Citat:
Ursprungligen postat av
PsychoChiller
Såg att Sopranos tillgångar diskuterades ett par sidor bakåt och dom man får se är ju ärligt talat inte så imponerande: ett fint hus i ett fint kvarter, ett par båtar, andelar i små affärsrörelser. Och Tonys jävla fågelmat. Jag har säkert glömt något och hur mycket dom har på olika bankkonton framkommer väl aldrig, men jag har svårt att se att familjen Soprano har klättrat högre på samhällsstegen än till övre medelklass. Inte direkt något att skryta om på en släktträff i Italien. Många av bossarna i Kampanien, Kalabrien och Sicilien är euromiljardärer. Tony gömmer sin "förmögenhet" bland fågelmat och har stenkoll på varje cent däri.
Därför förstår jag inte varför en boss i Camorran ger sin bästa gubbe, Furio, till Tony i en deal som Tony behöver så mycket mer än henne? Jag måste ha glömt någon viktig detalj ur Commendatori.
Betänk att Di Meo-familjen ("Sopranos") är förvisso mycket mer framgångsrik än dess verkliga förlaga "DeCavalcante-familjen/New Jersey Mob) men det är fortfarande New Jersey, som är mestadels småstad och landsbygd. Seriens Tony Soprano är mycket mer rik än bossen över den maffia som fanns på riktigt i New Jersey.
Det är ju själva grejen, att Sopranos handlar om en maffiafamilj som är rätt liten och som rör sig i villakvarter och annat. Hade man velat göra en serie om en New York-familj så hade de naturligtvis varit mycket rikare men då hade serien varit rätt mycket mer annorlunda. Det hade också varit rätt orealistiskt att göra Tony Soprano ännu mer rik med tanke på att det ändå handlade om New Jersey - ett ställe som de flesta amerikaner vet är lite "bonnigt".
Se dokumentären om de riktiga Sopranos (DeCavalcante):
https://www.youtube.com/watch?v=bMeTfZqH2R0 (Extra guld i dokumentären när man hör dem prata i telefonavlyssning om hur de fattar att Sopranos är baserat på dem.

)
Att Annalisa (som i realiteten styrde italienska maffiafamiljen) gick med på att skicka sin kusin Furio kan ha massa anledningar som vi inte vet om. Hon kanske var orolig att han skulle försöka manövrera ut henne? Han kanske ville komma bort? Kan finnas massa bakomliggande skäl. Annalisa, spelad av
Sofia Milos, är för övrigt sjukt vacker!