Citat:
Ursprungligen postat av
dubbelbottnad
Clark hade inlett sin kriminella karriär några år tidigare. 1965 befann han sig på ungdomsvårdsskola/-fängelse, och rymde i augusti - enligt Wikipedia. Han har dock mig veterligt aldrig uttalat sig om dessa händelser. Eventuellt kan de finnas omnämnda i hans bok "Vafan var det som hände? Del 2".
På Wikipedia står det så här som jag citerar: "I augusti 1965, medan han var på rymmen från ungdomsvårdsskola."
Vi vet inte om det var i augusti 1965 som han rymde från denna ungdomsvårdsskola utan enbart att han var på rymmen i augusti. Han kan mycket väl ha varit på rymmen den 29 juli.
Han har också mig veterligen aldrig talat om det som hände denna dag och tiden därefter. Utan att ha läst ovan nämnda bok så har jag svårt att tänka att han skulle ha omnämnt något som har med det här fallet att göra.
Tror inte på något sätt att Olofsson skulle ha varit inblandad i denna härva. Däremot skulle han mycket väl ha kunnat hört talats om det hela. Han var 18 år fyllda sommaren 1965 och han umgicks just i de rätta kretsar för att få reda på vad som egentligen hade hänt och varför. Vare sig han var på fri fot eller inte den 29 juli. Han ansågs troligtvis redan då som en pålitlig person.
Olofsson bodde på samma gata som Gay, Hällskriftsgatan, i Slätta Damm. Även om Gay var nära fyra år äldre så kan de mycket väl ha känt varandra utan att för den skull umgåtts på en närmare basis.
Olofsson liv är också delvis likt de tre försvunnas liv i unga år. Han arbetade också på varv. Dock inte på Arendalsvarvet utan på Göteverken och han gick gick tidigt ut till sjöss. Precis som Janne Dahlsjö.
Clark Olofsson.