmind om att han har miljoner undanstoppade.
Vad är alternativet då? Tony hade aldrig kunnat tjäna de pengarna lagligt, han hade inget läshuvud (hoppade av universitetet efter en termin). Den riktiga bossen av maffiafamiljen i New Jersey, Vincent Palermo ("Vinnie Ocean"), tjänade mindre pengar än Tony Soprano och han tyckte uppenbarligen att det var värt det.
Citera
2017-03-14, 22:17
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Vad är alternativet då? Tony hade aldrig kunnat tjäna de pengarna lagligt, han hade inget läshuvud (hoppade av universitetet efter en termin). Den riktiga bossen av maffiafamiljen i New Jersey, Vincent Palermo ("Vinnie Ocean"), tjänade mindre pengar än Tony Soprano och han tyckte uppenbarligen att det var värt det.

Melfi insåg ju till slut att Tony utnyttjade henne för att bli en bättre boss, allt han tänker på är att utnyttja andra för att sko sig själv. Kriminell från topp till tå. Så alternativet är väl att börja med grövre brottslighet som ger större avkastning. Vilket han också gjorde så länge serien fortgick.
Citera
2017-03-15, 00:50
Medlem
Citat:
Seriens Tony Soprano är mycket mer rik än bossen över den maffia som fanns på riktigt i New Jersey.

DeCavalcante-familjen finns fortfarande.
Citera
2017-03-15, 00:56
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dst
DeCavalcante-familjen finns fortfarande.
Jovisst, men inte i det skicket som den var i då Sopranos spelades in och sändes. Efter det stora nedslaget av FBI på familjen så blev enormt många state witnesses, till och med Vinnie Ocean själv. Att familjen är oerhört svag och totalt förändrad idag är lätt att förstå med tanke på att Vinnie Ocean lever helt öppet i Texas idag och driver flera företag utan att ha blivit dödad trots sitt förräderi och vittnesmål för FBI.
Citera
2017-03-15, 09:29
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Jag har tänkt samma sak. I s. 2, när Tony är i Neapel och säger att han vill ha med sig Furio till New Jersey, så reagerar Annalisa väldigt negativt. Sedan så ger Tony henne någon dålig deal i form av en väldigt liten prissänkning på bilarna och hon går med på det. Att Tony tjänar på att få med sig Furio till staterna är ju uppenbart, men frågan är vad Annalisa, den neapolitanska maffian och Furio tjänade på det i det långa loppet. Furio får ju liksom till en början knega i köket på Vesuvio för att få sitt green card och till en början, så verkar han ha en väldigt naiv och blåögd bild av USA som något sorts förlovat land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in