Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nedanstående länk har förut varit utlagd här i tråden men läggs ut ännu en gång. Läs gärna igenom den noga. Nog hade "Grodmansligan" ett flertal kopplingar till Haga-Annedal.
http://sv.metapedia.org/wiki/Bankr%C...B6teborg,_1965
I texten nämns flera personer, som var inblandade i rånet, som inte verkar ha dömts för sin inblandning. Var det så att de hjälpte till med upplysningar så att de dömda kunde gripas och därför klarade sig? Eller är någon av dessa också "försvunnen"?
Vid Walter Müller/Erich Nyheba/Erich Trimmels tidigare rån den 8 mars 1965 var bytet 50000 kronor. Återfanns dessa pengar? Vid grodmansrånet figurerar två olika uppgifter. Dels 17655 kronor, vilket i stort sett verkar ha återfunnits, men också en större summa 50000 kronor enligt uppgift från Skaraborg2 i detta inlägg.
https://www.flashback.org/newreply.p...ply&p=33487719
Kan Skaraborg2 kommentera detta? Betyder det att en stor del av rånbytet gick upp i rök?
Om Müller/Nyheba/Trimmel sägs i grodmanstråden bland annat att han hade haft ett mycket kringflackande och äventyrligt liv med ett antal olika identiteter att välja mellan, bl.a. ett amerikanskt pass som han hade lurat till sig från ett amerikanskt konsulat i ett centralamerikanskt land. Han skall ha varit född 1939 och var statslös. Han hade under åren 1957-1963 mestadels vistats i USA, där han begick ett rån och åkte fast, men lyckades rymma från fängelset. Enligt Skaraborg2 var "Müllers" rätta förnamn ett tyskt sådant, han var f.d. ungersk medborgare och med nationalitet okänd. Oklart ursprung eller från början österrikare enligt Edmond, som också skriver:
"
Ingmar Norlén skriver i sin bok om hur pistolmannen Erich Nyheba identifierades. En ung amerikanska som tillfälligt vistades i göteborg fick se ett foto av mannen i en tidning. Hon känner igen honom som en elev som gick samtidigt hon på ett college i Kalifornien. Hon hade ett litet foto av honom från en danstillställning och man kunde konstatera att det var samme man."
En debattör skriver: "
Han blev igenkänd på sjukhuset, det var alltså han som råkade skjuta sig själv i foten och greps först av de tre. Han hade den osannolika oturen att även läkaren var exil-ungrare."
Skaraborg2 nämner på ett ställe
"Ja Gay Roger Karlsson var faktisk ganska lik en av rånarna. Den rånare han var lik var den som kallade sig "Walter Mûller". Ganska lika i ansiktsformen samt samma blåsvarta hår. Längden och kroppsbyggnaden vet jag inte?".
Det betyder att Gay Roger Karlsson skulle ha kunnat använda sig av någon av de falska indentiteter som "Walter Mûller" hade.
Har för mig att jag läst i något inlägg att Nyheba skulle bege sig till Danmark efter rånet. Är hans planerade flyktväg kartlagd eller är det här som grabbarna i PV:n kommer in?
Kanske kunde de sticka iväg själva med en del av rånbytet...
Jag fäster mig vid planen att i den första efterlysningen av Kjell-Åke Johansson den 7 september 1965 står det "Har möjl. begivit sig till Danmark".
I denna tråd skriver Edmond:
"1971 besökte två av Jan-Olof Dahlsjös kamrater hans moder för att berätta något intressant: De hade träffat Jan-Olof på ett hospital i Köpenhamn. Han var nerknarkad och hade färgat håret kritvitt,uppgav de".