2016-12-05, 20:04
Medlem
Avhuggethuvuds avatar
Jag har kommit in på en kandidatprogram utomlands, Computer Science. Mitt mål är att bli webbutvecklare och jobba som frilansare. Är detta rätt val? Hade tänkt studera i Sverige, men mina betyg är för låga, tog studenten 6 år sedan. Gjorde HP och fick 0,8....
Tänk att jag måste ta ett CSN lån cirka en halv miljon så vill gärna vara 100% säker när jag väl accepterar.
Citera
2016-12-09, 22:56
Medlem
SoulAmazins avatar
På SUs hemsida står det såhär:

Variant 3:
"Du som redan har minst 30 hp från tidigare studier kan tillgodoräkna dem som biämne. Då kan du ta ut en kandidatexamen redan efter höstterminen år 3."

Har jag uppfattat det rätt, att ifall man t.ex. har en tidigare examen så kan man, om man vill, göra klart utbildningen på 2 ½ år?
Citera
2016-12-11, 13:15
Medlem
Funderar på att studera systemvetenskap, vilka skolor ger den bästa utbildningen inom området? Så att man faktiskt lär sig någonting innan man ska ut i arbetslivet.

Hade gärna riktat in mig på affärssystem uteveckling/implementering, men den inriktningen kanska man kan sikta in sig på efter att man har lärt sig grunderna inom informatik.

Mvh
Citera
2017-02-03, 05:32
Medlem
BarryHeros avatar
Vad har ni för tips vad det gäller sommarjobb inom systemvetenskap? Var bör man vända sig? Kallar företagen det för "sommarjobb" eller är det snarare "praktikplats" eller "summer internship" som gäller?
Citera
2017-02-20, 08:53
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirxo
Systemutvecklare är nog det vanligaste ingångsyrket för en systemvetare.
Varför systemutvecklare när systemvetare knappt kan programmera?
Citera
2017-02-20, 20:46
Medlem
BarryHeros avatar
Tittar på sommarkurser. Vad tror ni är mer värt att lära sig?

Introduction to Data Science & Big Data
The course will offer a broad overview of Data Science theories, workflows and challenges. This course will cover items such as: data collection, cleansing, ETL, analysis, and visualization. Students will use contemporary tools (such as Hadoop) in a lab to explore these topics.

Web Site Development
HTML/CSS
Citera
2017-02-21, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Tittar på sommarkurser. Vad tror ni är mer värt att lära sig?

Introduction to Data Science & Big Data
The course will offer a broad overview of Data Science theories, workflows and challenges. This course will cover items such as: data collection, cleansing, ETL, analysis, and visualization. Students will use contemporary tools (such as Hadoop) in a lab to explore these topics.

Web Site Development
HTML/CSS

Beror på. Data science kräver rejäl kunskap inom statistik och annat. Det är ingenting du kan arbeta med efter en introduktionskurs. Däremot kanske du kan förstå området vilket är bättre än inget. Frågan är om du har användning av den kunskapen om du inte fortsätter att läsa mer inom ämnet.
Web development har jag inte läst, men det finns många som kan det. Däremot när jag kollat runt bland arbetsannonserna ser man ofta att de vill att utvecklarna ska behärska språken.

Du får nog fundera lite på vad du vill arbeta med senare. Data science + big data kursen kommer inte ge dig ett jobb inom området utan väsentligt mer kunskap.
Citera
2017-02-21, 20:48
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Beror på. Data science kräver rejäl kunskap inom statistik och annat. Det är ingenting du kan arbeta med efter en introduktionskurs. Däremot kanske du kan förstå området vilket är bättre än inget. Frågan är om du har användning av den kunskapen om du inte fortsätter att läsa mer inom ämnet.
Web development har jag inte läst, men det finns många som kan det. Däremot när jag kollat runt bland arbetsannonserna ser man ofta att de vill att utvecklarna ska behärska språken.

Du får nog fundera lite på vad du vill arbeta med senare. Data science + big data kursen kommer inte ge dig ett jobb inom området utan väsentligt mer kunskap.
Tack för svaret!

Det var min tanke också. Big Data-kursen kommer vara mer övergripande utan att man gör någon vidare djupdykning i någonting medan Web Dev.-kursen kommer vara 100% fokuserad pa HTML/CSS. Däremot kanske det kan vara en merit att ha använt sig lite av Hadoop som de pratar om i kursbeskrivningen?
Citera
2017-02-21, 22:41
Medlem
Citat:
Tack för svaret!

Det var min tanke också. Big Data-kursen kommer vara mer övergripande utan att man gör någon vidare djupdykning i någonting medan Web Dev.-kursen kommer vara 100% fokuserad pa HTML/CSS. Däremot kanske det kan vara en merit att ha använt sig lite av Hadoop som de pratar om i kursbeskrivningen?

Big data-kursen kommer vara totalt slöseri med tid ur karriärssynpunkt. Den kanske är intressant, men att du som systemvetare skulle få jobba med, eller i yrket kunna tillgodoräkna dig, big data finns inte.
Den andra kursen låter rimligare i den aspekten.
Citera
2017-02-21, 22:45
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Big data-kursen kommer vara totalt slöseri med tid ur karriärssynpunkt. Den kanske är intressant, men att du som systemvetare skulle få jobba med, eller i yrket kunna tillgodoräkna dig, big data finns inte.
Den andra kursen låter rimligare i den aspekten.
Jag känner en nyexaminerad systemvetare som jobbar som ETL-utvecklare.
Citera
2017-02-22, 00:53
Medlem
Citat:
Tack för svaret!

Kursbeskrivningen är inte speciellt specifik. Har själv läst en kurs på 8 hp i big data som täckte väldigt mycket, men väldigt övergripligt( avancerad nivå). Jag skulle inte direkt säga att du använt Hadoop som är meriten. Nu vet jag inte hur många poäng kursen är på, men med tanke på att den också innehåller data science så kommer du nog inte ha mycket tid för att använda Hadoop på djupet. Någon utan en sådan här kurs lär snabbt ta sig upp på samma nivå kunskapsmässigt inom Hadoop.
Meriten är snarare att du förhoppningsvis förstår olika lösningar, varför de finns och när de kan vara användbara. Lära dig begrepp som column family store, mongoDB, Yarn, Mapreduce och när du bör använda dessa. Praktisk erfarenhet av hadoop är en mindre erfarenhet, och bör snarare göras på fritiden eller när du jobbar.
Citera
2017-02-23, 06:12
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Kursbeskrivningen är inte speciellt specifik. Har själv läst en kurs på 8 hp i big data som täckte väldigt mycket, men väldigt övergripligt( avancerad nivå). Jag skulle inte direkt säga att du använt Hadoop som är meriten. Nu vet jag inte hur många poäng kursen är på, men med tanke på att den också innehåller data science så kommer du nog inte ha mycket tid för att använda Hadoop på djupet. Någon utan en sådan här kurs lär snabbt ta sig upp på samma nivå kunskapsmässigt inom Hadoop.
Meriten är snarare att du förhoppningsvis förstår olika lösningar, varför de finns och när de kan vara användbara. Lära dig begrepp som column family store, mongoDB, Yarn, Mapreduce och när du bör använda dessa. Praktisk erfarenhet av hadoop är en mindre erfarenhet, och bör snarare göras på fritiden eller när du jobbar.
Tack för svaret! Det har börjat luta mot HTML för min del i sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in