2018-03-31, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWNL
Hej!

Är systemvetenskap en utbildning som är relevant för AI och ML? Eventuellt om man kanske kompletterar med en master utbildning?

Tack på förhand

Det skadar inte, man kan definitivt arbeta indirekt med det om man kan Systemvetenskap. Det kan vara du som tar fram och hanterar datan som används till ML, således mer åt Data Science/Data Engineering än ren ML. För riktigt ML så "behöver" du mycket statistiska och matematiska kunskaper, om du vill arbeta inom detta skulle jag rekommendera någon ingenjörsutbildning med fokus på programmering.
Citera
2018-04-01, 12:56
Medlem
Vad tror ni om kandidatprogrammet i ekonomi och IT på SU? Är det värt om man vill ha systemvetenskap som huvudämne och FEK som biämne, eller är det bättre att gå kandidatprogrammet i data- och systemvetenskap?
Citera
2018-04-02, 20:18
Medlem
Hur står sig en magister/master i systemvetenskap om man vill jobba utomlands? Specifikt i Japan och Kina undrar jag över. Menar då alltså från de större universiteten (LU/UU/SU/GU).
Citera
2018-04-04, 07:47
Medlem
Ballzfritzls avatar
Yo,

Jag har nu sagt upp mig från min arbetsplats för att plugga systemvetenskap i höst. Betygen från gymnasiet är helkassa och jag ber till högre makter att jag skriver ett vettigt HP.

Tanken är att försöka ta mig in i Linköping, annars Växjö. Hur står sig Växjö mot övriga skolor just nu? Tycker att jag har läst mig till att Växjö är lägre rankat än andra skolor men det mesta är gamla trådar och skolor utvecklas misstänker jag.

Jag bor redan i Småland och det vore skönt att ha nära hem men vill givetvis inte välja en skola som står sig mycket lägre än andra. Jag vill även passa på att läsa en magister och kanske en master, hittar dock ingen info om detta. Någon som sitter på info om detta?
Citera
2018-05-01, 17:53
Medlem
Hej!
Jag kommer börja på datavetenskap på SU till hösten, och vill såklart veta så mycket som möjligt om hur det är.
Min främsta fråga är dock vad man ska lägga krut på nu under sommaren för att ligga så bra till som möjligt när kurserna börjar!
Hitta litteratur är självklart, jag har börjat leka lite med java... är det några mer tips någon här kan ge?
Citera
2018-05-02, 11:44
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atvin
Hej!
Jag kommer börja på datavetenskap på SU till hösten, och vill såklart veta så mycket som möjligt om hur det är.
Min främsta fråga är dock vad man ska lägga krut på nu under sommaren för att ligga så bra till som möjligt när kurserna börjar!
Hitta litteratur är självklart, jag har börjat leka lite med java... är det några mer tips någon här kan ge?

Det absolut viktigaste är att du tar kurserna på allvar och arbetar in en bra studiedisciplin tidigt - de flesta som får problem i studierna är inte 'dumma' de tar bara inte kurserna på allvar och missar något här och där och sen hinner man inte med att ta igen. En annan viktig sak är att du bör försöka kasta bort allt du har lärt dig tidigare, för det är sannolikt inte rätt hur mycket du än vill insistera att det är det.

Skulle därför satsa på att vila ut ordentligt under sommaren, och spara krutet tills hösten.
Citera
2018-05-28, 21:11
Medlem
Ingår det mycket matte i denna utbildning? Dvs att man måste göra uträkningar och ekvationer eller dylikt?
Citera
2018-05-28, 23:29
Medlem
Räcker kandidat eller behöver man master om man vill "klättra"?
Citera
2018-05-30, 13:03
Medlem
Litetmongobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zcrummig
Ingår det mycket matte i denna utbildning? Dvs att man måste göra uträkningar och ekvationer eller dylikt?
Vi har ingen matte överhuvudtaget. Går på ett av de större universiteten. Tror att kravet på att Matte C/3 är för att sålla ut sökande.

Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Räcker kandidat eller behöver man master om man vill "klättra"?
Master är väl aldrig något negativt. Det beror också på vilken inriktning du väljer sedan. För de flesta juniortjänster på större konsultbolag(Accenture, pwc, Capgemini, Deloitte etc) skriver de att magister/master-examen meriterande, ibland ett krav.
Senast redigerad av Litetmongobarn 2018-05-30 kl. 13:05.
Citera
2018-05-30, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
Vi har ingen matte överhuvudtaget. Går på ett av de större universiteten. Tror att kravet på att Matte C/3 är för att sålla ut sökande.

Master är väl aldrig något negativt. Det beror också på vilken inriktning du väljer sedan. För de flesta juniortjänster på större konsultbolag(Accenture, pwc, Capgemini, Deloitte etc) skriver de att magister/master-examen meriterande, ibland ett krav.

Tack för svar!
Citera
2018-06-07, 16:17
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcurrymcflurry
Vad tror ni om kandidatprogrammet i ekonomi och IT på SU? Är det värt om man vill ha systemvetenskap som huvudämne och FEK som biämne, eller är det bättre att gå kandidatprogrammet i data- och systemvetenskap?
Känner en som gick ekonomi och IT och sen fyllde på med en master efter det. Han var stekhet på jobbmarknaden när han blev klar.
Citera
2018-06-09, 17:42
Medlem
Despats avatar
Det här kan vara en trivial fråga (kanske inte ens lämpad för denna tråd) men hur ser det ut med scheman när det gäller systemvetenskap? Ska börja studera vid ett av de större universiteten vid landet under hösten och vill i förstahand inte flytta in i en bostad, utan jag vill pendla hemifrån. Dock så vill jag inte göra detta ifall man har föreläsningar och dylikt flertalet gånger per dag, fem dar i veckan? Vet att scheman skiljer sig från skola till skola men skulle ändå vilja få en generell bild av det hela, så att jag vet åtminstone till viss del hur det kommer se ut sen i höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in