Citat:
Ursprungligen postat av
longbow4y
Expressen kanske tror detta är en seger men det är helt fel.
Det blir insamling som täcker mer än väl kostnaderna för 70 åringen men Expressens anseende är härmed förbrukat. För tid och evighet.
News of the world i svensk version.
Tidningen kommer att tvingas lägga ner innan året är slut.
Expressen kommer att finnas kvar. De flesta i Sverige känner inte till den här rättegången. För de flesta är detta ingenting. De flesta i Sverige är nämligen fortfarande statare, i själ och hjärta. Som gör som överheten säger att man ska göra. Bockar och bugar på kommando. Applåderar och buar på kommando. Livrädda att stöta sig med överheten. Bland annat att stöta sig med Expressen. Juryn var i vart fall det.
Sen går det ju faktiskt att diskutera det käranden faktiskt har skrivit. Han verkar ju ha varit tämligen kritisk och hård i sina uttalanden, vilket måste kunna dískuteras. Håller inte själv med om det han faktiskt skrivit. Men det är inte det som är grejen för mig.
Att han skrivit saker som kan uppröra, bland annat upprör mig, är ställt utom tvivel. Grejen är ju att Expressen ljugit och hittat på, hittat på att gubben sagt saker som han inte sagt. Stora starka Expressen har klämt åt en liten skit. Det är smaklöst att göra så. Det är obilligt att göra så.
Och Expressen har hängt ut, avpixlat om man vill, en bitter pensionär bara för att han sagt saker som Expressen inte gillar. I akt och mening för att dra skam och vanära över gubben. Det är förtal. Solklart förtal. Oavsett vad juryn kommit fram till. Det är det som är det stötande i hela denna olyckliga historia. Och det är vidare värt att notera att Expressen inte bemödat sig om att bemöta gubben i sak. Man har valt den enkla vägen och använt sin övermakt för att platta till honom. Använt sin övermakt för att få honom att hålla käften när han säger saker som Expressen inte gillar.
Man skulle kunna säga att på Expressen har man en värdegrund där det anses värre att tala fritt ur hjärtat, anses värre än att råna, stjäla, våldta och mörda. Säger du fel, hänger Expressen ut dig. Gör du det andra, skyddar Expressen dig.
Expressen kommer att finnas kvar. Men skämmas ögona ur sig, stora starka tidningen, det anser jag att man bör göra.
I övrigt är hoppet inte ute för gubben. Precis som hoppet inte är ute för Sverige, trots allt vad en massa skribenter här skriver. Läs nån av mina tidigare kommentarer när det gäller vad gubben faktiskt kan göra.
I övrigt bidrar jag gärna med en slant till rättegångskostnaderna. Skulle det bli aktuellt. Men sista ordet är nog inte sagt. Skulle jag säga.