2017-10-25, 15:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Produktionsbolaget.

Citat:
Ursprungligen postat av scorzenyno1
Varit i kontakt med produktionsbolaget Dahlsjö fallet kommer upp i hösten.

Det låter intressant.

Du omnämner "produktionsbolaget". Jag vet förstås vad ett produktionsbolag är för något men inte vad detta bolag producerar. Producerar de program för TV? I s f vilket program är det som kommer att sända detta?

Har du något datum när det kommer att ske?
Citera
2017-11-29, 01:39
Medlem
Är det känt här i tråden att nästa säsong av Veckans Brott kommer avhandla Dahlsjöfallet? Vet inte mer än så. Någon kanske kan fylla i hur stort utrymme fallet kommer ges?
Citera
2017-11-29, 16:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
I Veckans Brott?

Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Är det känt här i tråden att nästa säsong av Veckans Brott kommer avhandla Dahlsjöfallet? Vet inte mer än så. Någon kanske kan fylla i hur stort utrymme fallet kommer ges?

Jag känner i a f inte till detta. Hoppas att du har rätt. Antar att du har varit i kontakt med någon med insikt i vad som kommer att tas upp i kommande program.

Vet inte hur lång tid som detta i s f kommer att ges i programmet. Antar att Dahlsjö-fallet kommer att avhandlas under delen historiska fall. Kanske 5-10 minuter?

Ett sådant unikt och märkligt fall som detta skall naturligtvis även tas upp i TV.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-11-29 kl. 16:43.
Citera
2017-11-30, 00:26
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag känner i a f inte till detta. Hoppas att du har rätt. Antar att du har varit i kontakt med någon med insikt i vad som kommer att tas upp i kommande program.

Vet inte hur lång tid som detta i s f kommer att ges i programmet. Antar att Dahlsjö-fallet kommer att avhandlas under delen historiska fall. Kanske 5-10 minuter?

Ett sådant unikt och märkligt fall som detta skall naturligtvis även tas upp i TV.

Det låter spännande. Man undrar dock om det kommer fram något nytt som tidigare inte varit känt...
Citera
2017-11-30, 17:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stor genomslagskraft.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det låter spännande. Man undrar dock om det kommer fram något nytt som tidigare inte varit känt...

Det låter spännande. Vi får hoppas att Veckans Brott tar upp fallet.

Det kanske inte kommer att framkomma något nytt i inslaget men inslaget kommer att ses av många och därmed få en stor genomslagskraft. Någonstans där ute finns personer än idag som vet vad som hände och varför dessa tre personer och den midnattsblå Volvon kom att försvinna för alltid.

Kanske kommer någon eller några höra av sig till programmet efter att detta har sänts?
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-11-30 kl. 17:18.
Citera
2017-12-05, 22:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Clark Olofsson.

En person som mycket väl skulle ha kunnat berätta ett och annat om dessa händelser sommaren 1965, om han hade velat, är Clark Olofsson. Han var då 18 år och i samma åldersgrupp som de tre som gick upp i rök.

Har för mig att han under ett tag dessutom bodde i Slätta Damm där Gay växte upp.
Citera
2017-12-06, 10:47
Medlem
Citat:
En person som mycket väl skulle ha kunnat berätta ett och annat om dessa händelser sommaren 1965, om han hade velat, är Clark Olofsson. Han var då 18 år och i samma åldersgrupp som de tre som gick upp i rök.

Har för mig att han under ett tag dessutom bodde i Slätta Damm där Gay växte upp.

Clark hade inlett sin kriminella karriär några år tidigare. 1965 befann han sig på ungdomsvårdsskola/-fängelse, och rymde i augusti - enligt Wikipedia. Han har dock mig veterligt aldrig uttalat sig om dessa händelser. Eventuellt kan de finnas omnämnda i hans bok "Vafan var det som hände? Del 2".
Citera
2017-12-06, 22:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Slätta Damm.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Clark hade inlett sin kriminella karriär några år tidigare. 1965 befann han sig på ungdomsvårdsskola/-fängelse, och rymde i augusti - enligt Wikipedia. Han har dock mig veterligt aldrig uttalat sig om dessa händelser. Eventuellt kan de finnas omnämnda i hans bok "Vafan var det som hände? Del 2".

På Wikipedia står det så här som jag citerar: "I augusti 1965, medan han var på rymmen från ungdomsvårdsskola."

Vi vet inte om det var i augusti 1965 som han rymde från denna ungdomsvårdsskola utan enbart att han var på rymmen i augusti. Han kan mycket väl ha varit på rymmen den 29 juli.

Han har också mig veterligen aldrig talat om det som hände denna dag och tiden därefter. Utan att ha läst ovan nämnda bok så har jag svårt att tänka att han skulle ha omnämnt något som har med det här fallet att göra.

Tror inte på något sätt att Olofsson skulle ha varit inblandad i denna härva. Däremot skulle han mycket väl ha kunnat hört talats om det hela. Han var 18 år fyllda sommaren 1965 och han umgicks just i de rätta kretsar för att få reda på vad som egentligen hade hänt och varför. Vare sig han var på fri fot eller inte den 29 juli. Han ansågs troligtvis redan då som en pålitlig person.

Olofsson bodde på samma gata som Gay, Hällskriftsgatan, i Slätta Damm. Även om Gay var nära fyra år äldre så kan de mycket väl ha känt varandra utan att för den skull umgåtts på en närmare basis.

Olofsson liv är också delvis likt de tre försvunnas liv i unga år. Han arbetade också på varv. Dock inte på Arendalsvarvet utan på Göteverken och han gick gick tidigt ut till sjöss. Precis som Janne Dahlsjö.

Clark Olofsson.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-12-06 kl. 23:00.
Citera
2017-12-06, 23:16
Medlem
Citat:
På Wikipedia står det så här som jag citerar: "I augusti 1965, medan han var på rymmen från ungdomsvårdsskola."

Vi vet inte om det var i augusti 1965 som han rymde från denna ungdomsvårdsskola utan enbart att han var på rymmen i augusti. Han kan mycket väl ha varit på rymmen den 29 juli.

Han har också mig veterligen aldrig talat om det som hände denna dag och tiden därefter. Utan att ha läst ovan nämnda bok så har jag svårt att tänka att han skulle ha omnämnt något som har med det här fallet att göra.

Tror inte på något sätt att Olofsson skulle ha varit inblandad i denna härva. Däremot skulle han mycket väl ha kunnat hört talats om det hela. Han var 18 år fyllda sommaren 1965 och han umgicks just i de rätta kretsar för att få reda på vad som egentligen hade hänt och varför. Vare sig han var på fri fot eller inte den 29 juli. Han ansågs troligtvis redan då som en pålitlig person.

Olofsson bodde på samma gata som Gay, Hällskriftsgatan, i Slätta Damm. Även om Gay var nära fyra år äldre så kan de mycket väl ha känt varandra utan att för den skull umgåtts på en närmare basis.

Olofsson liv är också delvis likt de tre försvunnas liv i unga år. Han arbetade också på varv. Dock inte på Arendalsvarvet utan på Göteverken och han gick gick tidigt ut till sjöss. Precis som Janne Dahlsjö.

Clark Olofsson.

Uppgifterna i Wikipedia varierar, beroende på språket. Jag fick upp den engelska versionen. Nej, jag tror heller inte att Clark var inblandad i denna härva. Men helt uteslutet är det inte, att han nämnt detta iförsvinnande boken. Han nämnde en massa annat i del 1, som jag läst.
Citera
2017-12-07, 23:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Umgicks de i samma kriminella kretsar?

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Uppgifterna i Wikipedia varierar, beroende på språket. Jag fick upp den engelska versionen. Nej, jag tror heller inte att Clark var inblandad i denna härva. Men helt uteslutet är det inte, att han nämnt detta iförsvinnande boken. Han nämnde en massa annat i del 1, som jag läst.

Nu spelar det ingen roll ifall Clark var på rymmen eller rymde i augusti 1965. Detta kan han mycket väl ha fått höra i efterhand. Så sent som i mitten av 1980-talet pratades det fortfarande om detta i Göteborgs hamn.

Helt klart är att han rörde sig i kriminella kretsar där detta kom att pratas om. Om Dahlsjö-gänget och Olofsson rörde sig i samma kretsar vet jag inte men jag tror nog att Clark fick detta berättat för sig vad som hände den 29 juli och tiden därefter samt varför. Kanske åratal efteråt? Han ansågs nog redan då i kriminella led i Göteborg som en person man kunde lita på.

Är det någon som läst del 2 av hans bok "Vafan var det som hände?
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-12-07 kl. 23:35.
Citera
2017-12-08, 00:13
Medlem
Burgesss avatar
Jag har tidigare sagt att Clark Olofsson bodde på Hällskriftsgatan 10. Det vill säga ett hus ifrån Gay. Tyvärr har jag kommit med felaktiga uppgifter. Clark bodde på Hällskriftsgatan 2 eller 4. Helt plötsligt hamnar vi några hundra meter från Gay. Det troligaste är att de aldrig träffades . . .
Även jag har upprepade gånger mailat till veckans brott och bett de ta upp både Dahlsjöfallet och Brevbäraren som försvann . . .
Citera
2017-12-08, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hällskriftsgatan.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Jag har tidigare sagt att Clark Olofsson bodde på Hällskriftsgatan 10. Det vill säga ett hus ifrån Gay. Tyvärr har jag kommit med felaktiga uppgifter. Clark bodde på Hällskriftsgatan 2 eller 4. Helt plötsligt hamnar vi några hundra meter från Gay. Det troligaste är att de aldrig träffades . . .
Även jag har upprepade gånger mailat till veckans brott och bett de ta upp både Dahlsjöfallet och Brevbäraren som försvann . . .

Gay Karlsson bodde och växte upp på Hällskriftsgatan 8. När han flyttade därifrån vet vi inte exakt men 1959-60 var han boende hos en äldre bror på Inägogatan i Lundby. Gay kom aldrig att flytta tillbaka till Hällskriftsgatan men han kom ofta på besök för att hälsa på sin yngre helsyster och sina båda ännu yngre halvsystrar.

Omkring 1956 kom Clark med sin mamma och två yngre systrar att bosätta sig på samma gata. Antingen nummer 2 eller 4. Hur länge familjen Olofsson bodde där vet vi inte innan de flyttade vidare.

Gay började att arbeta på Oscar Bexins färgfabrik sommaren 1957. Då lär Clark ha bott där och han var då 10 år fyllda medans Gay var 14 år fyllda. Att de skulle ha umgåtts är inte troligt men däremot visste de nog om varandras existens.

Du har helt rätt i att både Dahlsjö-fallet och Brevbäraren som försvann skulle tas upp av Veckans Brott. Båda fallen är mycket märkliga och mystiska.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-12-08 kl. 21:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in