2017-02-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är i grunden bra att det fria ordet försvaras. Man skall kunna tycka vad man vill om Jim Olsson och hans uttalanden. Begreppet förtal bör reserveras för det fall när någon medvetet tillvitar någon falska uppgifter. Detta är inte minst viktigt för att Flashback skall kunna vara ett diskussionsforum där man fritt får uttrycka sin åsikt.

Så ur den aspekten är det bra att Mattsson frias.

Vad jag anser man kan ha synpunkter på är om Expressen medvetet spred lögner om Olsson och var det så fanns det kanske fog för att fälla. Om det var så har jag inte satt mig in i nog för att bedöma.
Hur vet man om någon medvetet tillvitar med falska uppgifter och hur vet du att expressen inte gjorde det?
Citera
2017-02-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Det beteendet från Expressens sida är inget annat än "så här går det om du jiddrar med oss!" Mattsson t.om. gottar sig i Olssons samlade rättegångskostnader. Och jag måste tillstå att jag personligen inte gillar det Olsson bevisligen har skrivit, och inte heller tonen i och sättet han skrivit på. Men däremot måste jag ge Olsson rätten att skriva och ge uttryck för sina åsikter utan repressalier. Något Expressen i ord och handling tydligt visat att de inte vill, tvärtom. Så hot mot yttrandefriheten är detta absolut! Inte mot de stora mediedrakarna, utan mot den enskilde. Just den enskilde som tryckfrihetsordningen tillkom för att skydda.

Farligt när det blir såhär. När folket blir överkörd av stora bolag så kan folk välja att gå en annan väg fram istället för att använda sig av lagen. Kan lätt bli så att folk tar till våld.

Om jag råkar felcitera och hänger ut Mattson, och en person som läser det blir arg och skadar honom. Riskerar jag att få problem då?
*Spekulerar bara! Uppmanar inte folk till att bryta mot svenska lag.*
Citera
2017-02-10, 15:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Problemet är att Expressen och Mattsson inte velat utsträcka den rättigheten till Jim Olsson själv. De menar uppenbarligen att det är en rättighet som är enkelriktad.

Javisst, så är det. Det är också på väg att bli betydligt värre, där gräddfilen för Expressen och Aftonbladet och andra tidningar att göra så här mot Olsson blir bredare, samtidigt som man kraftigt vill inskränka möjligheten för föregivna "näthatare" att uttrycka sig fritt.

(FB) Nytt lagförslag om näthat
Citera
2017-02-10, 15:13
Medlem
Citat:
Och hur kan man dra någon sorts objektiv slutsats om advokatens argumentation och dess inverkan på rätten då?

Den objektiva slutsatsen är väl att det inte funkade.
Citera
2017-02-10, 15:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desertwalker
Svensk slaskmedia måste ju vara bland de vidrigaste på denna planet.
http://www.friatider.se/expressen-firar-segern-genom-att-hanga-ut-sitt-offer-igen

Då hänger dom ut han igen, på förstasidan.

Det där tror jag han kommer få sota för.

Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det är som att detta är ett reportage hämtat från tidningen en ding ding värld.
Det kan inte vara sant.
Inte nog med att en politiskt tillsatt jury friar brottslingen Thomas Mattsson och dömer honom att betala hela rättegångskostnaden och att det inte går att överklaga domen. Man har mage att hänga ut honom igen.
Domen visar att en tidning (vinstdrivande företag) helt riskfritt kan hänga ut folk gång på gång.

Man snackar om att Sverige är en demokrati men det här är ju ett bevis på att man är totalt rättslös.
Jag får sura uppstötningar och hjärnblödning.

När kommer högafflarna fram?

Det är bara att informera pressen utomlands. Dra hela händelsen om Jim Olsson alltifrån att vara hårt kritisk mot den politik våra regeringar fört senaste 20 åren till uthängningar, videoinspelade oanmälda hembesök, samarbete med våldsbenägna kriminella extremvänstern som hackar anonyma konton, till förhalande i rättsprocessen, till domstolar vars process är hemlig och inte kan överklagas, till slutligen Mattsons första inlägg nu på morgonen och nu ny uthängning av den uthängde docenten tillika pensionären.

Hade jag läst om sådana fall i ett annat västerländskt land skulle jag inte flyttat dit. Hade jag drivit företag och skulle expandera verksamheten skulle jag inte valt ett sådant land.

Citat:
Ursprungligen postat av gladtampong
Farligt när det blir såhär. När folket blir överkörd av stora bolag så kan folk välja att gå en annan väg fram istället för att använda sig av lagen. Kan lätt bli så att folk tar till våld.

Om jag råkar felcitera och hänger ut Mattson, och en person som läser det blir arg och skadar honom. Riskerar jag att få problem då?
*Spekulerar bara! Uppmanar inte folk till att bryta mot svenska lag.*

Jag kan bara hålla med dig 100%. Vad Mattson gör är att stå och plåga och tortera en skadad "björnunge". Mattson verkar oförmögen att förstå att det antagligen också finns en "björnmamma".
Citera
2017-02-10, 15:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prog.rammer
Hur vet man om någon medvetet tillvitar med falska uppgifter och hur vet du att expressen inte gjorde det?

Jag skrev att jag inte har riktig koll på exakt hur Expressens falska uppgifter såg ut och alltså inte heller i vilken mån de medvetet tillvitar Olsson falska uttalanden.

Poängen är att man inte medvetet får sprida falska uppgifter om någon, men att det bör finnas visst utrymme för misstag, om man är i god tro. Gäller de felaktiga uppgifterna en privatperson som här kan man definitivt hävda att utrymme för misstag bör vara mindre.

Förstås jag det rätt hävdar Expressens reportrar här sådan god tro och ärliga misstag. Juryn verkar ha köpt det.
Citera
2017-02-10, 15:17
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Den objektiva slutsatsen är väl att det inte funkade.
Snälla, sluta nu med den här sortens dumma kommentarer i en slags tillgjord naivitet.

Givetvis funkade det inte såsom käranden hade önskat!

Men utan någon som helst insyn i hur rätten resonerat, om den alls resonerat, och varför, kan man inte skåpa ut kärandens ombud som värdelös. Det förstår du också, så det finns ingen poäng med dina kommentarer annat än att reta upp andra trådskribenter. Du vet, sådär som troll brukar göra...
Citera
2017-02-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Av det här kan man konstatera

1) Det är ok att använda den kriminella Researchgruppen för att hitta vem som står bakom ett anonymt inlägg.

2) Tidningar har rätt att söka upp dig i ditt hem och hänga ut dig med namn och bild.

3) Det gör ingenting om tidningen skriver felaktiga citat eller om dem helt fabricerat ihop vad du har sagt,

4) Du har ingen chans att vinna mot tidningarna

5) Du blir sittande med dina och deras rättegångskostnader.

Fy fan vilket jävla skitland vi lever i

1. Ja. Man får använda vem som helst. Vissa metoder är nog förbjudna.
2. Ja man får söka upp folk. Nej, man har inte rätt att häng ut folk, intye för vad som helst.
3. Jo, det kan det visst göra.
4. Jo, det finns fällande domar, men yttrandefriheten och tryckfriheten ska ha brett utrymme.
5. Ibland.

Du blir i vart fall inte mördad eller torterad för att du säger ditt hjärtas mening.
Citera
2017-02-10, 15:32
Medlem
Citat:
Snälla, sluta nu med den här sortens dumma kommentarer i en slags tillgjord naivitet.

Givetvis funkade det inte såsom käranden hade önskat!

Men utan någon som helst insyn i hur rätten resonerat, om den alls resonerat, och varför, kan man inte skåpa ut kärandens ombud som värdelös. Det förstår du också, så det finns ingen poäng med dina kommentarer annat än att reta upp andra trådskribenter. Du vet, sådär som troll brukar göra...

Jag har inte skåpat ut någon som värdelös. Det har du bara hittat på.
Jag tror det skulle vara av värde om tråden innehöll alla de 60 påståenden som juryn tog ställning till så kunde folk ta ställning till vart och ett påstående och avgöra om de höll med juryn om varje påstående eller tycker annorlunda i något.

I övrigt håller jag med Karl Emil Ekdahl
– Från tidningarnas håll handlar det här om att skapa moralpanik och sälja lösnummer på bekostnad av människors integritet.

Jag tycker att förtalsreglerna borde skärpas. För mig är det mer lagen det är fel på än juryn.
Citera
2017-02-10, 15:40
Medlem
HadronColliders avatar
En intressant sak att notera är den totala mediatystnaden i detta fallet. Om man gogglar på "Jim Olsson" får man snabbt reda på att enbart Expressen själva, samt så kallad "alternativmedia" som överhuvudtaget skriver om det.

Det är speciellt intressant då målet ska drivas vidare till EU-domstol. Då kommer media behöva börja rapportera mitt i historian och försöka förklara bort varför de inte rapporterade om denna "rättegång".

Citat:
Ursprungligen postat av Pulpit
Nyfiken: Vilka straffade journalister sitter gömda på redaktionen.
Du föreslog att Bli undangömd som motorjournalist.
Upptaget av HÅKAN Mattson.
Förklara o utveckla!

Han refererar antagligen till Jacques Wallner. Jacques Wallner mördade en oskyldig person, varpå andra journalister utövade påtryckningar på rättsväsendet för att få ner straffet till ett enda år. Därefter blev Jacques Wallner anställd som motorjournalist på DN. Här kan du läsa mer:
(FB) Jaques Wallner mördade Magnus N. 1982
Citera
2017-02-10, 15:42
Medlem
pederastens avatar
fast ni gör det ju alldeles för lätt för er. anledningen till att expressen inte blev dömda, trots de felaktiga citaten, torde ju vara att de inte på något sätt pekar ut honom som mer klandervärd än han redan är. han har ju skrivit liknande saker över hela nätet.

de gjorde även en rättelse i tidingen
Citera
2017-02-10, 15:54
Medlem
Pungs avatar
Alla regim-medier skriver om domen att expressen "frias för publicering om näthatare", "avslöjade personer som hatade på nätet", "publicering i samband med granskning av hatsajter" och så vidare.

Vadå "publicering i samband med"?

Ingen skriver vad åtalet faktiskt handlar om. Att expressen skrivet saker om Jim som de själva medger inte stämmer. Det var därför Jim stämde. För att tidningen påstod att han skrivit saker som han inte hade skrivit.

Expressen friades inte för "granskning" eller "avslöjande". De frias för att den politiska juryn inte tyckte det spelade roll att expressen skrivit dessa falska påståenden om Jim.

Om media nu är så stolta över domen. Varför inte berätta vad de faktiskt friats från? "60 - 0 till expressen, både JK, PON och den politiska juryn har gett oss rätten att skriva felaktiga saker om Jim"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in