2017-02-10, 15:55
Medlem
"Those who make peaceful revolutions impossible will make violent revolutions inevitable" sade en vis man för ett par generationer sedan. OBS att jag ev felciterat exakta ordföljden. Känns mer och mer relevant för Sverige senaste tiden
Citera
2017-02-10, 15:58
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Jag har inte skåpat ut någon som värdelös. Det har du bara hittat på.
Nej, du har inte skåpat ut någon som värdelös, det påstår jag inte heller. Det gjordes här:
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Om ingen har sett domen är det ju klart tveksamt att prata om rättshaveri i det specifika fallet.
Det enda som är tydligt är att personen ifråga har anlitat en usel advokat.
Varpå jag svarade:
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Det är ju alls inte tydligt.
Eftersom domskälen är hemliga finns ingen möjlighet att utröna hur juryn resonerat (om alls!) och därmed kan man inte dra några slutsatser alls om advokatens argumentation.
Och då dök du raskt in och citerade mig enligt ovan och tillade den här intelligenta kommentaren:
Citat:
Advokatens argumentation kan du väl helt enkelt fråga honom om.
Osv...
Du spann vidare i argumentationen om advokatens påstådda vårdslöshet med one liners som inte tillförde något vettigt alls, vilket är vad jag tycker är ett tramsigt beteende. Eller tycker du att följande plattityd tillför något av vikt?
Citat:
Den objektiva slutsatsen är väl att det inte funkade.

I övrigt är vi överens om att Expressen betett sig, och fortsätter att bete sig, beklämmande. För att inte säga vidrigt.
Senast redigerad av PlutoJ 2017-02-10 kl. 16:01.
Citera
2017-02-10, 16:05
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonOfZodiac
Jag förstår vad du menar, men en jury bestående av medborgare är inte alltid fördelaktigt. Felaktiga domar kan falla på grund av okunskap, det ser vi ofta i uppmärksammade fall i USA. Ta OJ Simpson till exempel, där större delen av åklagarens case hängde på DNA-bevisning, ett nytt fenomen som juryn inte förstod sig på. Trots att OJ var skyldig friades han (man var såklart rädd för riots om han blev dömd också).

En jury bestående av högutbildade och opolitiska tjänstemän, alternativt pensionerade personer från rättsväsendet/jurister hade varit att föredra enligt mig. Eller varför inte tillämpa jury beroende på vilket brott som tas upp i rätten. Gäller det IT-brott, ta in experter inom IT, gäller det ekonomisk brottslighet, ta in experter på det området, etc etc.

I regel så kan brottsåtalade i USA begära att få sitt fall prövat av en erfaren domare istället för en jury. Domare i USA kan också ogiltigförklara jurybeslut om han/hon anser att det uppenbart står i strid mot lagen.
Citera
2017-02-10, 16:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
fast ni gör det ju alldeles för lätt för er. anledningen till att expressen inte blev dömda, trots de felaktiga citaten, torde ju vara att de inte på något sätt pekar ut honom som mer klandervärd än han redan är. han har ju skrivit liknande saker över hela nätet.

de gjorde även en rättelse i tidingen

Här är väl rättelsen då. Den gällde två citat som felaktigt tillskrevs Jim Olsson.

http://www.expressen.se/om-expressen/expressen-rattar-v-51-2/

Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Alla regim-medier skriver om domen att expressen "frias för publicering om näthatare", "avslöjade personer som hatade på nätet", "publicering i samband med granskning av hatsajter" och så vidare.

Vadå "publicering i samband med"?

Ingen skriver vad åtalet faktiskt handlar om. Att expressen skrivet saker om Jim som de själva medger inte stämmer. Det var därför Jim stämde. För att tidningen påstod att han skrivit saker som han inte hade skrivit.

Expressen friades inte för "granskning" eller "avslöjande". De frias för att den politiska juryn inte tyckte det spelade roll att expressen skrivit dessa falska påståenden om Jim.

Om media nu är så stolta över domen. Varför inte berätta vad de faktiskt friats från? "60 - 0 till expressen, både JK, PON och den politiska juryn har gett oss rätten att skriva felaktiga saker om Jim"

Som pederasten skriver är det troligaste att man från juryns sida resonerade som så att Expressens felaktigheter inte var avgörande därför att Jim Olsson sagt liknande saker och att det därför inte substantiellt var en extra skada för hans anseende genom att tillskriva honom åsikter han inte hade.

Hypotesen att det verkligen var slarv från reportrarnas sida är också mycket rimlig. Det är svårt att se att det fyllde något speciellt syfte att avsiktligt återge just de här två felaktiga citaten.
Citera
2017-02-10, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag kan bara hålla med dig 100%. Vad Mattson gör är att stå och plåga och tortera en skadad "björnunge". Mattson verkar oförmögen att förstå att det antagligen också finns en "björnmamma".

Jo, själv så har jag lättare att sympatisera med den gamle mannen än med en mobbare på riksnivå.
Tror även att många andra känner likadant.

Skolmobbning som vi försöker få bukt med i Sverige är ju ingenting mot vad MSM har sysslat med sen SDs inträde i riksdagen.
Citera
2017-02-10, 16:30
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
fast ni gör det ju alldeles för lätt för er. anledningen till att expressen inte blev dömda, trots de felaktiga citaten, torde ju vara att de inte på något sätt pekar ut honom som mer klandervärd än han redan är. han har ju skrivit liknande saker över hela nätet.

de gjorde även en rättelse i tidingen

Du vet att det var ett mål om förtal och du vet vad förtal betyder?
Citera
2017-02-10, 16:32
Medlem
Lawlines avatar
http://www.friatider.se/expressen-firar-segern-genom-att-hanga-ut-sitt-offer-igen

Citat:
Igår friades Expressen av en jury sammansatt av nio politiker; fyra från Moderaterna, tre från Social*demokraterna och två från Liberalerna. Minst fyra av politikerna anser nämligen att det inte är förtal att en pensionär hängs ut på detta sätt med falska citat. Minst sex ledamöter i juryn hade behövt rösta ja för att fälla Expressen.

http://www.friatider.se/expressen-kr-ver-850000-kronor-av-uth-ngde-pension-ren

Citat:
Det är först om den politiska prövningen resulterar i en fällande dom som tingsrätten får pröva åtalet juridiskt. Juryn består av nio politiker varav sex måste vara överens om att Thomas Mattsson har gjort sig skyldig för förtal, för att processen ska gå vidare till en juridisk prövning.

Det ser ut att krävas 6 st för att fria Jim men det krävdes bara 4 st röster för att fälla han? Hur kan Fria tider annars veta vilka som har röstat för att fälla expressen? I citaten ovan kan man tolka det som att 5 st röstade för att fälla Expressen.
Citera
2017-02-10, 16:34
Medlem
Olga-Reets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag skrev att jag inte har riktig koll på exakt hur Expressens falska uppgifter såg ut och alltså inte heller i vilken mån de medvetet tillvitar Olsson falska uttalanden.

Poängen är att man inte medvetet får sprida falska uppgifter om någon, men att det bör finnas visst utrymme för misstag, om man är i god tro. Gäller de felaktiga uppgifterna en privatperson som här kan man definitivt hävda att utrymme för misstag bör vara mindre.

Förstås jag det rätt hävdar Expressens reportrar här sådan god tro och ärliga misstag. Juryn verkar ha köpt det.
Tycker du inte att man då också borde kunna erkänna när man gjort fel som reporter? Det står bortom allt tvivel att Expressen tillskrivit Olsson fleta citat som Olsson inte ligger bakom. Visst, kanske publicerade de i god tro år 2013. Men när det sen kommer fram att man gjorde fel, ber man väl för fan om ursäkt!
Citera
2017-02-10, 16:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Du vet att det var ett mål om förtal och du vet vad förtal betyder?

Det finns utrymme att fria om lämnandet av uppgiften var försvarbar och också, som synes, visst rum för att göra misstag när man påstår något.
Citera
2017-02-10, 16:42
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olga-Reet
Tycker du inte att man då också borde kunna erkänna när man gjort fel som reporter? Det står bortom allt tvivel att Expressen tillskrivit Olsson fleta citat som Olsson inte ligger bakom. Visst, kanske publicerade de i god tro år 2013. Men när det sen kommer fram att man gjorde fel, ber man väl för fan om ursäkt!

De har bett om ursäkt för de felaktigt tillskrivna citaten i tidningen, låt vara som vanligt på undanskymd plats. Uppriktigheten i det eller om de inte borde bett om ursäkt på ett bättre sätt kan man förstås diskutera.
Citera
2017-02-10, 16:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
http://www.friatider.se/expressen-firar-segern-genom-att-hanga-ut-sitt-offer-igen

http://www.friatider.se/expressen-kr-ver-850000-kronor-av-uth-ngde-pension-ren

Det ser ut att krävas 6 st för att fria Jim men det krävdes bara 4 st röster för att fälla han? Hur kan Fria tider annars veta vilka som har röstat för att fälla expressen? I citaten ovan kan man tolka det som att 5 st röstade för att fälla Expressen.

Nej, minst fyra juryledamöter har röstat friande och inte ansett det vara förtal. Det är den enda slutsats man kan dra och den som Fria tider drar i artikel.
Citera
2017-02-10, 16:52
Avslutad
Fullstandigt bedrovligt. Pkismen ar totalitar.

Lite OT men hur gor researchgruppen for att hitta folk? Ar det IP-tracking det handlar om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in