Fascinerande fall som hållit mig klistrad vid skärmen varje ledig stund under den senaste veckan.
Tack till alla - inte minst Skara - som engagerat sig i tråden, för mycket god deckarunderhållning - och frustration.
Även jag har lämnats "hängande" med många frågor men hoppas ändock på några svar.
Ber på förhand om ursäkt ifall frågan redan ställts - det är mycket att hålla reda på...
Trodde som så många andra först på den mest sannolika kört i sjön-teorin, men efter att ha läst igenom tråden tror jag att grodmännen och Dahlsjö-trion hänger ihop.
Trion verkar ha planerat att vara borta ett tag genom att lägga ut villospår och snack om camping i Åsa. De uteblev från sina arbetsplatser den 29 juli - hade de giltig frånvaro/ledighet/semester?
De frågade släktingar om pengar - men möjligen var det också ett villospår: Om de skulle medverka eller assistera grodmansrånarna med t.ex flyktbil eller på annat sätt skulle de snart få ta del av ett rånbyte o bli nyrika och "sticka iväg ett tag". Därav villospåren.
Men något gick uppenbarligen helt snett vid rånet och därmed föll trion sas med på repet.
Skara har påpekat Gays likhet med en av rånarna i några inlägg. Det har också nämnts i tråden att det förekommit rysk roulette i någon av källarlokalerna om jag inte minns helt fel. Kanske "offrades" Gay som straff, eller misstogs för att vara en klantig kumpan.
Skara har uttryckt att det som hände var både vidrigt och våldsamt. I fall K-ÅJ och J-OD fick beskåda den vidriga händelsen skulle det onekligen vara skäl nog för "frivilligt försvinnande under tvång". Alltså både rädsla för efterverkningar och stor skam för hur de "medverkade" till hur detta kom att sluta.
Är fullständigt medveten om att detta låter som rena gangsterfasoner...
Frikyrkopastor med ny identitet?
Vet inte om han säger något mellan raderna, men några länkar från Skara m.fl. gjorde mig nyfiken:
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Här kommer
ytterligare ett inlägg från samme bloggare, som tydligen tycker att detta är mycket intressant.
http://blogg.passagen.se/karesuandoherdenvdmibd/entry/dahlsj%C3%B6fallet_en_av_v%C3%A5r_tids
Citat:
Ursprungligen postat av
frlliois
Ska man - eller ska man inte - stirra sig blind på detta, är frågan för min del.
Citat:
Ursprungligen postat av
Edmond
Nej,det är väl aldrig bra att stirra sig blind på en sak. Man kan ju lätt missa något då. Skyddad identitet tror jag inte på. Däremot en annan identitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
"Cykelmannen" kom att iakttagas av ett flertal personer i Vänersborg 2012. En person av dem som såg denne man har sedan identifierat honom som Kjell-Åke utifrån "det mäktiga fotot".
Detta är dock inte den enda gången som Kjell-Åke skall ha synts i mer modern tid.
Jag avfärdar också olycksteorier och "Hymme" behöver inte alls ha haft något att göra med de andras försvinnande.
Allt pekar på att Gay kom att avlida en kort tid efter den 29 juli. När "Tröjmannen" stod i dörröppningen till hans lägenhet iförd Gays favorittröja 1965, så lär denne med största sannolikhet inte längre ha varit i livet.
Om vi håller oss till Kjell-Åke så var han vid sitt försvinnande mer asocial med likasinnade kamrater än kriminell. Den kriminalitet som han troligtvis höll med då med var säkerligen av mindre art. Däremot kan han mycket väl ha varit på väg in i mycket grov kriminalitet.
Man måste nog säga att denne unge man var en "framtidsman", en person som det var värt att satsa på. Vi måste komma ihåg att han totalt saknade rädsla och var en helt orädd person.
Tanken att Kjell-Åke skulle ha haft något att göra med Gays död har stötts och blötts. Dock har inga sådana uppgifter framkommit som pekar på det. Med andra ord så är det en fråga som är omöjligt att besvara.
Hur Kjell-Åkes liv kom att gestalta sig under alla dessa år kan vi enbart spekulera om, fast nog tror jag att han kom att fortsätta på den inslagna vägen.
Han lär knappast t. ex. ha blivit frikyrkopastor eller frälsningssoldat.
Varför inte? När "fan" blir gammal blir han präst...
Det är helt riktigt att Kjell-Åke inte var daktad då han försvann. Däremot var Dahlsjö detta 1960. Inte heller Gay verkar ha blivit detta.
Om Kjell-Åke kom att bli daktad under sin nya identitet är det ingen som vet men är inte omöjligt. Han kan omöjligtvis ha uppehållit sig alla dessa år enbart i Sverige. Han måste ha befunnit sig utomlands under en följd av år. Hur länge och var någonstans är det ingen som vet, men ett land kan ha varit Australien.
Även daktning utomlands av honom kan naturligtvis också ha skett. Att han efter försvinnandet kan ha avtjänat ett eller flera fängelsestraff är också möjligt,
men det skulle banne mig inte förvåna mig om denne gäckande man lyckades undgå polisens radar s. a. s.!
Ju äldre han har blivit så desto mera tror jag att han har disciplinerat sig själv. Kanske hans livssituation fodrade detta? Hustru, barn och barnbarn? Jag tror vidare att han under många år hållit en låg profil som har gjort att han inte har blivit uppmärksammad på något sätt.
Vi skall också ha i åtanke att han var inte en ointelligent person. Snarare tvärtom. Med tanke på att han aldrig öppnade en läxbok så hade han ändå inga dåliga skolbetyg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Dahlsjö-fallet fortsätter att fascinera.
Här är en länk till Karesuandoherdens blogg skrivet den 17 november förra året:
Dahlsjöfallet än en gång
Citat:
"För några år sen skrev jag här om Dahlsjöfallet vilket inte handlar om ett naturscenario utan om tre eller eventuellt fyra försvunna killar. De försvann från Göteborg den 29 Juli 1965 i en midnattsblå P.V och har inte hörts av sedan dess.
Eller vänta man tror att åtminstone en av dessa, den yngsta i gänget har synts till några gånger och alla tre i Jämtland.I Bräcke på 1960-talet.
Mysteriet är stort angående detta och jag läste en bok om detta försvinnade och några andra i somras. Och man kan undra var tog dessa tre ivägen."
Kan bara hålla med herden om att mystiken tätnar!
Bloggaren har även kommenterat Eva Kullenbergs kontroversiella bok om fallet på en Bokus-recension (kan inte få in länken här).
Fler frågor:
Locky skrev i ett inlägg #2713: "Tvenne tiöringar och Trappan". Vad menas med detta? Känns rumphugget, som om det saknas inlägg i tråden.
Kan det ha bedrivits mynttillverkning i någon verkstad? Det har bl.a diskuterats i tråden om grabbarna stulit metaller från varvet där de jobbade.
"Svenne-dykaren": Kjell-Åke kan ha haft en roll att hålla vakt i ån i samband med rånet. Det var väl han som hade tagit med sig ett par ljusa extrabyxor innan de stack hemifrån? Enligt Locky gillade han ju inte att bada - därav namnet svenne om han bara dök i en enda gång som nämnts i tråden. Eller, så bytte han sedermera namn till låt säga Sven-Åke...
De "avskedsvisiter" som Skara nämner ska ha ägt rum vid ett par tillfällen (kanske ytterligare en) - kan det vara K-ÅJ som gästat/besökt begravning av släktingar/vänner? Eller var det J-OD som gjorde visit (han kan ju ha bytt hårfärg mer än den gången han sågs på hospital i Cph).
Sandplan: om det var här (bil-)verkstaden låg synlig, kan då lakejerna haft i uppdrag att bygga eller lackera om bilen efter rånet för att sedan sticka vidare på sin "planerade" semester?
Fast nu blev det ju betydligt längre...
Avslutningsvis vill jag beklaga all den stora sorg som Locky och övriga anhöriga lidit genom ovisshet under alla dessa år.
Hoppas innerligt att ni någon gång kan få frid och ro och att fallet slutligen kan lösas.
Allt gott, MM