Citat:
Ursprungligen postat av
GormDenGamle
Hur vet du att Sopranos r overkligt och verdriven underhllning?
The Wire r bra. Missfrst mig inte. Men den blir lite dryg ibland. Och de hoppar fr mycket. Dessutom kunde de ha kortat ned det lite.
Kan hlla angende om The Wire, den har sina dalar och toppar ven om den i stort r i toppklass. Att The Sopranos skulle vara orimligt orealistiskt fr att det kan mrdas t hger och vnster utan vidare konsekvenser kper jag inte. Konsekvenserna existerar och de appliceras men i och med en skiftande undre vrld dr yngre kommer och gr medan ldre bestr, tills motsatsen sker, hinner mnga av karaktrerna frlora livet innan de fr mta sitt de och det ser jag inte som orealistiskt. Jag ser det heller inte som orimligt att en statsapparat som FBI, eller fr den del den lokala frmgan, ofta arbetar i byrkratisk motvind och drfr lngsamt och ineffektivt. Det r bara att se till verkliga vlknda fall av samma typ fr att frst hur komplicerad en sdan operation kan vara. FBI:s gruppledare, Dwight Harris, var mer av en
slow and steady-typ vilket givetvis d skildras i deras metoder.
Sedan kper jag inte beskrivningen av att karaktrerna skulle vara platta genom att de inte utvecklas. En del karaktrer frblir desamma, precis som riktiga mnniskor i verkligheten. Att pst att de frmsta karaktrerna som; Tony, Christopher, Junior, A.J., Janice, Carmela, Dr. Melfi, Adriana, Paulie eller Johnny Sacks inte utvecklas eller r en statisk karaktr fr mig att undra om man verkligen var vaken under seriens gng eller bara har dligt minne. En del karaktrer r mindre detaljrika just fr att ge tid t huvudkaraktrerna, inte trtta ut tittaren med meningslsa detaljer samt fr att terspegla verkligheten; i den har somliga, eller de allra flesta, en mindre roll i ditt liv. Att inte alla karaktrer r super-skrikiga terspeglar inget annat n realism.
The Wire har definitivt solida karaktrer, setting och riktigt bra story som fljts frn start till slut ett par gnger. Att serien inte r lngre n den r, trots mina sikter kring den, fredrar jag. Men de ssongsbaserade skiftningarna mellan gatan, polisen och politiken var ngot av ett alternativt experiment och just under politik-ssongen upplevde jag ett avstannande av uppbyggnaden som jag nmnde innan.
Att jmfra The Wire med The Sopranos rakt av eller i stort grs inte korrekt, mjligen att man kan g in p smdetaljer och hitta fr- och nackdelar att diskutera frn bda verken. Dremot str en sak klart och det r The Sopranos uppbyggnad. I den klassiska uppdelningen god mot ond faller The Wire ganska klassiskt och det r bde rimligt och rent utsagt vntat att de flesta tittarna identifierade sig med samt anslt sig till den goda sidan. S var inte fallet med The Sopranos dr vanliga tittare, utan ngon koppling till varken den amerikansk-italienska eller italienska kulturen och inte minst till olagligheter eller maffia-kulturen, nstan slogs av ett psykologiskt tillstnd nr de knslosamt frstod, hll med eller rakt av hejade p en kallblodig maffialedare styrd av en mngd diagnoser; ngon lngt bort ifrn underhllningens standardiserade mtt p hur en huvudkaraktr br vara.