Citat:
Ursprungligen postat av
FromAnotherPlace
Ja, slutscenen är mästerlig och har helt klart en särskild plats i TV-historien. Tio år sedan sista avsnittet sändes. Vad tiden går snabbt. Man förstår ju vad som hände med Tony när han såg Meadow komma in och allting svartnar, men resten kan man bara föreställa sig. Hur familjen reagerade. Efterverkningarna. En annan lös tråd är ju att Silvio ligger i koma och man får aldrig veta om han överlevde eller vad som hände med honom. Jag förstår ju att det aldrig kommer att bli av, men man hade nästan önskat sig en liten miniserie på typ 6 avsnitt, bara en kort fortsättning för att få en uppdatering om vad som hände med resten av karaktärerna sedan. Men det skulle nog förstöra det mästerliga i slutscenen.
Angående din sista mening: det är klart att mitt hjärta skriker JA JA JA om jag tänker på en fortsättning på Sopranos, men bara för en sekund. En serie kan inte sluta bättre än The Sopranos gjorde och det måste få vara bra så. Inget annat än ett perfekt slut är värdigt en så komplett serie.
Om jag får fantisera fritt om familjen och Silvio så tror jag så här:
AJ, den känsliga, gick obotligt sönder den dagen han såg sin far bli skjuten och fick tvätta ansiktet rent från Tonys hjärnsubstans. Vi snackar insomnia, mardrömmar när han lyckats somna, PTSD, tunga droger och tvångstankar.
Carmela visste bättre än att förlita sig på Tonys andra familj för ekonomiskt stöd, så hon tömde alla konton, sålde pick och pack och flyttade till Italien. Kanske sökte hon upp Furio.
Meadow, pappas flicka, och den av syskonen Soprano som hade följt i faderns fotspår ända till toppen om hon hade fötts som pojke, blev en framgångsrik advokat med ett kyligt yttre som dolde hennes brinnande hämndbegär, och bidade sin tid. När hon via sitt yrke skaffat sig tillräckligt med information och lämpliga kontakter hämnades hon på mannen som beställde mordet på hennes far (förmodligen PP). Hon var närvarande när hämnden utmättes.
Silvio återhämtade sig och lämnade sedan gangsterlivet för att följa sin livslånga dröm om att kunna livnära sig på sin musik. Det gick bättre än han vågade hoppas och han är nu en framstående medlem i E Street Band. Han är fortfarande gift med samma kvinna.