Citat:
Ursprungligen postat av
BarryHero
Tack för svaret!
Det var min tanke också. Big Data-kursen kommer vara mer övergripande utan att man gör någon vidare djupdykning i någonting medan Web Dev.-kursen kommer vara 100% fokuserad pa HTML/CSS. Däremot kanske det kan vara en merit att ha använt sig lite av Hadoop som de pratar om i kursbeskrivningen?
Kursbeskrivningen är inte speciellt specifik. Har själv läst en kurs på 8 hp i big data som täckte väldigt mycket, men väldigt övergripligt( avancerad nivå). Jag skulle inte direkt säga att du använt Hadoop som är meriten. Nu vet jag inte hur många poäng kursen är på, men med tanke på att den också innehåller data science så kommer du nog inte ha mycket tid för att använda Hadoop på djupet. Någon utan en sådan här kurs lär snabbt ta sig upp på samma nivå kunskapsmässigt inom Hadoop.
Meriten är snarare att du förhoppningsvis förstår olika lösningar, varför de finns och när de kan vara användbara. Lära dig begrepp som column family store, mongoDB, Yarn, Mapreduce och när du bör använda dessa. Praktisk erfarenhet av hadoop är en mindre erfarenhet, och bör snarare göras på fritiden eller när du jobbar.