2014-10-17, 15:26
Medlem
Går det förbereda sig på mattedelen på något sätt?
Är den jag hade svårt med på första testet man fick på mail.
Vill verkligen komma in på lokförare, så går det plugga på något sätt så får ni gärna ge mig förslag!
Citera
2014-10-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jasså, kan du utveckla det? Du kanske missförstod vad jag menade. Om jag uttrycker mig på ett annat vis, från en punkt till en annan, hajar du då? Eller att man åker pass (reser i persontåg) till en punkt och sedan kör ett godståg själv till en annan. Det var det jag ville ha sagt från början. Att gå runt och syssla med växling är en ny trend som Green cargo under senare år vill att alla lokförare ska kunna/ägna sig åt.

Tycker det gurgelmaz säger låter ganska vettigt. Vill du bara sitta i din stol och köra från A till B kanske inte godståg är för dig. Att ha med sig växlare överallt är ju inte så ekonomiskt när ett så simpelt alternativ finns. Visst kanske är onödigt att ta bort alla växlare på vissa orter men att ha lokförare som också kan gå på bangård är ju en bra buffert att ha.

Så länge jag får betalt skiter jag i om jag så växlar eller om jag kör tåg. Vid radiolok får man ju dessutom en lite extra betalning varje tur, heller inte ovanligt att man kan komma hem någon timme tidigt.
Citera
2014-10-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jasså, kan du utveckla det? Du kanske missförstod vad jag menade. Om jag uttrycker mig på ett annat vis, från en punkt till en annan, hajar du då? Eller att man åker pass (reser i persontåg) till en punkt och sedan kör ett godståg själv till en annan. Det var det jag ville ha sagt från början. Att gå runt och syssla med växling är en ny trend som Green cargo under senare år vill att alla lokförare ska kunna/ägna sig åt.

Jag kan utveckla det som såhär, växling lär förekomma i större eller mindre utsträckning på samtliga företag som kör godståg i Sverige, så jag står fast vid mitt svar vill man enbart sitta i stolen och köra från punkt A till punkt B så är nog inte godståg att rekommendera.

Sen är det väldigt stor skillnad på vilken station du är stationerad på hos Green Cargo, vissa stationer har väldigt lite växling, och vissa har väldigt mycket växling.
Citera
2014-10-17, 23:03
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Jag kan utveckla det som såhär, växling lär förekomma i större eller mindre utsträckning på samtliga företag som kör godståg i Sverige, så jag står fast vid mitt svar vill man enbart sitta i stolen och köra från punkt A till punkt B så är nog inte godståg att rekommendera.

Sen är det väldigt stor skillnad på vilken station du är stationerad på hos Green Cargo, vissa stationer har väldigt lite växling, och vissa har väldigt mycket växling.
På de stationer som jag har jobbat i förutom Köping, så har det varit som jag skrev från A till B. Fast det är nog som du säger då att det förekommer mer än vad jag trodde.

Det tråkiga för oss växlare är att ha med en förare i jobbet som ofta är väldigt ovan. Man kan säga att 2 av 10 lokförare är smidiga att ha med sig i växlingsyrket.

Så man vill ju fan att 8 av 10 förare klickar i SÖM för turer som går från A till B endast. Slöa gubbjävlar! Aja, nu ser det ut som att det är slutjobbat för min del inom tågbranschen, så jag ska väl hålla käften fortsättningsvis. Kommer att följa GCs utveckling de närmaste månaderna med nöje.
Citera
2014-10-18, 00:03
Medlem
TCC har tydligen svårt att fylla platserna till Hallsberg , Huddinge och Mjölby nu till våren, är det ointresse eller okunskap hos de sökande det beror på?
Citera
2014-10-18, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blitzen
TCC har tydligen svårt att fylla platserna till Hallsberg , Huddinge och Mjölby nu till våren, är det ointresse eller okunskap hos de sökande det beror på?

Sist jag hörde fanns det gott om sökande, men få (ca 4%) som blev antagna.
Citera
2014-10-18, 11:07
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rc6
Sist jag hörde fanns det gott om sökande, men få (ca 4%) som blev antagna.

Nu är det nya bud. Det är tcc som gått ut med att de behöver några hundra sökande till. Siffran på antagna har de senaste kurserna legat på cirka 8%.
Citera
2014-10-31, 22:19
Medlem
checkthisout.s avatar
Jag har en fråga angående Trafikverkets utbildning:

Som jag förstått det, får man högst söka 2 gånger till TCC. Gäller en liknande gräns för Trafikverkets utbildning, eller kan man söka och bli avslagen hur många gånger som helst?
Citera
2014-11-03, 13:40
Medlem
Ska upp och prata med psykolog om några veckor. Är det mest för att kolla så att man inte är ett totalt psykfall eller vad är det för frågor de ställer?
Citera
2014-11-03, 17:41
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caracarn
Ska upp och prata med psykolog om några veckor. Är det mest för att kolla så att man inte är ett totalt psykfall eller vad är det för frågor de ställer?

Det är exakt så. Skulle nästan våga påstå att även ett psykfall skulle klara av psykologen. I alla fall om den var liknande den jag ställdes för. Det är själva testerna som är kruxet.
Citera
2014-11-07, 16:47
Medlem
Om man klarar alla tester och kommer in på utbildningen, men får förhinder och inte kan börja nu till våren, går det att skjuta upp det till nästa kursstart? Måste man göra om hela ansökningsprocessen då?
Citera
2014-11-07, 20:00
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallstrom
Om man klarar alla tester och kommer in på utbildningen, men får förhinder och inte kan börja nu till våren, går det att skjuta upp det till nästa kursstart? Måste man göra om hela ansökningsprocessen då?

Har du frågat skolan? Jag skulle börja att fråga där om jag vore du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in